More stories

INKEF Capital en mediaconcern Nikkei stoppen geld in Blendle

Het Amsterdamse investeringsfonds INKEF Capital en het Japanse mediaconcern Nikkei – eigenaar van de internationale zakenkrant Financial Times – investeren in de Utrechtse online kiosk Blendle.

Publishing

Markt digitale tv verzadigd

De Nederlandse televisiemarkt is in 2016 gedaald met 0,8 procent naar 7,4 miljoen aansluitingen, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper. De omzet steeg door prijsverhogingen.

Entertainment

Rabobank roept op tot creativiteit in vernieuwende pitch

De Rabobank nodigt zijn eigen personeel en directie relaties uit voor het ontwikkelen van een creatief concept voor haar positionering. Rabobank zoekt naar ‘communicatie disruptors, oorspronkelijk, onconventioneel en onderscheidend, die een nieuwe lat in de markt willen leggen’.

Communicatie

Spelers steken online vaker grens over tussen social gaming en betaald gokken

Ongeveer de helft van de Nederlandse jongeren tussen 13 en 24 jaar maakt op enig moment online de overstap van social gaming naar betaald gokken. Dit blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek Gambling and digital games in the Netherlands, uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau SuperData Research in opdracht van de Kansspelautoriteit.

Entertainment

‘De papieren krant sterft in 2035’

Voor het 21ste jaar op rij daalde de oplage van de betaalde papieren krant in Nederland. In dit tempo verdwijnt binnen twintig jaar de papieren krant uit Nederland, voorspelt columnist Stephan Ockhuijsen bij RTL.

Publishing

Omzet TMG Digital groeit tot 35 miljoen euro

TMG Digital zag de omzet in 2016 met 6,4 procent groeien tot 35 miljoen euro. De uitgever gaat in 2017 meer investeren in e-commerce, de tak die nu al verantwoordelijk is voor de meeste omzet.

Conversie

Automatisch nepnieuws genereren als onderzoeksproject

Hoogleraar Heike Trautmann van de Universiteit Leiden onderzoekt de kenmerken van nepnieuws. Met sociale bots verspreidt ze zelf automatisch nepnieuws. Wel in een beschermde omgeving.

Communicatie

FD heeft grootste betaalde digitale oplage

Het FD heeft relatief gezien de grootste betaalde digitale oplage van alle landelijke dagbladen: 59,7 procent van de totale betaalde oplage is digitaal ten opzichte van gemiddeld 30,0 procent bij de andere landelijke dagbladen.

Publishing

Minder belangstelling voor klassiek tv-abonnement

Nederlanders geven steeds minder om het traditionele tv-abonnement. Het aantal huishoudens dat niet van plan is om het huidige tv-abonnement in te ruilen voor internetvariant, lag in het eerste kwartaal van 2017 op 41 procent. Twee jaar geleden was dat 59 procent. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper.

Entertainment

Wilbert Mutsaers naar Spotify Nederland

Spotify heeft Wilbert Mutsaers benoemd tot Head of Shows & Editorial Nederland, meldt Entertainment Business. Mutsaers start op 18 april op het Spotify-kantoor in Amsterdam.

Entertainment

BREIN haalt laatste illegale Nederlandse eDonkey site offline

Stichting BREIN claimt dat het de vermoedelijk laatste Nederlandse eDonkey website die ‘grootschalig inbreuk faciliteerde’ offline heeft gehaald. eDonkey is een peer-to-peer netwerk dat voornamelijk gebruikt wordt voor het uitwisselen van muziek, films, software en games.

Entertainment

Spotify koopt videobedrijf

Spotify heeft Mighty TV overgenomen, een startup uit New York die kunstmatige intelligentie gebruikt om video-content aan te bevelen.

Entertainment

Betaalde abonnementen Soundcloud ook in Nederland

Soundcloud rolt zijn betaalde abonnementen Go- en Go+ ook in Nederland uit. Deze waren vorig jaar al beschikbaar, maar niet in deze contreien.

Entertainment

‘Starterstijdschrift’ Sprout stopt, gaat verder als bookazine

Sprout stopt na twaalf jaar met het gelijknamige tijdschrift in de huidige vorm. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de functie van print voortaan ligt in verdieping en verrassing,’ schrijft Remy Gieling, sinds twee jaar hoofdredacteur. ‘In het digitale tijdperk moet een magazine meer zijn dan een gestolde versie van je website.’

Publishing

Tencent is het grootste gamebedrijf ter wereld

Tencent staat wederom op de eerste plaats van de Top 25 gamebedrijven, gemeten naar omzet. Het Chinese bedrijf zette vorig jaar 10,2 miljard dollar om, meldt het Nederlandse marktonderzoekbureau Newzoo.

Entertainment