More stories

Nederlander laat tv links liggen

Voor het eerst kijken Nederlanders gemiddeld minder minuten tv per dag. In vergelijking met 2014 bijna vijf procent minder. De reden? Video on demand en online content. En het ontbreken van grote evenementen als WK voetbal en Olympische Spelen in 2015.

Publishing

TMG zoekt strategische samenwerking met Talpa

TMG wil gaan samenwerken met John de Mols Talpa op het gebied van radio, tv en zogenoemde over the top diensten op internet. Op die manier hoopt men optimaal in te kunnen spelen op de snel veranderende mediabehoeften van consumenten.

Entertainment

Ruim honderd titels voor PlayStation VR

Voor de aanstaande PlayStation VR zijn momenteel zeker honderd games in ontwikkeling. Kaz Hirai, de CEO van Sony Corporation, heeft dat gezegd tegen de BBC.

Entertainment

App Maggy bundelt dertig tijdschriften voor 6 euro per maand

Blendle krijgt concurrentie van de mobiele app Maggy. Die biedt voortaan toegang tot alle artikelen van dertig Nederlandstalige tijdschriften voor een vast bedrag van 5,99 euro per maand.

Media

Amerikaanse uitgever IDG te koop

Uitgeverij IDG, in Nederland vooral bekend van Webwereld, wordt verkocht. Het Amerikaanse bedrijf, uitgever van tijdschriften als PCWorld en InfoWorld, heeft Goldman Sachs ingeschakeld om een koper te vinden. Die zal wellicht 7 miljard dollar op tafel moeten leggen.

Media

Fans David Bowie herdenken zanger op muziekdiensten

Luttele uren na het bericht over zijn dood staat David Bowie, die zondag overleed aan kanker, al met twintig nummers in de iTunes Top 100. Het nieuwe nummer Lazarus is gestegen naar nummer 5. Zijn eerste hit Space Oddity komt binnen op 17.

Entertainment

Miljoenen nieuw groeigeld voor SoundCloud

Audiodienst SoundCloud zou voor 32 miljoen euro aan nieuwe financiering hebben opgehaald. Het bedrijf, een soort YouTube zonder beeld, wil dit jaar ook abonnementen voor luisteraars invoeren.

Publishing

Huffington Post reorganiseert om nieuwe videostrategie

De Amerikaanse nieuwssite The Huffington Post kiest een nieuwe videostrategie. Er wordt nadrukkelijk gekozen voor documentaires en webseries.

Publishing

Verzet tegen online kanaal NPO

NDP Nieuwsmedia verzet zich tegen de komst van het voorgenomen online kanaal Npo3.nl. Omdat de NPO een onduidelijke, ruime beschrijving geeft van het aanbodkanaal, is niet uit te sluiten dat de inhoud van Npo3.nl voor een groot deel zal overlappen met het aanbod van de lidbedrijven van NDP Nieuwsmedia.

Media

’10 miljoen betalende klanten voor Apple Music’

Apple Music heeft volgens The Financial Times inmiddels 10 miljoen betalende abonnees. Met name de laatste maanden is het snel gegaan. In oktober maakte Apple bekend dat het 6,5 miljoen betalende abonnees had.

Entertainment

BREIN gaat aanpak uploaders illegale content opschroeven

BREIN heeft vorig jaar 16 zogenoemde ex-parte rechterlijke bevelen verkregen tegen beheerders van illegaal digitaal aanbod. Dat meldt de bestrijder op haar website.

Legal

‘Tv-reclame geeft grootste salesboost’

Televisie is de grootste aanjager van korte en middellangetermijn sales. Van alle verkopen binnen drie maanden na het einde van een mediacampagne is gemiddeld 39 procent toe te schrijven aan media-inspanningen. 33 procent daarvan komt op conto van tv-reclame.

Attributie

Elsevier en BeleggersBelangen naar New Skool Media

New Skool Media neemt de uitgeefactiviteiten van Weekblad Elsevier en BeleggersBelangen over. Reed Business Nederland behoudt een minderheidsbelang in de nieuwe constructie.

Media

Uitgever van Geenstijl en Dumpert naar VICE

Uitgever Stef Dol van NewsMedia, waar onder meer Geenstijl en Dumpert onder vallen, wordt uitgever van VICE in de Benelux.

Publishing

Ronald van der Aart en Michiel van Schooten beginnen Roger’s Communication

Ronald van der Aart (RepMen, ex-UPC) en Michiel van Schooten (Start Making Sense!, ex-RAPP) zijn een nieuw communicatiebureau begonnen. Roger’s Communication noemt zich een cross-over boutique agency op het snijvlak van advertising, sponsoring en PR. Zowel offline als digitaal, social èn inbound.

Communicatie