More stories

Premium

DAZN bundelt voetbalbereik: 400 miljoen kijkers

De ‘Netflix voor sport’ DAZN bundelt zijn kijkerspotentieel van vierhonderd miljoen en gaat daar de adverteerdersmarkt mee op.

Online advertising

VRT NWS zoekt testers voor gepersonaliseerd nieuwsaanbod

De Belgische publieke omroep VRT zoekt testers voor een proeftraject nieuws op maat. In het kader van een Europees onderzoeksproject wil VRT Innovatie onderzoeken of mensen beter of slechter geïnformeerd worden wanneer ze gericht nieuws ontvangen.

Media

Webwereld stopt op 1 maart

Een van de oudste Nederlandse nieuwssites Webwereld stopt ermee. De redactie zou een maand geleden al naar huis zijn gestuurd door uitgever IDG. De nieuwssite bestond sinds november 1995.

Media

BREIN: Goed dat Ziggo stopt met nieuwsgroepen

Stichting BREIN is blij dat Ziggo nu definitief stopt met het zelf aanbieden van nieuwsgroepen. Het is volgens directeur Tim Kuik immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is.

Entertainment

‘Apple en Disney Plus hebben geen invloed op Netflix’

De komst van nieuwe videodiensten van Apple en Disney heeft nog geen nadelige gevolgen gehad voor de zogenaamde ‘installed base’ van andere streaming videodiensten zoals Netflix, Videoland, RTL XL en Pathé Thuis, zo blijkt uit het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2019.

Entertainment

Nederlanders gamen dagelijks half miljard minuten

Nederlanders gamen samen bijna een half miljard minuten per dag. En dat doen we steeds vaker op de smartphone. Het aandeel gebruiksminuten op de smartphone is inmiddels beduidend groter dan het aandeel van console gaming. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Entertainment

Telenet en DPG gaan streamingzender beginnen

DPG Media en de Vlaamse kabelaar Telenet gaan samen een volwaardig streamingaanbod met lokale en internationale content lanceren via een joint venture tussen de twee bedrijven. Op die manier willen ze maximaal inspelen op het veranderende kijkgedrag en een lokaal alternatief bieden in de wereld van streamingdiensten. Telenet en DPG Media verwachten dat het nieuwe bedrijf actief zal zijn in het najaar van 2020.

Entertainment
Premium

Activision Blizzard verlaat nu al streamingdienst Nvdia

De nieuwe gamestreamdienst van Nvidia moet het plotsklaps zonder Activision Blizzard stellen. Games als Call of Duty: Modern Warfare en Overwatch zijn niet langer verkrijgbaar.

Media

Steeds meer merken betreden de gamewereld

De game-industrie groeit hard. Heel hard. GlobalData verwacht dat tegen 2025 de game-industrie goed is voor zo’n 300 miljard dollar

Online advertising
Premium

Premier League: Netflix-achtig uitzendmodel komt

Het is niet de vraag of maar wanneer de Engelse Premier League zelf voetbalwedstrijden gaat uitzenden via een Netflix-achtig model. Het zullen met name de buitenlandse kijkers zijn die inloggen op ‘Premflix’, want op de thuismarkt verdienen de clubs miljarden aan uitzendrechten op televisie.

Media

Dutch Game Garden verhuist naar Dotslash

Dutch Game Garden (DGG) verhuist per 1 april naar de Dotslash Community aan de Europalaan 400 in Utrecht. DGG voegt daarmee een cluster van gamebedrijven toe aan het Dotslash concept.

Media

Ksa waarschuwt consumenten voor dippen op internet

De Kansspelautoriteit (Ksa) adviseert dringend niet mee te doen aan loterijen die via Facebook worden georganiseerd.

Entertainment

Activision Blizzard veert op dankzij Call of Duty: Modern Warfare

Gamebedrijf Activision Blizzard sluit een solide kwartaal af, waarin de omzet van 1,9 miljard dollar (GAAP) hoger was dan verwacht, grotendeels dankzij Call of Duty: Modern Warfare, die beter verkoopt dan zijn voorganger. Ten opzichte van 2018 was er wel sprake van teruggang. Een jaar geleden zette Activision nog een omzet van 1,9 miljard dollar (GAAP) in de boeken.

Entertainment

Hoogste omzet ooit voor Zynga

Gamebedrijf Zynga, vooral bekend van FarmVille, deed het afgelopen kwartaal beter dan verwacht, grotendeels dankzij games die het recent heeft verworven, zoals die van Small Giant Games en Gram Games. De omzet was nog nooit zo hoog.

Entertainment

Spotify naar 124 miljoen betalende gebruikers (update)

De omzet van muziekdienst Spotify groeide in het vierde kwartaal met 24 procent naar 1,8 miljard euro. De betaalde abonnementen deden het beter dan de advertentieverkoop. Premium bracht 1,6 miljard op, de advertenties deden 317 miljoen.

Media