More stories

Premium

Programmatic advertising groeit 20% tot 225 miljoen euro

Adverteerders in Nederland gaven vorig jaar 225 miljoen euro uit aan reclameboodschappen die ze via geautomatiseerde handelsplaatsen inkochten. Programmatic advertising wordt tegenwoordig meer ingezet voor merkbouwende dan voor performance doeleinden.

Online advertising

Ligatus voegt Google DBM toe aan nativenetwerk

Google DBM is de laatste grote DSP-partner die Ligatus aan zijn programmatic nativenetwerk toevoegt. Adverteerders kunnen native advertising op een programmatic wijze via Google Doubleclick Manager gaan verkopen.

Campagnes

Eerste IAB Programmatic Awards uitgereikt

Het beste werk met programmatic advertising van voorlopersland Nederland is zojuist bekroond tijdens de eerste IAB Programmatic Awards.

Online advertising

Start-up helpt dynamische programmatic video-ads bouwen

Een nieuw bedrijf uit Amsterdam ontwikkelde een platform om ‘gepersonaliseerde’ online videocommercials te maken voor programmatic exchanges. Iedere dag genereert We Adapt makkelijk honderden verschillende videocommercials per klant.

Facebook

Europese tv-zenders samen in programmatic video

Drie van Europa’s grootste televisiebedrijven richten de European Broadcaster Exchange op. Ze voegen hun programmatic videobereik samen als tegenwicht van Facebook en Google.

Online advertising

Nominaties IAB Programma Awards bekend

De nominaties van de Programma Awards van IAB Nederland zijn bekend. De grote, internationale netwerken zijn goed vertegenwoordigd, maar lokale specialisten doen net zo hard mee.

Online advertising

Europese nieuwsuitgevers klagen in Europa angstig over cookies

Dertig van Europa’s grootste nieuwsuitgevers beklagen zich met een open brief bij Europese parlementariërs en ministers over de toenemende macht van Google, Apple, Facebook, Microsoft en Mozilla.

Online advertising

Outbrain sluit aan op AppNexus

Het tot nu toe gesloten contentmarketingnetwerk Outbrain lanceert Outbrain Programmatic Access (OPA) en stelt zijn inventory beschikbaar via AppNexus’ Marketplace.

Contentmarketing

Havas belooft met platform voor geautomatiseerde advertentieverkoop ‘volledige transparantie’

Havas Group lanceert een platform voor geautomatiseerde advertentieverkoop die volledige transparantie moet bieden: de Client Trading Solution (CTS). Het platform is al ingezet door de Spaanse telecomreus Telefónica.

Programmatic

‘Er woedt een storm in reclameland’

“Er is een grote storm gaande en als online reclameindustrie moeten we extra ons best doen om niet te verliezen”, aldus topman Dominique Delport van Havas Group.

Online advertising

‘Programmatic videoreclame door het dak’

De beschikbare inventaris voor programmatic videoreclame is afgelopen jaar verdubbeld. Op mobiel is de beschikbare reclameruimte zelfs met 200 procent gestegen, aldus Elwin Gastelaars van technologiebedrijf SpotX.

Facebook overtreedt Nederlandse privacywet

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) constateert dat Facebook de Nederlandse privacywet overtreedt. Het verwerkt persoonsgegevens van gebruikers en niet-gebruikers zonder hen daar volledig over te informeren.

Facebook

Programmatic TV staat nog in de kinderschoenen

Stel: je bent je wereldreis aan het plannen en je hebt je gisteren uitgebreid op internet georiënteerd op vliegtickets en backpackgear. Nu zit je lekker op de bank te genieten van RTL Late Night. Het reclameblok begint en je ziet Bever Sport met een promotie van allerlei backpackessentials. Vervolgens komt Zalando voorbij met een aanbieding voor wandelschoenen en ook KLM komt nog langs met de ‘Werelddeal Weken’. Zou dit de toekomst worden van Programmatic TV?

Programmatic

IAB Nederland lanceert de Programmatic Awards

IAB Nederland roept een award in het leven voor programmatic advertising en belangstellenden kunnen hun nominaties vanaf nu gratis inzenden.

Nieuwe CEO voor Webtrekk

Analyticsbedrijf Webtrekk stelt Wolf Lichtenstein aan als nieuwe algemeen directeur.

Analytics