Ook strengere regels voor Belgische influencers
De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken.
De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken.
Ogilvy wil niet meer samenwerken met influencers die hun foto’s en video’s oppoetsen, mooier laten lijken dan ze eigenlijk zijn.
Beleggersverening VEB wil dat de minister een einde maakt aan de activiteiten van influencers die zonder vergunning financiële producten aanbieden. Het gevaar voor een ‘waterbed-effect’ is anders levensgroot.
Influencermarketing is volwassen geworden. Lees hier de vijf belangrijkste trends zijn ingezet en die zich dit jaar verder gaan ontwikkelen.
Spanje gaat ongebreidelde reclame voor crypto-activa strenger aanpakken. De toezichthouders willen dat beleggers zich bewust zijn van de risico’s.
Discovery-marketing wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit groeicijfers en uit trends als live-stream shopping, social commerce en influencer-marketing.
Finfluencers zijn een snelgroeiend fenomeen. Het onderstreept de toegenomen belangstelling voor beleggen onder vooral jongeren. Finfluencers houden zich alleen niet altijd aan de regels, bijvoorbeeld omdat ze onzorgvuldige aanbevelingen doen en beleggingsadvies geven.
Postillion Hotels uit Rotterdam houdt in het halfjaar tot maart 2022 een promotiecampagne via de virtuele influencer Esther Olofsson.
In het KVK Handelsregister staan eind 2021 bijna 1000 vloggers en influencers ingeschreven. Afgezet tegen de bijna 13 miljoen Nederlandse YouTube- en Instagramgebruikers is dat slechts een fractie, maar het aantal groeit snel.
Influencer marketinguitgaven groeiden wereldwijd met 42 procent tot 13,8 miljard dollar in 2021 van 9,7 miljard in 2020, volgens marktonderzoeker Collabstr.
Social commerce biedt merken en marketeers een nieuwe manier om via livestreams onder de aandacht te komen bij hun doelgroep en in te spelen op impulsaankopen.
De combinatie live stream en e-commerce zorgt in China al voor enorme omzetten. Blik op een trend die marketeers scherp in de gaten moeten houden.
We Are Era breidt zijn consultingactiviteiten uit met een zogeheten Social Intelligence Hub. Media- en marketingprofessionals vinden daar een bundeling van psychografische als demografische inzichten en analyses van online gebruikersgroepen.
Na een succesvolle eerste proef organiseert de Duitse e-commercegigant OTTO vanavond zijn tweede live videostream van waaruit kijkers direct aankopen kunnen doen.
Steeds meer merken grijpen niet zomaar naar een influencer voor online reclame. Ze worden selectiever, zoeken langere samenwerkingsverbanden en sturen meer op performance.