De cruciale keuzes van adverteerders anno 2023
Nepnieuws, AI en afhankelijkheid van Big Tech staan hoog op de agenda bij adverteerders en uitgevers. Beiden moeten anticiperen op veranderingen.
Nepnieuws, AI en afhankelijkheid van Big Tech staan hoog op de agenda bij adverteerders en uitgevers. Beiden moeten anticiperen op veranderingen.
Leveranciers van HEMA kunnen vanaf vandaag reclame maken op de digitale beeldschermen in 280 winkels.
De rechtbank Amsterdam veroordeelt Criteo voor het zonder toestemming plaatsen van trackingcookies bij een particuliere gebruiker die daarover naar de rechter stapte.
Contextueel adverteren in antwoord op advertentiemoeheid en het einde van third-party cookies: hyperrelevante en gepersonaliseerde advertenties.
Google verzet zich tegen mogelijke leeftijdscontroles als onderdeel van online veiligheidsvoorstellen van het Amerikaanse Congres. Utah heeft al een wet aangenomen die sociale mediabedrijven verplicht de leeftijd te verifiëren van gebruikers.
YouTube heeft de strijd tegen adblockers opgevoerd: Ook Duitse gebruikers krijgen sinds enkele dagen waarschuwingssignalen tegen het gebruik van adblockers in YouTube-video’s.
TikTok lanceert een nieuwe advertentieformule binnen de pagina met zoekresultaten. Adverteerders kopen er bij opbod een positie voor hun reclamefilmpje.
Alsof de muren van de metrotunnels in Rotterdam enorme videoschermen zijn, zo komt nieuwe tecnologie voor de reizigers over. Deze wordt vanaf nu op programmatic exchanges aangeboden.
Het is verontrustend dat de STER, de reclame-exploitant van de NPO, geen reclame meer mag dragen voor commerciële partijen. Op lange termijn is het noodzakelijk om dat te veranderen. Directeur Frank Volmer heeft gefundeerde hoop daarop.
De nieuwe tarieven bij Ster voor 2024 zijn bekend. In een online uitzending over ontwikkelingen in de mediawereld en nieuwe programma’s bij de NPO presenteerden de salesmanagers van Ster het nieuwe aanbod.
Berichtendienst Twitter brengt zijn publiek in verwarring met een nieuw soort reclame dat niet als zodanig herkenbaar is. Het komt gebruikers nog spammerig over.
Contentproductie is het slechtste idee om generatieve AI voor in te zetten. SEO-topper Joost de Valk: “Je geeft je SEO-positie even een boost, maar daarna viel je zo diep als nog nooit hebt meegemaakt.”
Ocean Outdoor heeft me het contract voor de reclamemast in Leiden met 15 jaar verlengd. Sinds de jaren negentig is Ocean Outdoor actief in en rond Leiden en blijft daarmee naar eigen zeggen haar groeiende portfolio van toplocaties uitbreiden.
Vanaf 1 januari zal Ster de reclameruimte op 13 regionale tv- en radiozenders gaan verkopen voor de nationale adverteerdersmarkt. Ster neemt daarmee de verkoopactiviteiten over van Omroep Reclame Nederland (ORN). Voor adverteerders is hiermee een nog groter publiek via één verkooploket binnen handbereik.
Noorwegen wil dat Meta in Europa geen gedragsgebaseerde reclames meer mag uitserveren naar eindgebruikers. Het land kent al een tijdelijk, lokaal verbod daarop. Het vraagt de Europese privacytoezichthouder dat nu permanent te maken en toe te passen in alle EU-landen.