More stories

Premium

Nederlandse advertentiemarkt groeit door, digitale spelers blijven domineren

De Nederlandse advertentiemarkt blijft groeien, gedreven door de sterke economie en de hoge koopkracht van de consument. In 2024 groeide de markt met 9,5 procent, waarbij digitale platformen (Digital Pure Players – DPP) een aanzienlijke groei van 13,2 procent lieten zien, resulterend in een omzet van 5 miljard euro, zo blijkt uit cijfers van IPG Mediabrands.

Online advertising

Sentimentanalyse en klantbeleving: hoe AI emoties leest en merken klantgerichter maakt

Sentimentanalyse is een AI-toepassing die bedrijven helpt niet alleen te luisteren naar wat klanten zeggen, maar ook te begrijpen wat ze voelen.

Communicatie

Cut the Code benoemd tot enterprisepartner Webflow

Het Amerikaanse Webflow, een van de snelstgroeiende websitebuilders, heeft het Nederlandse bureau Cut the Code benoemd tot officiële Webflow Enterprise Partner.

Marketing

Sanne Houterman verruilt Publicis Groupe voor Cheil Benelux

Sanne Houterman is vandaag gestart als Strategy Director van Cheil Benelux. Ze wordt per direct verantwoordelijk voor de strategische leiding van het bureau en de strategische aanpak van alle klanten van Cheil.

Digital Agencies

[Podcast Shaping the Future] Marlene ten Ham: ‘Begin met visie, niet met technologie’

Wat betekent het om als retailer relevant te blijven in een tijd waarin digitale en fysieke werelden samensmelten en technologie dagelijks verandert?

Artificial Intelligence

[Podcast] Doorzetters met Britt Messing: hoe ze een TikTok-idee omvormde tot een miljoenenbedrijf

Op vrijdagavond stond Britt Messing (27) met haar collega’s aan de bar. Maar op maandagochtend moest ze als leidinggevende iemand serieus aanspreken.

Influencer marketing
Premium

WhatsApp stelt advertenties in de EU uit wegens privacyzorgen

Meta heeft recent wereldwijd advertenties geïntroduceerd in WhatsApp, maar in de Europese Unie wordt deze uitrol uitgesteld. WhatsApp heeft aan de Ierse privacytoezichthouder laten weten dat advertenties in de EU pas in 2026 worden ingevoerd.

Online advertising

AI en platformregulering: hoe de AI Act, DSA en DMA je marketing beïnvloeden

Voor effectieve online marketing zijn de grote platformen zoals Meta, Google en TikTok onmisbaar. AI speelt bij hen een grote, deels verborgen, rol.

Artificial Intelligence
Premium

Rathenau Instituut: beperk risico’s internet tracking

Internetgebruikers betalen een hoge prijs voor gratis apps en websites. De overheid slaagt er momenteel onvoldoende in om de risico’s van online tracking te beperken. Dat is de conclusie van het rapport ‘De prijs van gratis internet’, waarin het Rathenau Instituut de Tweede Kamer oproept om met het trackingbeleid een andere weg in te slaan.

Analytics

Hoe duurzaamheid je winst vergroot en je merk versterkt

We zien het overal in boardrooms, vergaderkamers en congreszalen. Gaat het over duurzaamheid als bedrijfsdoel, dan wordt het stil. CMO’s en sustainability managers weten dat ze duurzaamheid en transparantie hierover moeten aanpakken, maar er lijken altijd andere prioriteiten te zijn. Volgend kwartaal, of misschien volgend jaar? Er zijn genoeg redenen om nu al te praten over de inspanningen van je bedrijf om duurzaam te zijn en daarover te communiceren. Elke dag dat je wacht, mis je omzet, klantloyaliteit en concurrentievoordeel. Wil je deze kans grijpen? Of neem je genoegen met een inhaalslag wanneer je daar uiteindelijk toe gedwongen wordt? 

Marketing

(Emerce TV) Retailmedia Bol: 1 miljard ads per maand

De reclametak van Bol genereert maandelijks meer dan een miljard reclame-impressies en bereikt dagelijks 2,5 miljoen klanten, waarvan een deels zelfs meerdere keren per etmaal.

Retailmedia

Alsnog advertenties in WhatsApp

Meta rolt dan toch wereldwijd advertenties uit binnen WhatsApp, maar deze worden bewust beperkt tot de Updates-sectie (Status-chats). Met meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers, waaronder ongeveer 200 miljoen bedrijven, introduceert WhatsApp niettemin zijn eerste in-app advertenties.

Online advertising
Premium

Kantar: ‘Merkcampagnes scoren goed bij streamingdiensten’

Adverteren bij streamingdiensten heeft volgens nieuw onderzoek van Kantar ‘hele hoge scores’ voor merkeffecten. Deze en andere nieuwe inzichten deelt de onderzoeker vandaag in Cannes.

Marketing
Premium

Reclametijd Amazon Prime heimelijk verdubbeld (naar 6 minuten)

Toen Amazon in januari 2024 advertenties op Prime Video introduceerde, zouden die maximaal twee tot drie minuten duren per uur. De praktijk vandaag de dag is het dubbele.

Online advertising

Search wordt conversational: zo blijf je als merk zichtbaar in het AI-tijdperk

AI verandert ons zoekgedrag fundamenteel. Is organisch verkeer belangrijk voor je merk? Dan moet je begrijpen hoe conversational search werkt […]

Marketing