‘Telegraaf spreekt over verkoop GeenStijl’
Telegraaf Media Groep zou in gesprek zijn over de verkoop van NewsMedia, het bedrijf waar Dumpert en Geenstijl toe behoren.
Telegraaf Media Groep zou in gesprek zijn over de verkoop van NewsMedia, het bedrijf waar Dumpert en Geenstijl toe behoren.
Online video wordt de komende jaren alleen maar korter en platter, dat zegt Lawrence Kao van The Narrative Digital Studios op VidCon Europe. Dat is in zijn ogen alleen maar slecht voor het ambacht filmmaken. Hij hoopt dat de industrie zich meer gaat gedragen als artdirector en nadenkt over de vraag hoe je digitale makers met grotere en betere projecten kunt belonen.
Het voorstel van de EU tot BTW-verlaging voor onlinepublicaties zoals kranten en tijdschriften is geblokkeerd door Tsjechië. Er is unanieme instemming van de lidstaten nodig voor het plan.
Een open en sociaal platform voor lezers en schrijvers. Dat is Sweek.com. Bedacht in Rotterdam, negen maanden geleden live gegaan en inmiddels 130.000 gebruikers wereldwijd. Waarbij Latijns Amerika de grootste markt vormt.
Nepnieuws is te koop. Beweert in elk geval Trend Micro in het rapport ‘The Fake News Machine: How Propagandists Abuse the Internet and Manipulate the Public’. Een twaalf maanden durende campagne om verkiezingsuitslagen te beïnvloeden kost zo’n 357.700 euro. Het in diskrediet brengen van een journalist kost ongeveer 49.175 euro.
John de Mol brengt wederom een openbaar bod uit op alle uitgegeven gewone aandelen van uitgeverij TMG. Per aandeel wordt wederom 6,50 euro geboden.
Het gaat niet om de prijs en het gaat niet om distributie van content in de digitale business. De Entertainment & Media Outlook 2017–2021 van PwC stelt wat niet-mediabedrijven al lang weten: ‘Het gaat om de gebruikerservaring’.
Munchies, de label van VICE dat over eten gaat, stapt in Amerika in e-commerce. Meer specifiek: het gaat maaltijdkits verkopen om zelf een bijzonder ontbijt, lunch, diner of desert te fabriceren.
De nieuwe privacywetten van mei 2018 slaan enorme deuken in datagedreven marketing als uitgevers en adverteerders hun praktijk niet aanpassen. Start-up Faktor heeft een op blockchain gebaseerde oplossing gevonden.
Per 1 juli aanstaande treedt Sanne Walvisch in dienst als adjunct-hoofdredacteur digitaal van Het Financieele Dagblad. Walvisch zal zich in deze nieuwe functie bezig houden met de digitale (door)ontwikkeling van bestaande en nieuwe FD-uitgaven.
FD Mediagroep neemt een strategisch belang in online leerplatform Springest. Dat gebruikt het nieuwe geld om te groeien op de Duitse markt.
De oplages van Amerikaanse kranten dalen nog steeds. In 2016 wederom met 8 procent naar 35 miljoen exemplaren per dag en 38 miljoen op zondagen, aldus nieuwe cijfers van Pew Research.
Softwarebedrijf Brave, van een Mozilla-oprichter, haalde met blockchaintechnologie Ethereum 35 miljoen dollar groeigeld op in 24 seconden. De financiers waren geen dure durfinvesteerders, maar gewone geïnteresseerde mensen.
Performancenetwerk TradeTracker brengt een systeem dat uitgevers anders, ‘eerlijker’ beloont dan nu. Met ‘Real Attribution’ kan iedereen die bijdroeg aan een conversie daar een vergoeding voor krijgen. “Performance is in een keer interessant voor native advertising, storytelling en merkadverteerders”, aldus directeur Bas Dokter.
E-books en digitale tijdschriften en kranten worden goedkoper. Het Europees Parlement heeft vandaag met overgrote meerderheid ingestemd met een lager BTW tarief. Papieren boeken hadden dat lagere tarief al.