More stories

DPG Media maakt ‘attention score’ voor digitale advertenties kosteloos beschikbaar

DPG Media introduceert de attention score, een innovatieve metric waarmee adverteerders inzicht krijgen in de attentiewaarde van hun digitale advertenties. De score toont niet alleen of een advertentie daadwerkelijk is gezien, maar ook hoeveel aandacht deze heeft gekregen.

Analytics

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven

Basic-Fit (categorie Large), Consumentenbond (Medium) en Jean Bâton (Small) zijn in Utrecht bekroond voor hun uitzonderlijke marketingprestaties in 2024. De NIMA Marketingprijzen zijn bedoeld om de integrale marketingstrategie van organisaties te erkennen. Niet een enkele campagne, maar een systematische, organisatie brede benadering staat centraal. En dat werd dit jaar zichtbaar beloond.

Online marketing

Publicis krijgt media account Mars

Publicis heeft het wereldwijde media-account van Mars ter waarde van 1,7 miljard dollar binnengesleept, waarmee het WPP verdringt als de belangrijkste mediapartner.

Online advertising
Premium

WPP verlaagt wereldwijde groeiverwachting voor reclame naar 6 procent

Reclamebedrijf WPP heeft zijn wereldwijde advertentiegroeiprognose voor 2025 verlaagd naar 6 procent, een daling ten opzichte van de 7,7 procent die in december werd voorspeld. De daling wordt toegeschreven aan verstoring van de wereldhandel en de toenemende druk van deglobalisering op advertentie-investeringen.

Online advertising

Loyaliteit heruitgevonden: zo bouw je in 2025 aan duurzame klantrelaties

Loyaliteit is aan het veranderen. In 2025 wordt loyaliteit niet langer verdiend bij de kassa, maar wordt gevormd via elke merkinteractie. Merken worden vandaag gevormd door de ervaringen die ze bieden – niet alleen door hun producten of kortingen. Loyaliteit gaat steeds meer over het opbouwen van echte verbinding, relevantie en beleving op elk moment van contact. Merken die dit begrijpen, bouwen niet alleen aan langdurige klantrelaties, maar creëren ook een onderscheidende positie in een steeds competitievere markt.

Customer Loyalty
Premium

Netto mediabestedingen stegen in 2024 met 6,9 procent tot € 6,4 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Goede tweede was (D)OOH dat 8,4 procent aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven, maar dat met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol speelt in de totale netto mediabestedingen. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Online advertising

WPP CEO Mark Read stapt na zeven jaar op

Communicatiereus WPP kondigt aan, dat Mark Read eind 2025 zal terugtreden als chief executive officer, na een zevenjarige bestuursperiode en meer dan drie decennia bij het bedrijf.

Marketing
Premium

Verdienmodellen bureaus onder druk: AI versnelt werk, maar 58% past prijzen niet aan

Bijna alle Nederlandse agencies gebruiken AI om werkprocessen te versnellen. Maar hierdoor staat het traditionele verdienmodel, dat is gebaseerd op de tijdsinvestering van (digitale) bureaus, onder druk. Dat blijkt uit het nieuwe Benchmark Report van Simplicate, gebaseerd op marktonderzoek onder 225 agencies en benchmarkdata van bijna 500 Nederlandse bureaus met 5 tot 110 fte.

Artificial Intelligence

CTV is het verschil tussen gezien worden en iets betekenen

Jarenlang klaagden marketeers over dalende aandacht: adblockers, wegzappers, scrollers. tot Connected TV (CTV) om de hoek kwam kijken.

Online advertising

Emerce Digital Marketing Live!: de foto’s

Als onderdeel van de PUMA Group heeft STICHD zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationale specialist voor merken zoals PUMA, Tommy Hilfiger, Manchester City, de Formule 1, Premier League Webshop en LEVI’S. Voor specialistische producten zoals sokken, ondergoed, zwemkleding en merchandising in voetbal en motorsport ontzorgt STICHD haar brandpartners volledig op het gebied van productdesign tot en met op de winkelvloer. Sinds kort ‘De meesten zullen ons niet kennen, als je onze merken maar kent,’ vertelde Thomas Groot. Hij trapte donderdag Emerce Digital Marketing Live! af. Daar spraken verder vertegenwoordigers van Philips, Google, Funda, Zeeman, Pinterest, HEMA, BNNVARA en NRC. De foto’s zijn van Merten Snijders.

Marketing

Advertentie-industrie dringt er bij Californië op aan om privacyvoorstel te herzien

De Amerikaanse advertentie-industrie dringt er bij de Californische autoriteiten op aan om voorgestelde privacyregels te herzien, met name regels die bedrijven verplichten om risicoanalyses uit te voeren bij het gebruik van gevoelige locatiegegevens.

Privacy

(DML!) Helft nieuwe Videoland-klanten heeft ‘reclame-abo’

De digitale mediaconsument wil wel Videoland, maar wil daar niet de volle mep voor betalen. Dat verklaart de trend waarbij bijna de helft van de nieuwe abonnees er het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.

Marketing

(DML!) Eenderde Google-keywords genereert AI Overviews

Nu al genereert in Nederland tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview, aldus Stijn Bergmans op grond van data van zijn werkgever, marketingbureau Follo.

Search

Dit zijn de winnaars van Dutch Interactive Awards 2025

Vandaag zijn, tijdens een feestelijke uitreiking van de Dutch Interactive Awards in de Beurs van Berlage, de beste interactieve cases van Nederland bekroond. In 15 categorieën reikte presentatrice Anic van Damme zowel gouden als een zilveren awards uit.

Marketing

Waarschuwing voor BetMGM voor inzet minderjarig rolmodel

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft BetMGM, aanbieder van online kansspelen, op de vingers getikt voor een advertorial met een minderjarig rolmodel op een bekende nieuwswebsite. In de reclame was de bekende voetballer Lamine Yamal te zien.

Marketing