Toezichthouder akkoord met IAB-cookiewalls
Een jaar nadat de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit IAB Europe beboette om zijn raamwerk voor cookiewalls krijgt de organisatie groen licht voor zijn herziene systeem.
Een jaar nadat de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit IAB Europe beboette om zijn raamwerk voor cookiewalls krijgt de organisatie groen licht voor zijn herziene systeem.
Via HYPR kunnen landelijke adverteerders en bureaus voortaan de digitale platformen van alle huis-aan-huis uitgevers in Nederland inschakelen. HYPR is opgericht door een collectief van grote zelfstandige uitgevers om hyperlocal advertising via de lokale platformen van huis-aan-huis uitgevers te faciliteren.
Orange, Telefónica, Vodafone Group en het moederbedrijf van T-Mobile willen een gezamenlijk bedrijf oprichten voor het exploiteren van persoonsgerichte mobiele reclame op toestellen van hun klanten.
Directeur Diana Janssen neemt na 17 jaar afscheid van DDMA, branchevereniging voor data en marketing. Vanaf 1 maart gaat zij aan de slag als directeur bij de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO).
Out-of-Home organisatie Hillenaar Outdoor begint het jaar met de opening van een nieuwe locatie. De nieuwe mast, De Triple, bevindt zich langs de A16/A58 bij Breda. Met ruim 1,3 miljoen passanten per week heeft deze locatie het grootste bereik van alle masten in het portfolio van Hillenaar Outdoor.
Webwinkel Zalando stelt Dentsu aan als mediabureau in Nederland en België voor al zijn reclameactiviteiten. De beslissing volgt na een pitch voor het gericht samenbrengen van alle media bij één bureau.
Ruben Schreurs van Ebiquity uit New York en ondernemer René Tulner van e-Luscious nemen deel aan de nieuwe investeringsronde die start-up Media Futures Market vandaag bekendmaakt. Het onafhankelijke inkooploket voor adverteerders breidt uit naar het buitenland.
Het is verboden voor Facebook en Instagram om persoonsgerichte reclame te versturen aan hun leden zonder de uitdrukkelijke toestemming daarvoor van die mensen. Dat bepaalt de European Data Protection Board.
Steeds meer streamingdiensten bieden de optie om een goedkoper abonnement met advertenties te kiezen. Binnenkort ook in Nederland.
Microsoft Store-advertenties worden deze maand algemeen beschikbaar voor internationale markten.
Facebook en Google hebben hun dominante positie op de Amerikaanse reclamemarkt verloren. Zij vangen nu minder dan vijftig procent van de online budgetten. Partijen als Amazon, TikTok, Microsoft en Apple groeien daarentegen.
Net als fysieke winkels heeft een aantal grote webwinkels ook reclamebordjes aan de schappen hangen. Deze voorraad commerciële ruimte wordt ‘retailmedia’ genoemd. Justin Sandee van bol.com geeft zijn perspectief op de materie.
Nederlandse adverteerders hebben 4,9 euro miljard uitgegeven aan reclame op radio, televisie, in dagbladen, magazines, buiten- en bioscoopreclame. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2021. Dit blijkt uit cijfers van mediamonitoring bedrijf Adfact.
Kerst, WK, Black Friday: het is druk in advertentieland. Ook Sinterklaas telde weer mee. Sommige adverteerders spendeerden meer dan vorig jaar, maar in het algemeen zijn er in 2022 minder reclamebestedingen gedaan dan in 2021. Dat concludeert Adfact.
Netflix maakt zijn ambities met zijn door reclame ondersteunende videodienst niet waar, volgens vijf leidinggevenden van reclamebureaus die met Digiday spraken.