More stories

Alsnog advertenties in WhatsApp

Meta rolt dan toch wereldwijd advertenties uit binnen WhatsApp, maar deze worden bewust beperkt tot de Updates-sectie (Status-chats). Met meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers, waaronder ongeveer 200 miljoen bedrijven, introduceert WhatsApp niettemin zijn eerste in-app advertenties.

Online advertising
Premium

Kantar: ‘Merkcampagnes scoren goed bij streamingdiensten’

Adverteren bij streamingdiensten heeft volgens nieuw onderzoek van Kantar ‘hele hoge scores’ voor merkeffecten. Deze en andere nieuwe inzichten deelt de onderzoeker vandaag in Cannes.

Marketing
Premium

Reclametijd Amazon Prime heimelijk verdubbeld (naar 6 minuten)

Toen Amazon in januari 2024 advertenties op Prime Video introduceerde, zouden die maximaal twee tot drie minuten duren per uur. De praktijk vandaag de dag is het dubbele.

Online advertising

Search wordt conversational: zo blijf je als merk zichtbaar in het AI-tijdperk

AI verandert ons zoekgedrag fundamenteel. Is organisch verkeer belangrijk voor je merk? Dan moet je begrijpen hoe conversational search werkt […]

Marketing

Details over Emerce’ nieuwe leergang Digital Marketing-strategie

Emerce begint na de zomer een nieuwe, uitgebreide leergang die zich richt op de snel evoluerende wereld van digitale marketingstrategie. Vandaag tonen we enkele inhoudelijke details.

Marketing

Bigshopper koopt Google CSS-specialist BuyNow Digital

Bigshopper uit Groningen neemt de site en klanten van sectorgenoot BuyNow over om zijn nationale en Europese positie te verstevigen.

Marketing

AI en cookies: wat mag volgens de cookiebepaling?

Je werkt dagelijks met klantdata en trackingtechnologie: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol. Wat mag wel en wat niet?

Legal

Meta aangeklaagd voor heimelijk volgen Android-gebruikers

Meta is aangeklaagd omdat het heimelijk Android-gebruikers zou hebben gevolgd via mobiele websites die Metas analysepixel bevatten. Volgens de aanklacht verzamelde Meta tussen september 2024 en juni 2025 browsergegevens van gebruikers en koppelde deze aan hun Facebook- en Instagram-profielen, waardoor de informatie niet langer anoniem was.

Legal

DPG Media maakt ‘attention score’ voor digitale advertenties kosteloos beschikbaar

DPG Media introduceert de attention score, een innovatieve metric waarmee adverteerders inzicht krijgen in de attentiewaarde van hun digitale advertenties. De score toont niet alleen of een advertentie daadwerkelijk is gezien, maar ook hoeveel aandacht deze heeft gekregen.

Analytics

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven

Basic-Fit (categorie Large), Consumentenbond (Medium) en Jean Bâton (Small) zijn in Utrecht bekroond voor hun uitzonderlijke marketingprestaties in 2024. De NIMA Marketingprijzen zijn bedoeld om de integrale marketingstrategie van organisaties te erkennen. Niet een enkele campagne, maar een systematische, organisatie brede benadering staat centraal. En dat werd dit jaar zichtbaar beloond.

Online marketing

Publicis krijgt media account Mars

Publicis heeft het wereldwijde media-account van Mars ter waarde van 1,7 miljard dollar binnengesleept, waarmee het WPP verdringt als de belangrijkste mediapartner.

Online advertising
Premium

WPP verlaagt wereldwijde groeiverwachting voor reclame naar 6 procent

Reclamebedrijf WPP heeft zijn wereldwijde advertentiegroeiprognose voor 2025 verlaagd naar 6 procent, een daling ten opzichte van de 7,7 procent die in december werd voorspeld. De daling wordt toegeschreven aan verstoring van de wereldhandel en de toenemende druk van deglobalisering op advertentie-investeringen.

Online advertising

Loyaliteit heruitgevonden: zo bouw je in 2025 aan duurzame klantrelaties

Loyaliteit is aan het veranderen. In 2025 wordt loyaliteit niet langer verdiend bij de kassa, maar wordt gevormd via elke merkinteractie. Merken worden vandaag gevormd door de ervaringen die ze bieden – niet alleen door hun producten of kortingen. Loyaliteit gaat steeds meer over het opbouwen van echte verbinding, relevantie en beleving op elk moment van contact. Merken die dit begrijpen, bouwen niet alleen aan langdurige klantrelaties, maar creëren ook een onderscheidende positie in een steeds competitievere markt.

Customer Loyalty
Premium

Netto mediabestedingen stegen in 2024 met 6,9 procent tot € 6,4 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9% gegroeid tot 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Goede tweede was (D)OOH dat 8,4 procent aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven, maar dat met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol speelt in de totale netto mediabestedingen. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Online advertising

WPP CEO Mark Read stapt na zeven jaar op

Communicatiereus WPP kondigt aan, dat Mark Read eind 2025 zal terugtreden als chief executive officer, na een zevenjarige bestuursperiode en meer dan drie decennia bij het bedrijf.

Marketing