More stories

Uit het oog, uit het hart – het gezichtloze merk en zijn impact op de brand equity

Het wordt steeds minder vanzelfsprekend dat de consument je producten of diensten koopt in je eigen kanalen, laat staan via een scherm. Blijft je merk overeind als je de visuele component van je identiteit weghaalt? Er zijn drie ontwikkelingen die deze vraag actueel maken voor alle e-commerce merken en bedrijven: ZERO-UI, marktplaatsen en Programmatic Commerce.

Customer Engagement

Oprichter Uber revancheert met dark kitchens

De oprichter van Uber, Travis Kalanick, wil ook in Europa en Azië gaan investeren in zogeheten dark kitchens. Dat soort restaurants-zonder-tafels richt zich op horeca-ondernemers die louter handelen via platformen als UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd.

Venture

IKEA overweegt eigen marktplaats

IKEA overweegt een verkoopplatform te lanceren waar ook concurrenten meubels kunnen aanbieden. Dat zegt Ikea-topman Torbjorn Loof in een interview met Financial Times.

Marketplaces

Topman bol.com: ‘We zijn nu platform first’

“We waren een netwerk maar we zijn nu een open platform”. Dit jaar staat bij bol.com in het teken van de transformatie naar een platform first-strategie.

Marketplaces

Amazing Amazon of good old Google?

Misschien moeten we stoppen met speculeren over wanneer Amazon naar Nederland komt, maar bedenken wát de invloed zal zijn van een eventuele entree van Amazon in Nederland. Want waar velen denken aan de gevolgen voor e-commercepartijen zoals bol.com en Coolblue, moet de impact op Google ook niet worden onderschat.

E-commerce platforms
Premium

Bol.com verbetert search advertising

Bol.com verbetert in de loop van dit jaar zijn search advertising, reclame in de zoekresultaten van het warenhuis. Hiermee worden intern nu de eerste proeven gedaan.

Online advertising

Leaseplan wil Carnext.com verkopen

Autoverhuurder Leaseplan sondeert de financiële markt over de verkoop van zijn onderdeel Carnext.com, een marktplaats voor tweedehands auto’s.

Venture

Foot Locker stopt 100 miljoen in sneakershop

Sportwinkelketen Foot Locker koopt voor honderd miljoen dollar een strategisch minderheidsbelang in GOAT Group, eigenaar van de gelijknamige marktplaats voor handel in exclusief sneakers.

Venture

Tesla opent fanshop op Amazon

Tesla heeft een fanshop geopend op Amazon. Daarin ligt een selectie van de merchandise die de autofabrikant via zijn eigen webshop aanbiedt.

Marketplaces

bol.com verliest twee leiders in retailmedia aan start-up

Michelle Theeuwen en Martine Kevelham verlaten hun positie als hoofd Retail Media bij bol.com en stappen over naar Maze-One uit Amsterdam. Daar gaan ze de activiteiten rondom media-exploitatie van online marktplaatsen optuigen.

Marketing

Huub Vermeulen, bol.com: Klein blijven om te groeien

Waar moet je op letten als je daadwerkelijk opschaalt? Laurens van Nues zoekt het antwoord bij Huub Vermeulen, CEO van bol.com. Wat zijn zijn lessen van bijna twintig jaar bol.com? 

Marketplaces

Amazon SEO + SEA + storefront = succes

Maar liefst 52 procent van de Duitse consumenten start zijn zoektocht naar een product op Amazon, terwijl dat voor Google slechts 25 procent is. Merken verschuiven een steeds groter deel van hun online marketingbudget naar Amazon.

Marketplaces

Bol.com komt met Magento-module

Webwinkeliers kunnen binnenkort automatisch hun assortiment aanbieden op bol.com. Daartoe laat het e-commerceplatform een Magento-module ontwikkelen.

Magento

Amazon en Flipkart geconfronteerd met beperkingen in India

De twee grootste online retailers in India, Amazon en Flipkart, staan met de rug tegen de muur nu nieuwe regels zijn ingevoerd die verbieden dat beide (buitenlandse) bedrijven producten verkopen via ondernemingen waarin ze een belang hebben. Wel is een marktplaatsmodel toegestaan.

Marketplaces
Premium

41 procent meer omzet voor Alibaba

Ondanks de economische tegenwind heeft Alibaba in het vierde kwartaal 41 procent meer omzet gedraaid. Die ging naar 17 miljard dollar. Ruim 14 miljard heeft betrekking op de kernactiviteiten, 962 miljoen kwam van de cloud.

E-commerce