More stories

Premium

Nissan en Omnicom hebben Nissan United SPARK (NU SPARK) gelanceerd

Nissan en Omnicom introduceren NU SPARK: een vernieuwend marketingteam dat vanuit Amsterdam opereert en fungeert als regionale incubator voor innovatie. De nieuwe unit bedient de markten in de Benelux, Denemarken, Zweden en Noorwegen en heeft als doel om nieuwe werkwijzen op het gebied van creatie, media en realtime marketing te testen, te optimaliseren en – wanneer succesvol – internationaal op te schalen binnen de AMIEO-regio en daarbuiten.

Digital Agencies

Channel Factory introduceert AI-platform voor meer grip op videocampagnes

Channel Factory heeft ‘Channel Factory Intelligence’ gelanceerd: een nieuw AI-platform dat adverteerders meer inzicht en controle moet geven over hun videocampagnes. Het platform start met twee AI-gedreven tools: de Media Intelligence Hub, een geïntegreerd rapportagedashboard, en de Chatbot Assistant, een gepersonaliseerde AI-data-analist die uniek is in zijn soort.

Video

Tim Samsom draagt leiding ShowHeroes Nederland over aan Zoë Brandenburg

ShowHeroes Group, wereldwijd marktleider op het gebied van digitale videocontent, technologie en advertentieoplossingen, kondigt het vertrek van Tim Samsom als Country Manager Nederland aan. Na twee jaar in deze functie en negen jaar samenwerking, heeft Samsom besloten een nieuwe stap in zijn carrière te zetten. Zoë Brandenburg neemt per 1 juli de rol van Commercieel Directeur Nederland op zich.

Digital Agencies

Signaalverlies van ‘third-party’ cookies beperken met CAPI’s en Google Consent Mode

Organisaties bereiden voor op het verdwijnen van ‘third-party’ cookies. We zijn nu in een overgangsfase. Cookies kampen met toenemend signaalverlies.

Web performance

Broadsign met volledig geautomatiseerde directe inkoop van buitenreclame

De Canadese outdoorreus Broadsign begint in Nederland de uitrol van een dienst om geautomatiseerde reclameruimte in te kopen bij statische en digitale outdoorkanalen.

Marketing

Slimmer bieden in een geautomatiseerde wereld

Automatiseringen bij Google en Meta zorgen ervoor dat campagnes grotendeels door algoritmes worden aangestuurd op een tCPA- of een tROAS-biedstrategie. Hoe verbeter je de biedstrategie?

Online advertising

Vanaf morgen: Emerce E-Commerce Live! en Digital Marketing Live!

Emerce E-Commerce Live! en Digital Marketing Live! zijn de go-to events voor duizenden bevlogen en ambitieuze professionals in e-commerce, online marketing, advertising en interactieve media. Morgen barst het traditionele voorjaarsevenement van Emerce weer los in de Amsterdamse Beurs van Berlage, mis het niet!

E-commerce

Hoe leidt creativiteit tot sales? 3 best practices

Creativiteit is een cruciaal strategisch middel om commerciële doelen te bereiken.
Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe zet je creatief vermogen in om extra sales en
meer omzet te genereren?

Marketing

BvA: retailmedia worstelt met data en standaardisatie

Retail media is bezig aan een opmars in het Nederlandse marketinglandschap. Uit het eerste ledenonderzoek van de bvA Taskforce Retail Media blijkt dat 85 procent van de merken in 2025 investeert in dit mediatype. Toch zijn er duidelijke signalen dat deze vorm van adverteren nog niet volwassen is. Fragmentatie, beperkte datatoegang en het ontbreken van gestandaardiseerde metrics vormen serieuze obstakels voor verdere groei.

Retailmedia

Van ‘creative spark’ naar klantimpact

De kracht van samenwerking tussen Creatie en Marketing via een geïntegreerde
Content Value Chain.

Marketing

Emerce TV: met personalisatie meer orderwaarde in winkelmandje

Als consument zijn we inmiddels verwend met soepele, gepersonaliseerde klantreizen. Maar hoe pas je personalisatie succesvol toe in complexe B2B-processen zonder dat klanten het gevoel hebben gestuurd te worden? En welke impact heeft dit op conversie en klantloyaliteit? Emerce TV bespreekt met Bart Omlo van Relawise het belang van personalisatie in e-commerce, met een focus op B2B.

Consumenten zijn gewend aan gepersonaliseerde klantreizen, en B2B-klanten willen dezelfde soepele ervaring. Personalisatie is essentieel in zowel B2B als B2C, vooral bij een groot productaanbod, om klanten snel het juiste product te tonen en te voorkomen dat ze afhaken door te moeten zoeken of scrollen. Bedrijven die personalisatie goed toepassen, zijn beter in staat om klanten langer vast te houden en ze meer te laten kopen.

Personalisatie leidt volgens Omlo ook aantoonbaar tot een hogere conversie. Klanten stoppen gemiddeld 10 tot 30 procent meer ordewaarde in hun winkelmandje. Dit geldt voor zowel B2C als B2B klanten. De gemiddelde orderwaarde is vaak wel groter in B2B.

Hoewel het B2B complexer kan zijn vanwege bedrijfsprofielen en productvariaties, is het misverstand dat personalisatie in deze sector moeilijk of onnodig is. Het gesprek benadrukt dat AI en machine learning essentieel zijn voor real-time personalisatie en dat het stap voor stap implementeren van bijvoorbeeld gepersonaliseerde zoekresultaten al een groot verschil maakt.

Een groot misverstand in de B2B is dat een webshop slechts een online brochure hoeft te zijn met focus op specificaties en prijzen, en dat de klantervaring en personalisatie minder belangrijk zijn. Klanten zijn echter veeleisend en willen gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben en een soepel verkoopproces.

Een ander misverstand is dat personalisatie te ingewikkeld of complex is voor B2B, met name door het grote aantal producten en specificaties. Paradoxaal genoeg is personalisatie juist logischer en behulpzamer in B2B, omdat er vaak veel meer reden is om de klant te helpen bij complexe producten en grote assortimenten.

B2B-klanten loggen vaak in en bevinden zich in hun eigen portaal of ‘winkeltje’. Ze verwachten juist dat ze goed gepersonaliseerd worden op basis van hun bedrijfsprofiel en bestelhistorie. Angst bij bedrijven voor privacyvragen of dat klanten personalisatie ingewikkeld vinden, lijkt in B2B vaak ongegrond omdat de klant de personalisatie juist verwacht.

Het personaliseren kan volgens Omlo stap voor stap worden aangepakt. Een goede eerste stap is het personaliseren van zoekresultaten op basis van het klantprofiel. Dit heeft al een enorm positieve impact op vindbaarheid en conversie. Daarna kunnen bijvoorbeeld aanbevelingen in de winkelmand worden toegevoegd.

AI en machine learning zijn cruciale middelen om personalisatie goed te kunnen doen, met name voor het verwerken van complexe productcatalogi en het leren van klantgedrag. AI helpt bij het automatisch aanpassen en verbeteren van zoekresultaten, bijvoorbeeld door synoniemen te herkennen.

Personalisatie moet wel snel en real-time werken. De systemen moeten direct kunnen reageren op klantacties, zoals het toevoegen van een product aan de winkelmand, om de ervaring aan te passen. Een combinatie van AI (voor taal- en catalogusbegrip) en algoritmes (voor snelle aanpassingen) is hiervoor nodig.

Omlo adviseert: zorg dat je product- en orderdata goed op orde is (garbage in is garbage out). Begin met kleine, behapbare stapjes, zoals het personaliseren van zoekresultaten en categoriepagina’s. Wees niet bang om te starten, want het is vaak minder ingewikkeld dan gedacht en niet beginnen betekent kansen laten liggen.

Customer Engagement

Commissariaat voor de Media verbreedt toezicht naar micro-influencers

Vanaf 16 juni vallen álle professionele influencers, ook de kleinsten, onder het actief toezicht van het Commissariaat voor de Media.

Marketing

Emerce TV: Mobiel is veel meer dan alleen een extra verkoopkanaal

In 2025 verwachten consumenten meer dan ooit gemak en personalisatie. Omnichannel marketing biedt merken de kans om klantloyaliteit te versterken door een consistente, gepersonaliseerde ervaring te creëren over alle touchpoints heen — online, in-app, in de winkel en via sociale media. Zegt Coen Doolaard van Apadmi in de videocollectie Digital commerce: trends en uitdagingen.

Online marketing

Emerce TV: de digitale transformatie van Akzo Nobel

Elk jaar lanceert AkzoNobel ‘De Kleur van het Jaar’, een wereldwijde campagne die razendsnel uitgerold moet worden over 60 markten. Hoe zorg je in zo’n geval voor schaalbare, efficiënte en gepersonaliseerde contentcreatie? Samen met Full Force Digital ontwikkelde AkzoNobel een digitale aanpak die marketing en commerce samenbrengt. Joris Vollebergh, VP Digital Commerce Solutions bij AkzoNobel, en Eric van der Hoeven, mede-oprichter en mede-eigenaar van Full Force Digital, spreken er over in de videocollectie Digital commerce: trends en uitdagingen.

B2B Digital

[Column] Wat mag? Wat moet? En wat hoort?

Drie juristen van advocatenkantoor Slaughter and May stelden recent dat 2025 een beslissend jaar wordt voor marketing compliance. Wat is de rol van ethiek?

Legal