More stories

(Emerce TV): De Contentmachine van Rompslomp

Hoe verzamel en analyseer je klankverhalen? Tamara Jonkers, contentbaas bij Rompslomp.nl (onderdeel van Visma), vertelt bij Emerce TV hoe ze technologie en klantinzichten combineert om zzp’ers écht te raken met content. Vanuit haar rol ontwikkelde ze een eigen GPT-tool, die het verzamelen en benutten van klantverhalen versnelt en verdiept.

Contentmarketing

(Emerce TV): Van prompt tot persoonlijkheid: echt schrijven met ChatGPT

AI schrijft sneller dan jij. Maar als je niet oppast, ook vlakker. Nu iedere copywriter en marketeer inmiddels met ChatGPT, Claude of Copilot werkt, wordt onderscheidend schrijven belangrijker dan ooit. Dat stelt Martin van Kranenburg van Schrijven voor het Brein bij Emerce TV.

Artificial Intelligence

Analyse overnamemarkt digital agencies: interesse in tech, e-commerce en data groeit

In de eerste helft van 2025 nam de dealactiviteit op de markt van digital agencies toe. Het merendeel van de overnames betrof gespecialiseerde agencies, een trend die ook in 2024 zichtbaar was. Dit en meer blijkt uit een nieuw rapport dat Emerce vandaag publiceert.

Marketing

Emerce Rapport Overnamemarkt Digital Agencies 2025 (deel 2)

De Nederlandse bureaumarkt is de afgelopen jaren sterk geconsolideerd en dat is niet zonder reden, want de markt is gefragmenteerd, […]

Marketing

EDAY: Sterke fanrelaties bouwen met festivalbezoekers

Festivalorganisatoren hebben een bijzonder product: een ervaring die mensen raakt, meesleept en bijblijft. Maar net als veel andere merken lopen ze tegen grote uitdagingen aan: stijgende kosten, snel veranderende privacywetgeving en nieuwe generaties met hun eigen wensen en gedrag. Hoe ga je daar als bedrijf mee om?

Online marketing

Mobiel bellen en e-mail blijven voorkeursmethoden voor klantcontact

Mobiel bellen en e-mail zijn nog altijd de voorkeursmethoden van consumenten voor contact met organisaties. Deze twee communicatievormen domineren de markt. Alternatieven zoals websitechat, online formulieren en berichtenapps, worden aanzienlijk minder vaak als eerste keuze genoemd. Vaste telefonie en andere contactkanalen spelen een aanvullende, maar beperkte rol. Dat blijkt uit recent onderzoek door Telecompaper.

Marketing

Promptwatch haalt 1,2 miljoen op voor optimalisatie in AI-zoekmachines

Het Nederlandse Promptwatch haalt 1,2 miljoen euro groeifinanciering op bij investeringsfonds Arches Capital. Het bedrijf ontwikkeldt een platform dat organisaties helpt hun zichtbaarheid in AI-gedreven zoekmachines zoals ChatGPT, Claude en Perplexity te vergroten door middel van Generative Engine Optimization (GEO).

Marketing

AI-chatbot Claude begint internationale reclamecampagne

Anthropic liet door reclamebureau Mother uit Londen een internationale reclamecampagne ontwikkelen om zijn AI-chatbot Claude een bekender consumentenmerk te maken.

Creative

Digitaal bureau Wisemen splitst zich op

Digitaal bureau Wisemen kondigt een strategische stap aan: de opsplitsing in twee aparte bedrijven, Wisemen en Tide Agency. Met deze keuze wil de groep meer nadruk leggen op focus, specialisatie en verdere ontwikkeling.

Digital Agencies

Talpa Media claimt marktleiderschap podcastreclame

Talpa Media claimt dat ze Nederlandse grootste zijn voor reclame bij podcasts, als gevolg van een aantal exclusieve samenwerkingen met lokale podcastnetwerken.

Online advertising

Marketeers keren SEA de rug toe, socialmedia en e-mail boomen

Bijna de helft van de Nederlandse marketeers zet minder in op zoekmachineadvertenties, terwijl socialmedia en e-mailmarketing nog steeds aan betekenis winnen.

Marketing

Kemari maakt doorstart onder leiding van Twinsense

Kemari, jarenlang een bekende speler in de digital marketingwereld, maakt een doorstart na het faillissement. Het bedrijf wordt voortgezet onder de vleugels van Twinsense, eveneens een digitaal marketingbureau.

Digital Agencies

(Emerce TV): ‘Retailers gedragen zich steeds vaker als contentpartijen’

Heineken Nederland is dit jaar gestart met het inzetten van marketingmiddelen binnen retail media. Het bedrijf gaat voor een geïntegreerde mediastrategie om samen met het mediabureau het maximale uit alle marketinginspanningen te halen. Ronald ter Voert praat in Emerce TV met mediamanager Mia Atkins van Heineken.

Retailmedia

‘Bigtech beïnvloedt Nederlandse parlementsverkiezingen’

Ook al, of juist doordat, de Amerikaanse techreuzen geen politieke campagnes willen draaien beïnvloeden ze de aankomende verkiezingen.

Marketing
Premium

Intergamma start met retail media

Intergamma, de organisatie achter de bouwmarktketens GAMMA en Karwei, start met retail media. Het bedrijf biedt leveranciers en adverteerders de mogelijkheid hun merk- en productcampagnes direct onder de aandacht te brengen bij consumenten die zich in de bouwmarkten of op de webshops van GAMMA en Karwei bevinden en daarmee een concrete koopintentie hebben.

Retailmedia