More stories

Viewability is niet alles: heroverweeg het meten van advertenties

De waarde van advertenties wordt vaak verkeerd bepaald. Advertenties die hoger scoren op viewability volgens de gebruikelijke meetmethoden krijgen een hogere waarde toegekend. Maar, hier wordt voorbij gegaan aan verschillende advertentieformaten en aan de context waarbinnen de advertenties worden getoond. Een langere zichtbaarheid van je advertentie is geen garantie voor meer impact en het behalen van je doelstellingen. Afgaan op de standaarden voor viewability, zonder daarbij de context van de advertentie mee te nemen, leidt tot verkeerde beslissingen. Dit heeft twee redenen.

Online advertising

Viacom lanceert eigen videodienst

Het Amerikaanse productiehuis Viacom, vooral bekend van MTV en Comedy Channel, wil nog dit jaar een videodienst lanceren die grotendeels door advertenties wordt gefinancierd. De dienst bevat vooral eigen content.

Entertainment

Drie merken die jongeren wél weten te binden via Instagram

“Instagram is het snelst groeiende kanaal van dit moment, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van NEWCOM. Waar in 2017 zo’n 3,2 miljoen Nederlanders gebruikmaakten van dit platform, is dit in 2018 gestegen naar 4,1 miljoen. Deze stijging was vooral zichtbaar onder de vijftien- tot en met negentienjarigen. Onder hen verslaat Instagram met 50% voor het eerst Facebook met 43% in het dagelijks gebruik. Hoe bind je deze doelgroep via dit kanaal aan jouw merk? 

Social

Addressable TV moet tv-reclame relevant maken

Eén heel hot buzzwoord in de digitale markt is Addressable TV. Nog niet eerder gehoord? Met Addressable TV wordt bedoeld dat je tijdens jouw avondje TV kijken een reclameblok ziet met advertenties die voor jou relevant zijn. Dus niet de maandverbandreclame in het studentenfort vol mannen en geen Axe-deodorant reclame als je als vrouw alleen woont. Maar waarom hebben we dit nog niet in Nederland? En tegen welke uitdagingen lopen we aan? In dit blog: alles over Addressable TV.

Online advertising

‘De Luizenmoeder’ ook online een kijkcijferhit

Rond de 420.000 kijkers keken eind januari en begin februari online naar de aflevering van tv-serie De Luizenmoeder van 28 januari. Niet eerder sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma, aldus Stichting Kijkonderzoek.

Video

Europese Commissie wil uploadfilter tegen illegale content

De Europese Commissie wil een uploadfilter tegen illegale content. Dat blijkt uit het een dezer dagen gelekte concept Aanbeveling van de Europese Commissie over de zorgvuldigheidsverplichting van (legale) online platforms, waaruit de Stichting BREIN citeert.

Media

BrightVibes over 1 miljoen likes heen

Een miljoen volgers had Brightvibes, het platform dat zoveel mogelijk positiviteit wil verspreiden, al op zijn internationale Facebookpagina. Vorige week ging het over de een miljoen likes heen. Oprichter Michiel de Gooijer: “Mensen willen graag nieuwe, positieve verhalen horen.”

Start-ups

Algemeen programmadirecteur Erland Galjaard weg bij RTL

Programmadirecteur Erland Galjaard gaat RTL verlaten. Hij stapt 31 maart al uit de dagelijkse operatie en rondt na die tijd een aantal lopende projecten af.

Entertainment

VodafoneZiggo ziet mobiele omzet dalen

De combi Ziggo en Vodafone doet het niet goed op het mobiele vlak. De consumentenomzet daalde in het vierde kwartaal met 7 procent, op jaarbasis zelfs met 8 procent, deels door verminderde inkomsten uit roaming en ook de kredietverplichtingen bij de aanschaf van smartphones helpen niet echt mee.

Mobile

Interactive Games Entertainment naar India

Interactive Games Entertainment uit Emmen opent een kantoor in India. Ook verhuist het bedrijf naar de oude landbouwschool aan de Boslaan. Dat zegt eigenaar Rik Hoekstra tegen RTV Drenthe.

Entertainment

Geen nieuwe game, toch 2 miljard dollar omzet voor Supercell

Het Finse gamingbedrijf Supercell heeft vorig jaar ruim 2 miljard dollar omgezet en zeker 810 miljoen dollar winst gemaakt, en dat zonder een nieuwe game op de markt te brengen.

Entertainment

Hoe tackle je de ingrijpende veranderingen op Facebook?

Paniek onder marketeers? Facebook gaat ingrijpende veranderingen doorvoeren aan het algoritme van het nieuwsoverzicht. Het online sociale netwerk gaat meer nadruk leggen op berichten afkomstig van vrienden en familie op het startscherm van Facebook. Maar hoe blijven merken en media dan nog zichtbaar onder gebruikers van Facebook? Dit zijn de acties die bedrijven kunnen ondernemen om hun doelgroepen te kunnen blijven bereiken.  

Facebook

KPN en Ziggo schaffen geoblocking voor 1 mei af

De twee grootste tv-aanbieders KPN en Ziggo gaan geoblocking bij de online tv-diensten binnen enkele maanden afschaffen. Kijkers kunnen dan ook in het buitenland via de app naar binnen- en buitenlandse zenders kijken. Dat melden de woordvoerders aan Totaal TV.

Entertainment

Nieuws- en contentbedrijven zien groeiende rol voor online platforms

Het is alweer 21 jaar geleden dat The New York Times voor het eerst een online versie van de krant publiceerde. Dit gebeurde om “het aantal lezers van The Times te vergroten en om nieuwe kansen voor het bedrijf te creëren in de elektronische media-industrie”. We zijn nu twee decennia verder en nieuwsorganisaties over de hele wereld worstelen nog steeds hoe ze hun bedrijfsmodel kunnen aanpassen aan de digitale wereld. Wat zijn de schaarse succesvolle voorbeelden? 

Publishing

YouTube Red naar honderd landen

De betaalde versie van YouTube, Red, komt beschikbaar in zeker honderd landen. Dat heeft Susan Wojcicki van YouTube bekend gemaakt op Recodes Code Media-congres.

Media