More stories

Harrods gebruikt oplossing Farfetch voor nieuwe webwinkel

Het Britse warenhuis Harrods gaat een white label oplossing van Farfetch gebruiken voor een nieuwe wereldwijde webwinkel die volgend jaar gelanceerd wordt.

E-commerce

Nederlandse supermarkten moeten vooral oppassen voor ‘merkenplatforms’

“Slechts een paar traditionele supermarktspelers zullen overeind blijven. Dat duurt nog 10–15 jaar, maar als je nu niet in de kopgroep zit, dan ben je te laat!” Dat zegt Richard Janssen, Lecturer Strategy & Innovation aan Nyenrode Business University. Waar gaan we de komende 10-15 jaar onze boodschappen doen?

Food

‘Amazon verstevigt greep op Nederlandse markt’

Amazon verstevigt mogelijk deze zomer al zijn greep op de Nederlandse markt. Dat vertelde Tim van der Bilt van Maze One donderdag op Emerce eRetail in Bussum. Van der Bilt baseert zich op geluiden uit het circuit en eigen observaties. Amazon Prime Day zou weleens de officiële start kunnen worden.

Cross Border

‘Aantal retailers neemt af door marktplaatsen’

“De komende jaren worden interessant, want ik denk dat het aantal retailers zal afnemen.” De opkomst van online marktplaatsen zorgt daarvoor, denkt directeur Sander van den Hout van De Persgroep. Hij was gisteren een van de sprekers op de Emerce Update over Marketplaces. Dat speelde zich af in B.Amsterdam.

Marketplaces

Stockon: Rechtstreeks van de pindakaasproducent naar de pindakaasconsument

Te midden van het thuisbezorggeweld van gevestigde supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en online super Picnic meldde zich vorig jaar […]

Marketplaces

Steeds meer gemor over macht online platforms

Bijna 60 procent van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers, dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd.

Marketplaces

Emerce Update Marketplaces: ‘Meer signalen dat marktplaatsen hun macht misbruiken’

“Ik geloof dat monopolies voordelen hebben als ze infrastructureel zijn. Niemand zit de wachten op dubbele waterleidingen of snelwegen. Marktplaatsen kunnen ook als infrastructureel worden gezien. Ze bieden een platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Maar we mogen de ogen voor misstanden niet sluiten.”

Marketplaces

Infographic: de grootste online marktplaatsen

Vooruitlopend op de Emerce Update Markertplaces, op 12 maart in Amsterdam, een infographic over de grootste marktplaatsen in de wereld. Platforms als Alibaba, Amazon en eBay zijn goed voor 52 procent van de totale online omzet. Omgerekend zo’n 1,8 biljoen dollar.

Marketplaces

Bol.com geeft Select-abonnees extra korting

Bol.com wil de abonnees op ‘logistieke’ dienst Select meer voordeel gaan geven en onderzoekt wat het best resoneert bij klanten. Het houdt nu een proef met extra korting.

Online marketing

Booking.com start app store voor hospitality-oplossingen

Booking.com is een softwaremarktplaats gestart waar ontwikkelaars hun producten kunnen aanbieden aan accommodaties die gebruikmaken van het Booking.com-platform. De zogeheten BookingSuite App Store verbindt dus aanbieders van hospitality-software met miljoenen accommodaties wereldwijd.

Marketplaces

‘Wat is je winnende marketplacestrategie?’

Die vraag stelde investeerder Johan van Mil vaak aan de portfoliobedrijven uit zijn Peak Capital. Zonder een messcherpe strategie had Catawiki bijvoorbeeld de wereldtopper van nu niet kunnen zijn.

Marketplaces

eBay overweegt verkoop Marktplaats.nl

eBay wil overwegen om Marktplaats.nl en andere onderdelen uit zijn Classifieds Group te verkopen. Ook zou ticketbedrijf StubHub binnenkort in de etalage kunnen staan, zo laat het bedrijf aan de markt weten.

Marketplaces

Zalando wil geen winkel meer zijn

Over vijf jaar moeten derde partijen, zoals merkfabfrikanten, veertig procent van de consumentenomzet realiseren op Zalando. Dat is nu tien procent. Het management zet vol in op een marktplaatsstrategie.

Marketplaces

CEO-toppanel op Emerce Update Marketplaces

De CEO’s van Funda, Tweakers, Springest en Markplaats.nl bespreken op 12 maart de wereld en impact van online marktplaatsen en rondom Nederland.

Marketplaces

Hoe moeilijk is het betrouwbaar meten van online bestedingen?

De recente resultaten van het Koopstromenonderzoek Randstad 2018 geven eens te meer aan hoe lastig is het om een goed beeld van de online bestedingen te krijgen. Het totale online aandeel werd becijferd op 14% (dagelijks 3,1 % en niet-dagelijks 24,2%). Dit totaal aandeel wijkt nogal af van wat Thuiswinkel.org (10%) en Strabo (9%) hebben berekend. Waarin zitten de verschillen? 

Strategy