More stories

De cruciale keuzes van adverteerders anno 2023

Nepnieuws, AI en afhankelijkheid van Big Tech staan hoog op de agenda bij adverteerders en uitgevers. Beiden moeten anticiperen op veranderingen.

Online advertising
Premium

HEMA start eigen netwerk voor retailmedia

Leveranciers van HEMA kunnen vanaf vandaag reclame maken op de digitale beeldschermen in 280 winkels.

Marketing
Premium

Rechter beboet Criteo voor plaatsen trackingcookies

De rechtbank Amsterdam veroordeelt Criteo voor het zonder toestemming plaatsen van trackingcookies bij een particuliere gebruiker die daarover naar de rechter stapte.

Privacy

De kracht van contextueel adverteren en de impact op de merkperceptie

Contextueel adverteren in antwoord op advertentiemoeheid en het einde van third-party cookies: hyperrelevante en gepersonaliseerde advertenties.

Online advertising
Premium

Google verzet zich tegen mogelijke leeftijdscontroles in VS

Google verzet zich tegen mogelijke leeftijdscontroles als onderdeel van online veiligheidsvoorstellen van het Amerikaanse Congres. Utah heeft al een wet aangenomen die sociale mediabedrijven verplicht de leeftijd te verifiëren van gebruikers.

Online advertising
Premium

YouTube waarschuwt ook in Duitsland tegen adblockers

YouTube heeft de strijd tegen adblockers opgevoerd: Ook Duitse gebruikers krijgen sinds enkele dagen waarschuwingssignalen tegen het gebruik van adblockers in YouTube-video’s.

Online advertising
Premium

TikTok voert Search Ads in

TikTok lanceert een nieuwe advertentieformule binnen de pagina met zoekresultaten. Adverteerders kopen er bij opbod een positie voor hun reclamefilmpje.

Online advertising
Premium

Rotterdamse digitale OV-tunnelreclame gaat programmatic

Alsof de muren van de metrotunnels in Rotterdam enorme videoschermen zijn, zo komt nieuwe tecnologie voor de reizigers over. Deze wordt vanaf nu op programmatic exchanges aangeboden.

Programmatic
Premium

STER: herinvoer commerciële online reclame noodzakelijk

Het is verontrustend dat de STER, de reclame-exploitant van de NPO, geen reclame meer mag dragen voor commerciële partijen. Op lange termijn is het noodzakelijk om dat te veranderen. Directeur Frank Volmer heeft gefundeerde hoop daarop.

Online advertising
Premium

Ster: prijzen voor tv dalen, online blijft gelijk

De nieuwe tarieven bij Ster voor 2024 zijn bekend. In een online uitzending over ontwikkelingen in de mediawereld en nieuwe programma’s bij de NPO presenteerden de salesmanagers van Ster het nieuwe aanbod.

Online advertising
Premium

Twitter test onherkenbaar, misleidend reclameformat

Berichtendienst Twitter brengt zijn publiek in verwarring met een nieuw soort reclame dat niet als zodanig herkenbaar is. Het komt gebruikers nog spammerig over.

Online advertising
Premium

Joost de Valk: ‘Contentproductie slechtste idee voor AI’

Contentproductie is het slechtste idee om generatieve AI voor in te zetten. SEO-topper Joost de Valk: “Je geeft je SEO-positie even een boost, maar daarna viel je zo diep als nog nooit hebt meegemaakt.”

Online marketing
Premium

Ocean Outdoor verlengt contract voor reclamemast in Leiden

Ocean Outdoor heeft me het contract voor de reclamemast in Leiden met 15 jaar verlengd. Sinds de jaren negentig is Ocean Outdoor actief in en rond Leiden en blijft daarmee naar eigen zeggen haar groeiende portfolio van toplocaties uitbreiden.

Online advertising
Premium

Ster neemt verkoopactiviteiten regionale omroep over

Vanaf 1 januari zal Ster de reclameruimte op 13 regionale tv- en radiozenders gaan verkopen voor de nationale adverteerdersmarkt. Ster neemt daarmee de verkoopactiviteiten over van Omroep Reclame Nederland (ORN). Voor adverteerders is hiermee een nog groter publiek via één verkooploket binnen handbereik.

Online advertising
Premium

Noorwegen draait duimschroeven aan: EU-verbod Facebook-reclame

Noorwegen wil dat Meta in Europa geen gedragsgebaseerde reclames meer mag uitserveren naar eindgebruikers. Het land kent al een tijdelijk, lokaal verbod daarop. Het vraagt de Europese privacytoezichthouder dat nu permanent te maken en toe te passen in alle EU-landen.

Online advertising