More stories

Marktplaats krijgt zijn adverteerders maar niet op mobiel

Bijna de helft van de bezoekers van Marktplaats.nl komt op de site via zijn mobiele telefoon. Betalende adverteerders hebben echter geen gevoel bij het mobiele kanaal en geven er hun geld schoorvoetend uit, concludeert Marktplaats in een onderzoek.

Online advertising
Premium

Kijktijd YouTube stijgt 60 procent

“We vinden de tv-ervaring opnieuw uit voor het digitale tijdperk”, zegt Google-directeur Omid Kordestani dapper in de toelichting op zijn kwartaalcijfers.

Online advertising

Sanoma geeft winstwaarschuwing

Uitgeverij Sanoma stelt de winstverwachting voor de middellange termijn naar beneden bij. De prestaties op de thuismarkt vallen tegen en er is geen zicht op verbetering.

Online advertising

CoolCat vergroot bereik via Zanox

Kledingmerk CoolCat gaat in zee met performance advertising-netwerk Zanox om zijn bereik te vergroten. Het Nederlandse bedrijf krijgt toegang tot een breed netwerk van fashionuitgevers en -bloggers.

Marketing

Microsoft pakt flink uit met marketing rond Windows 10

Microsoft begint de komende weken met de marketing rond Windows 10, waaronder evenementen in dertien steden. De campagne wordt ondersteund met tv-reclames en digitale advertenties.

Online advertising

Facebook past klikbeleid aan, adverteerders betalen voor resultaat

Facebook gaat zijn kost-per-klik beleid compleet omgooien. Adverteerders betalen binnenkort alleen nog voor app installaties en meetbaar webverkeer. Commentaren, likes en gedeelde content worden niet langer meegerekend.

Facebook

Reclamefolder.nl begint langdurige tv-campagne

Reclamefolder.nl gaat vanaf zondag gedurende een halfjaar adverteren op televisie op de vier RTL-zenders.

Retail
Premium

Nederlandse online advertentiemarkt 9 procent gegroeid

De Nederlandse online advertentiemarkt groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 9 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014, resulterend in een omzet van 377 miljoen euro. Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.

Marketing

Europese Commissie: cookiewet moet weer op de schop

Deze week presenteerde de Europese commissie een onderzoek naar de implementatie en handhaving van de E-Privacy Richtlijn in de EU landen. Hierin staan onder meer de cookie- en e-mailregels opgenomen. Eén van de conclusies luidt dat de cookiebepaling zijn doelstelling niet heeft bereikt. Door pop-up moeheid heeft de webbezoeker nauwelijks aandacht voor wat hij leest. De onderzoekers stellen een aantal aanpassingen voor, onder meer een expliciete opt-in voor “direct marketing cookies”.

Legal

‘AOL neemt adtech bedrijf Millennial Media over’

AOL, tegenwoordig onderdeel van Verizon, wil zijn advertentie-activiteiten verder uitbreiden. Nadat het een groot deel van de advertentietak van Microsoft heeft overgenomen, wil men nu naar verluidt tussen de 300 en 350 miljoen dollar bieden voor het Amerikaanse adtech bedrijf Millennial Media.

Marketing

McDonald’s zet geofilter Snapchat als eerste in

Marketeers weten de populaire jongerenapp Snapchat steeds beter te vinden. Dat is ook niet zo gek met wereldwijd ruim 200 miljoen actieve gebruikers per maand. Gerichte advertenties zijn vanwege het beperkte aantal gegevens dat wordt uitgevraagd slechts gedeeltelijk mogelijk. McDonald’s en Toyota maken beide op een andere manier optimaal gebruik van de locatie van Snapchat gebruikers.

Marketing

The Weather Channel met selfservice reclameboeker

Duizenden Engelse bedrijven uit het MKB kunnen zelf reclamecampagnes gaan inboeken bij The Weather Channel op basis van locatie en weersomstandigheden.

Online advertising

Vimeo en Samsung kiezen voor eigen vorm van gesponsorde videocontent

Merken die een groot publiek hopen te vinden voor hun online commercials, kloppen al gauw aan bij YouTube – de plek voor videoadvertenties. Vimeo weigert tot op heden dit advertentiemodel in te zetten.

Native advertising

Adblockers zijn nu te omzeilen door adverteerders en uitgevers

Adblockers zijn voor adverteerders, netwerken en uitgevers een steeds groter probleem. De programma’s waarmee online advertenties aan het zicht worden onttrokken, zorgen ervoor dat zij jaarlijks miljarden euro’s aan inkomsten mislopen. Hoe groot is dit probleem eigenlijk voor de Nederlandse markt? En is er een oplossing nu we de adblockers technisch gezien kunnen omzeilen?

Marketing

Piet-Hein Kerkhof krijgt leiding Criteo Scandinavië

Piet-Hein Kerkhof promoveert in de gelederen van Criteo en krijgt naast de verantwoordelijkheid over de Benelux-markt nu ook die over Scandinavië erbij.

Online advertising