Duurzaam verpakken: van verpakte lucht naar schone lucht
Waarom zitten er eigenlijk nog steeds vaak veel te grote verpakkingen om onze bestellingen heen?
Waarom zitten er eigenlijk nog steeds vaak veel te grote verpakkingen om onze bestellingen heen?
De logistieke voorsprong van de grotere webwinkelbedrijven vervaagt. Bedrijven van klein tot groot kunnen relatief gemakkelijk een zelfde niveau halen. Tegelijkertijd is het lastig een volgende stap te zetten. Echte innovatie in de ‘last mile’ blijft namelijk nog uit. Hoe ziet die nieuwe standaard eruit? En hoeveel behoefte is er aan een partij die de boel eens flink opschudt?
De Chinese online discounter VIP.com zag de omzet in 2016 met veertig procent groeien tot 7,9 miljard euro. Het bedrijf noteerde in dat jaar 52 miljoen terugkerende klanten.
Logistiek dienstverlener Bleckmann en modegigant Techstyle vierden maandag de opening van een nieuw distributiecentrum in Venlo. Vanuit deze locatie worden dagelijks duizenden orders rechtstreeks naar klanten van Justfab en Fabletics in heel Europa verzonden.
FedEx lanceert in de VS eFulfillment, een alternatief voor Fulfillment by Amazon. De bezorger neemt daarbij de logistieke afhandeling voor partners voor zijn rekening.
Modemerk JOSH V komt met een passervice aan de deur. Samen met een aantal andere wijzigingen die het bedrijf doorvoert wil het daarmee de klantervaring verbeteren. Terwijl de klant haar kledingstukken past, wacht de pakketbezorger voor de deur. Een tijdelijk marketingmiddel of serieuze poging de customer experience naar een hoger plan te tillen?
Supermarktketen PLUS gaat het hypermoderne food-distributiecentrum dat het in Tiel laat bouwen op termijn ook inzetten voor e-commerce. Dat zegt een woordvoerster desgevraagd aan Emerce.
De Duitse supermarktketen Lidl laat op bedrijventerrein Borchwerf II een groot distributiecentrum voor webshopartikelen bouwen. Dat levert zo’n twaalfhonderd banen op in de regio. Over de huurder werd aanvankelijk geheimzinnig gedaan, waardoor de naam van Amazon al gauw viel.
Amazon heeft vorig jaar 7,2 miljard dollar verloren op bezorgkosten, zo schrijft Geekwire na analyse van de jaarcijfers van de online retailer. En die kosten nemen steeds verder toe.
De Britse online supermarkt Ocado zet robots in voor het selecteren van zeker 48.000 artikelen. Het bedrijf demonstreerde een robotarm RBO Hand 2, die vrij nauwkeurig fruit en groenten kan beetpakken.
Het leveren van producten op de dag van bestelling was lange tijd voorbehouden aan grote marktspelers. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk én betaalbaar voor kleinere ondernemers. Hoe pas je je organisatie tijdig aan en zoek je de juiste partners?
De Europees werkende webshop VidaXL bouwt in Venlo een distributiecentrum van 100.000 m2, naar eigen zeggen het grootste in Nederland.
Een retourneerbeleid zonder retourneerkosten en aanvullende voorwaarden leidt tot meer aankopen. Dat stelt promovendus Alec Minnema, die onderzocht hoe winkels het terugsturen kunnen beheersen en beïnvloeden om hun winstgevendheid te versterken. Minnema promoveert vandaag aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Het retourneren van producten is een van de grootste kostenposten van een webshop. Het recht van de consument om producten te kunnen retourneren is wettelijk geregeld. Dit brengt voor de verkopende partij echter wel aanzienlijke kosten met zich mee. Zo blijkt uit recent onderzoek dat het retourpercentage in sommige industrieën zelfs 50 procent is en dat productretouren producenten en retailers in de Verenigde Staten bijna 264 miljard dollar per jaar kosten. Welke rol kan data spelen om de retour(-kosten) minimaliseren?
Amazon wil wederom drie nieuwe distributiecentra in de VS laten bouwen. Die in Maryland, niet ver van Philadelphia en Baltimore, levert alleen al 700 nieuwe banen op.