More stories

Eerste Hashtag Awards uitgereikt, voor beste videocontent

Gisterenavond zijn de eerste Hashtag Awards uitgereikt, een prijs die de originele videoproducenten in de schijnwerpers wil zetten.

Video

ABN AMRO: TV verliest nog sneller van online

Met het teruglopen van het aantal Nederlanders dat televisie kijkt, verwacht ABN AMRO dat de totale tv-inkomsten dit jaar met drie procent dalen. Op alle fronten is er sprake van ‘een structurele trendbreuk’, aldus marktvorsers van de bank.

Video

Zo belangrijk voor je conversie: thumbnails

Als je wilt dat je video’s bekeken worden, dan moeten ze opvallen. Vaak beslissen bezoekers wat ze gaan kijken op basis van thumbnails. Youtube selecteert bijvoorbeeld automatisch drie thumbnails waaruit gekozen kan worden, maar je kunt ook zelfgemaakte thumbnails uploaden. Welke mogelijkheden biedt dat en wat zijn de verschillende soorten effectieve thumbnails.

Contentmarketing

Motorsite GPUpdate in Amerikaanse handen

Het Amerikaanse Motorsport.com koopt de grootste Nederlandse motorsite GPUpdate.net voor een onbekend bedrag. Oprichter Jeroen Huis in ’t Veld begon de site zeventien jaar geleden in zijn slaapkamer.

Publishing

Privacy: consument is vooral bang voor meer reclame

Het grootste deel van de consumenten (75%) is bekend met de aanstaande strengere wetgeving (AVG/GDPR) en heeft daar hoge verwachtingen van. Ze verwachten dat dit niet alleen leidt tot een betere bescherming van de eigen persoonsgegevens, maar ook tot het ontvangen van minder reclame. Maar verwachting en werkelijkheid stroken niet altijd met elkaar. 

Privacy

Facebook omarmt alsnog pre-roll reclames

Facebook is kennelijk door de knieen van adverteerders gegaan, want het gaat in navolging van YouTube starten met pre-roll advertenties, oftewel advertenties die voorafgaan aan de eigenlijke video.

Video

Nederlander Erik Huggers exit als CEO Vevo

Nederlander Erik Huggers houdt het na twee jaar voor gezien bij online muziekzender Vevo. Hij zoekt nieuwe uitdagingen.

Video

Storify gaat volgend jaar verdwijnen

Storify, de dienst waarmee gebruikers een verhaal kunnen samenstellen op basis van berichten op Twitter, Facebook en andere sociale netwerken, gaat volgend jaar stoppen.

Publishing

Disney krijgt Hulu in handen na overname Fox

Disney heeft een meerderheidsbelang verworven in videodienst Hulu dankzij de overname van de film- en tv-activiteiten van het Amerikaanse (21st Century) Fox. Daarvoor wordt 52 miljard dollar op tafel gelegd.

Entertainment
Premium

Zestig procent video mobiel bekeken

Zestig procent van de professioneel geproduceerde digitale video wordt op smartphones bekeken. De consument gaat steeds langere producties bekijken. Korte filmpjes raken uit de gratie.

Video

YouTube TV weer breder beschikbaar

YouTube TV, het alternatief voor de kabel dat Google eerder dit jaar is gestart, is weer breder beschikbaar in zijn thuismarkt.

Entertainment

ANP wil geld van Google en Facebook

Persbureau ANP en acht Europese collegabureaus willen geld zien van internetgiganten als Facebook en Google omdat zij financieel profiteren van de journalistieke investeringen die de bureaus doen.

Legal

‘Tidal zit bijna zonder geld’

Muziekdienst Tidal van Jay Z kijkt tegen forse verliezen aan en zou nog geld hebben voor zes maanden. Dat meldt een Noorse krant.

Entertainment

Google schenkt 800.000 euro aan journalistieke initiatieven in Nederland

Het Digital News Initiative (DNI), een initiatief van Google en Europese nieuwsmakers, geeft wederom ruim 880.000 euro uit aan vijf journalistieke initiatieven in Nederland. De winnende projecten uit de vierde ronde werden bekendgemaakt tijdens een evenement in Londen.

Publishing

Digitaalformatbureau Tiny Riot gaat op in FremantleMedia

Digitaal formatbureau Tiny Riot gaat per 1 januari op in FremantleMedia Netherlands. Het blijft videocontent voor alle platformen ontwikkelen.

Video