More stories

Premium

‘Facebook en Google verliezen dominantie VS-reclamemarkt’

Facebook en Google hebben hun dominante positie op de Amerikaanse reclamemarkt verloren. Zij vangen nu minder dan vijftig procent van de online budgetten. Partijen als Amazon, TikTok, Microsoft en Apple groeien daarentegen.

Online advertising

Vijf vragen aan Justin Sandee (bol.com) over retailmedia

Net als fysieke winkels heeft een aantal grote webwinkels ook reclamebordjes aan de schappen hangen. Deze voorraad commerciële ruimte wordt ‘retailmedia’ genoemd. Justin Sandee van bol.com geeft zijn perspectief op de materie.

Marketing
Premium

Albert Heijn grootste adverteerder in 2022

Nederlandse adverteerders hebben 4,9 euro miljard uitgegeven aan reclame op radio, televisie, in dagbladen, magazines, buiten- en bioscoopreclame. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2021. Dit blijkt uit cijfers van mediamonitoring bedrijf Adfact.

Online advertising
Premium

Minder reclamebestedingen Sinterklaas 2022

Kerst, WK, Black Friday: het is druk in advertentieland. Ook Sinterklaas telde weer mee. Sommige adverteerders spendeerden meer dan vorig jaar, maar in het algemeen zijn er in 2022 minder reclamebestedingen gedaan dan in 2021. Dat concludeert Adfact.

Online advertising
Premium

Adverteerders niet blij met bereik reclamevariant Netflix

Netflix maakt zijn ambities met zijn door reclame ondersteunende videodienst niet waar, volgens vijf leidinggevenden van reclamebureaus die met Digiday spraken.

Online advertising
Premium

Oprichter Kees Verpalen weg bij beslist.nl

Kees Verpalen, oprichter van vergelijkingssite beslist.nl, legt per 1 januari 2023 zijn operationele taken neer en draagt de leiding over aan COO Yuri Solinger.

Marketing
Premium

ABN: Striktere privacywetgeving zorgt voor kentering in markt voor online adverteren

Grotere beperkingen aan het gebruik van privacygevoelige informatie zetten de markt voor online adverteren op zijn kop. Hoewel de meeste online advertenties nu nog op personen zijn toegespitst, maakt wet- en regelgeving dit steeds moeilijker, zo blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO heeft verricht onder 544 professionals in de online advertentieketen.

Online advertising
Premium

Volop reclamebestedingen voor Black Friday

Protesten tegen Black Friday hadden geen meetbaar negatief effect voor de bruto reclamebestedingen in de maand november. De uitgaven zijn met 9,1 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar naar 43,2 miljoen euro. In 2021 was dit nog zo’n 39,6 miljoen en in 2020 iets meer dan 32 miljoen.

Marketing

Reclamemarkt eindigt 2022 in mineur en gaat kil 2023 in

De globale media- en reclamemarkt eindigt 2022 slechter dan verwacht en zelfs de ramingen voor 2023 worden nu al naar beneden bijgesteld. In Nederland groeit search 16% en daalt social advertising 5%.

Marketing
Premium

Bol.com focust op advertentietak, markt eist meer

Een grote kostenbesparingsronde moet bol.com financieel in het gareel brengen. De platformtak wordt gespaard, er vervallen geen banen. Dat is niet uit luxe, want de advertentiemarkt verwacht meer dan bol.com nu levert.

Marketplaces

Nieuw: Microsoft Ads voor goede doelen

Naast het bekende Google Grants is er sinds kort ook een programma voor goede doelen van Microsoft. Hier een korte introductie en de eerste ‘learnings’.

Online advertising
Premium

Spotify vangt duizenden nieuwe reclameklanten met campagne

Een b2b-campagne voor de reclamemarkt heeft Spotify vele duizenden nieuwe klanten opgeleverd die het audioplatform willen inzetten voor hun reclameboodschappen.

Online advertising
Premium

‘Digital outdoor in HTML5 nu schaalbaar’

Een nieuw systeem van Sage+Archer maakt het mogelijk om vanuit templates schaalbaar HTML5-gebaseerde dynamische advertenties te maken voor digital outdoor.

Online advertising

WK in Qatar: adverteerders echt terughoudender

Adverteerders zijn dit jaar voorzichtig met het adverteren rond het WK. De schrijnende arbeidsomstandigheden bij de bouw van de stations en de mensenrechtensituatie kleurden het maatschappelijke sentiment over het gastland en het sportevenement.

Online advertising

Aandacht is het nieuwe goud

Officiële data over de aandacht die je online advertentie krijgt zeggen vaak niet heel veel. Het gaat om het krijgen en vasthouden van echte aandacht.

Online advertising