Onderzoek: AI-gebruik groeit, maar kloof dreigt door ongelijke adoptie
De inzet van kunstmatige intelligentie in marketing groeit snel. Waar vorig jaar 48 procent van de organisaties AI toepaste, is dat inmiddels 62 procent.
De inzet van kunstmatige intelligentie in marketing groeit snel. Waar vorig jaar 48 procent van de organisaties AI toepaste, is dat inmiddels 62 procent.
Ben je van plan om LinkedIn-advertenties toe te voegen aan je marketingmix? Met meer dan één miljard leden en steeds meer interactie, kan LinkedIn uitstekende rendementen opleveren — mits je de juiste doelgroep bereikt.
De medewerkersmagneet is een podcast over Employer Branding en Arbeidsmarktcommunicatie. In deze aflevering met Claudia Zwiters van NS.
Waar we jarenlang vertrouwden op Google en traditionele SEO-tactieken, staat er nu een nieuwe standaard op: AI Search. Tools zoals ChatGPT en andere LLM’s herdefiniëren hoe mensen zoeken én beslissingen nemen. De hamvraag is dus niet of je mee moet in deze ontwikkeling, maar hoe snel je dat doet. Want wie nu niet zichtbaar is, wordt straks niet meer overwogen.
De Consumentenbond waarschuwt voor misleidende advertenties van Energieclaim.info. Dit bedrijf doet zich voor als een claimorganisatie, maar verzamelt alleen gegevens van consumenten. Die gegevens verkoopt het aan commerciële partijen. Energieclaim maakt daarbij misbruik van échte energieclaims. De Consumentenbond heeft melding gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens.
Begin juni 2025 maakte Meta bekend dat het tegen eind 2026 haar volledige advertentieproces wil automatiseren met behulp van AI. Merken hoeven enkel een productafbeelding en budget aan te leveren. Meta’s AI genereert vervolgens de complete campagne: beelden, teksten, doelgroepen en zelfs de budgetverdeling. Unieke advertenties, afgestemd op locatie en voorkeuren van gebruikers, rollen automatisch uit over Facebook en Instagram. Voor marketeers klinkt dit als een revolutie. Of als een bedreiging.
Een verruiming van de online advertentiemogelijkheden voor Ster, zoals voorgesteld in Den Haag, dreigt de markt ernstig te verstoren. Dat stelt een onafhankelijk onderzoek van Station10 in opdracht van Talpa Network. De conclusie: extra reclamemogelijkheden voor Ster zal desastreus zijn voor bestaande mediabedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.
Feyenoord en Odido sluit een strategische samenwerking waarbij de bedrijven elkaars diensten over en weer gaan promoten.
E-mail is meer dan een kanaal voor nieuwsbrieven. Het is een identiteitslaag die vrijwel elk digitaal systeem gebruikt om toegang te verlenen. Je e-mailadres is de plek waar je je registreert, inlogt, je wachtwoord reset, communicatie ontvangt, en voorkeuren beheert. Of het nu om een SaaS-platform, overheidsdienst of AI-tool gaat, zonder e-mailadres werkt het niet.
RAP Media, specialist in instore digital signage, neemt de Octocast-software en contracten over van branchegenoot UW-s. Hierdoor ontstaat een netwerk van bijna vierduizend schermen in food- en non-foodretail.
Bureaugroep Havas lanceert in Nederland zijn nieuwe propositie Havas Market. Hierin combineert het alle lower funnel-specialismes, waaronder social shopping, performance en retailmedia, om conversies te optimaliseren.
HBO Max en Ad Alliance introduceren binnen de Sport add-on van HBO Max Dynamic Ad Replacement (DAR). Deze technologie maakt het mogelijk om binnen deze add-on advertenties in de livestreams te vervangen door gepersonaliseerde advertenties. Hiermee kunnen adverteerders tijdens grote live sportevents deze zomer impactvol aanwezig zijn op HBO Max.
Een maaltijd of producten bestellen en het binnen een uur aan de deur ontvangen. Dat kan sinds begin deze maand bij AliExpress in Londen.
De aanstelling van Cindy Rose als opvolger van Mark Read als CEO komt op de dag na een forse koersval van het aandeel WPP.
Vanuit het collectief van TBWA\NEBOKO, DDB Amsterdam en 180 Global introduceren de bureaus het label Dark Horses in Nederland: een creatief bureau gespecialiseerd in sport en marketing.