More stories

AdNight Amsterdam maakt eerste deelnemende bureaus bekend

Op 10 oktober 2025 vindt de achtste editie plaats van Adnight Amsterdam. De longlist met deelnemende bureaus is bekend.

Marketing

Infographic: de zomer van Snapchat

Snapchat heeft inzichten gedeeld over trends deze zomer (april–augustus) die marketeers kunnen benutten. De zomerperiode is de periode met de laagste CPM van het jaar, gemiddeld 19 procent lager dan de rest van het jaar. Je kunt kosten besparen op advertenties door in de zomermaanden campagnes te plannen. Focus op actieve momenten zoals ochtenden en pauzes om je bereik te maximaliseren. Zet in op AR-ervaringen – ze vergroten merkbewustzijn en conversie-trajecten. En werk samen met authentieke creators en wees transparant over sponsoring om vertrouwen te winnen.

Online advertising

Wat we van Japan kunnen leren over ruimte geven: inzichten voor klantbeleving en leiderschap

Het begint met ruimte. Japan verraste me. Niet met technologie of efficiëntie. Maar met iets veel simpelers: ruimte. Ruimte voor de ander.

Customer Experience

DDMA: AI verandert het marketingvak ingrijpend

De opkomst van kunstmatige intelligentie, met generatieve AI als aanjager, zorgt voor ingrijpende veranderingen binnen het marketingvak. De kern van marketing — het creëren van waarde en het verbinden met klanten — blijft ongewijzigd, maar de manier waarop marketingafdelingen opereren, ondergaat een fundamentele herziening. Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek 2025 van branchevereniging DDMA.

Online marketing

Vijf veelgemaakte fouten bij de automatisering van e-mailmarketing

E-mailmarketing blijft een krachtig middel, maar zonder een doordachte strategie kan de effectiviteit van e-mailmarketingcampagnes sterk afnemen.

E-mailmarketing

TikTok houdt tweede lokale editie van Ad Awards

TikTok organiseert voor de tweede keer in Nederland de Ad Awards, een prijzenfestijn voor alle merken en bureaus die actief zijn in Nederland, en dit jaar ook voor België en Luxemburg.

Social

Bank Belfius sluit deal met eSIM-maker Firsty

Klanten van de Belgische bank Belfius hoeven zich geen zorgen meer te maken over internetkosten als ze buiten de Europese Unie hun bankier-app willen gebruiken.

Marketing

Technologie- en designbureau dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam

Het internationale technologie- en designbureau dotdotdash, onderdeel van Omnicom en bureau voor onder meer Sony Honda Mobility, UBS, Wajer en een groeiend portfolio van start-ups, opent zijn Europese hub in Amsterdam. De dagelijkse leiding is in handen van Chris Henderson en Daniel Sytsma, twee zwaargewichten uit de internationale design- en communicatiewereld.

Digital Agencies

[Column] Aandacht is geen gegeven

Het is een schurende waarheid: het succes van je campagne hangt niet alleen af van creativiteit, doelgroepsegmentatie of geoptimaliseerde timing.

Customer Engagement

Nike’s digitale dwaling: de miljardenles over merkbouw voor (jonge) marketeers

Merkstrateeg Ingmar de Lange hield eerder deze maand een verhaal over waar Nike’s strategie de fout in ging. Uit het betoog zijn bredere lessen te trekken.

Strategy
Premium

Adform lanceert als eerste omnichannel DSP een visuele planner voor Digital-Out-of-Home

Voor het eerst kunnen adverteerders Digital-Out-of-Home (DOOH)-campagnes plannen, targeten en optimaliseren binnen één omnichannel platform. DSP Adform introduceert een visuele DOOH-planner waarmee schermlocaties zichtbaar worden via een interactieve kaart, realtime segmentatie mogelijk is en de prestaties van DOOH direct meegenomen worden in de optimalisatie van bredere omnichannel campagnes.

Online advertising

Winnaars DDMA EMAS Awards 2025 bekendgemaakt

Tijdens de uitreiking van de EMAS Awards, onderdeel van de jaarlijkse DDMA Email Marketing Automation Summit, zijn vandaag de winnaars bekendgemaakt. De EMAS Awards bekronen de meest innovatieve, effectieve en inspirerende prestaties op het gebied van e-mailmarketing en marketing automation.

E-mailmarketing
Premium

TikTok in 37% van Nederlandse merkcampagnes

TikTok behoort tot de grootste reclameplatformen in Nederland nu het in 37 procent van de brandingcampagnes wordt ingezet. Net iets minder dan YouTube, zo laten nieuwe cijfers van AI-marketingplatform Billy Grace zien.

Online advertising

‘Creaties met AI even effectief en hoog gewaardeerd als traditionele versies’

Uit nieuw onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights blijkt dat AI-geproduceerde TV-billboards net zo effectief zijn en even positief worden gewaardeerd als reguliere creaties. Er zijn geen significante verschillen in merkherkenning, waardering, imago of activatie. Voor de effectiviteit van de boodschap maakt het niet uit of een uiting met of zonder AI is gemaakt.

Marketing

Onderzoeksrapport AI & SEO: factoren van invloed in kaart, merkbouwen steeds belangrijker

Welke factoren beïnvloeden zichtbaarheid in chatbots? En hoe speel je daar als marketeer op in? Op deze vragen en meer geeft Emerce antwoord in een onderzoeksrapport dat vandaag is verschenen.

Marketing