More stories

350 ontslagen bij Electronic Arts

Gamebedrijf Electronic Arts zet 350 mensen op straat, onder meer in marketing en analytics. Geen grote aantallen, want het bedrijf heeft nog altijd 9000 werknemers.

Entertainment

Web-only abonnement voor De Limburger

De Limburger introduceert een nieuw abonnement: De Limburger Digitaal. Daarmee krijgen abonnees voor 7,50 euro per maand onbeperkt toegang tot alle exclusieve Plus-artikelen op de website en nieuwsapp van het Limburgse nieuwsmerk.

Publishing

Apple pakt uit met online diensten en eigen credit card

Zoals verwacht kondigde Apple vandaag zijn nieuwe videodiensten Apple TV+, Apple Channels en tijdschriftenkiosk Apple News + aan, naast een gamingdienst Arcade en een eigen virtuele credit card. Geen van de diensten is voorlopig in de Benelux verkrijgbaar.

Entertainment

Streaming 71 procent van de audiomarkt

Streaming domineert de Nederlandse audiomarkt en maakt nu 71,5 procent van de totale markt van 179,8 miljoen euro uit. In 2017 was dit nog 63,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van de NVPI.

Entertainment

Dag- en weekbladen NDC Mediagroep op één digitaal platform

Artikelen van Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en de weekbladen in Drenthe, Friesland en Groningen zullen binnenkort op één digitaal platform te vinden zijn. De dagbladen en weekbladen van uitgever NDC Mediagroep moeten meer samenwerken.

Publishing

Lara Ankersmit, NOS: ‘NOS Stories groeit uit tot nieuwskanaal voor jongeren’

Dat jongeren nauwelijks televisie kijken, ontgaat de NOS uiteraard ook niet. NOS Lab, de innovatietak van de publieke omroep, antwoordt met NOS Stories. Lara Ankersmit vertelt erover op SXSW.

SxSW

Videodienst Apple toch vooral abonnementsdienst

De nieuwe videodienst die Apple vanavond (Nederlandse tijd) aankondigt blijkt voorlopig weinig meer dan een abonnenementsplatform. Net zoals bij Amazon kunnen Amerikanen via het platform met een enkele klik abonnementen op HBO, Showtime en Starz afsluiten voor 9,99 dollar per maand per kanaal.

Entertainment

De digitale wereld van RTL/Videoland: Hoe een omnichannel-strategie succes moet brengen

RTL investeert naast de activiteiten op tv ook fors in het kijken op online platformen, zoals Videoland. De koers is glashelder: het verschil maken met verhalen voor Nederland die raken in hoofd en hart. Het luisteren naar de consument is hierbij nog belangrijker.

Strategy

24i Media neemt branchegenoot over

24i Media heeft StreamOne overgenomen, een bedrijf dat onder meer de videoapplicaties van uitgever TMG faciliteert. Met de overname krijgt 24i naar eigen zeggen toegang tot hoogwaardige kennis en technologie.

Video

Streaming video groter dan kabel-tv en bioscoop

Consumenten geven meer geld uit aan Netflix-achtige diensten dan aan bioscoopbezoek. Bovendien hebben online videotheken meer abonnees dan kabelbedrijven. Die trend naar meer digitaal thuisvermaak lijkt ook niet meer te keren.

Media

‘Proximus sleutelt aan Android decoder’

Het Belgische Proximus werkt naar verluidt aan een nieuwe decoder met Android TV. Daarmee wil het telecombedrijf zich vooral richten op jongeren die geen traditioneel tv-abonnement meer hebben.

Media

New York Times en Washington Post bedanken voor Apple News

De New York Times en de Washington Post zullen geen deel uitmaken van de betaalde nieuwsdienst die Apple volgende week aankondigt. The Wall Street Journal heeft wel toegezegd.

Publishing

Axel Springer overweegt bod moeder Marktplaats.nl

Marktplaats.nl komt binnenkort wellicht in Duitse handen als uitgeefconcern Axel Springer de financiering rond krijgt en de winnende bieder is.

Venture

Google investeert 1,5 miljoen euro in Nederlandse media

Google schenkt anderhalf miljoen euro aan Nederlandse bedrijven voor innovaties in de mediasector.

Media

MediaMarkt stapt uit Talpa’s audiodienst Juke

MediaMarkt stopt met de radio- en muziekapp Juke die het als joint-venture met Talpa opzette twee jaar geleden. Het mediabedrijf gaat ermee door maar schrapt de premium features.

Media