More stories

Bol.com verrast door belangstelling e-book abonnement Kobo Plus

Sinds de start van e-book platform Kobo Plus ruim drie maanden geleden, zien ontwikkelaars bol.com en Rakuten Kobo een opvallende ontwikkeling onder gebruikers van hun e-book abonnement. Het grootste deel kocht eerder geen boeken of digitale boeken.

Media

Telefoon spoedig Nederlands dominante nieuwsdrager

Televisie is niet meer Nederlands dominante kanaal voor het verspreiden van nieuws. Binnenkort neemt de telefoon het over van de laptop en desktop als primaire drager.

Facebook

Online content: welke bezoekers willen betalen en waarvoor?

Steeds meer digitale contentpublishers kijken naar hun bezoekers als mogelijke inkomstenbron, vooral als gevolg van de teruglopende advertentie-inkomsten. Zoals eerder op Emerce beschreven: Consumenten betalen wel voor online content. Niet alle bezoekers, maar sommigen zijn – zo blijkt uit dat onderzoek – zeker betalingsbereid. Alleen: hoe weet je welke van jouw bezoekers gaan betalen?

Publishing

Nieuwsblog FTM haalt weinig abonnees binnen na Keizer zaak

Nieuwsblog Follow The Money (FTM) heeft niet echt geprofiteerd van de publiciteit rond VVD-voorzitter Henry Keizer. 7000 mensen namen naar aanleiding van de artikelen een proefabonnement, daaraan heeft het blog niet meer dan 140 vaste abonnees overgehouden.

Media

Nieuwe investering VICE, wil abonnementen verkopen

Private equity-partij TPG Investments verwerft voor 450 miljoen dollar een minderheidsbelang in VICE. Het bedrijf wordt daarmee gewaardeerd op 5,7 miljard dollar. CEO Shane Smith gaat met abonneediensten ontwikkelen met het nieuwe geld.

Media

Netto mediabestedingen Nederland (2016): 4,7 miljard

Bedrijven gaven in 2016 niets meer uit aan reclame dan in 2015: 4,7 miljard euro. “Het is dat de inflatie zo laag is, anders was er geen reële groei geweest in de netto mediabestedingen”, aldus marktonderzoeker Nielsen in nieuw rapport.

Media

Nieuwe investeerder voor kaartenmaker HERE

Kaartenmaker HERE Technologies krijgt een nieuwe investeerder die naast geld ook kennis zal inbrengen op het gebied van R&D.

Publishing

‘Telegraaf spreekt over verkoop GeenStijl’

Telegraaf Media Groep zou in gesprek zijn over de verkoop van NewsMedia, het bedrijf waar Dumpert en Geenstijl toe behoren.

Publishing

‘Online video-industrie moet zich meer als artdirector gedragen’

Online video wordt de komende jaren alleen maar korter en platter, dat zegt Lawrence Kao van The Narrative Digital Studios op VidCon Europe. Dat is in zijn ogen alleen maar slecht voor het ambacht filmmaken. Hij hoopt dat de industrie zich meer gaat gedragen als artdirector en nadenkt over de vraag hoe je digitale makers met grotere en betere projecten kunt belonen.

Video

Tsjechië traineert BTW-verlaging e-publicaties

Het voorstel van de EU tot BTW-verlaging voor onlinepublicaties zoals kranten en tijdschriften is geblokkeerd door Tsjechië. Er is unanieme instemming van de lidstaten nodig voor het plan.

Publishing

Sabine van der Plas (Sweek): ‘Wat YouTube is voor video’s zijn wij voor verhalen en fictie’

Een open en sociaal platform voor lezers en schrijvers. Dat is Sweek.com. Bedacht in Rotterdam, negen maanden geleden live gegaan en inmiddels 130.000 gebruikers wereldwijd. Waarbij Latijns Amerika de grootste markt vormt.

Publishing

‘Nepnieuws is gewoon te koop’

Nepnieuws is te koop. Beweert in elk geval Trend Micro in het rapport ‘The Fake News Machine: How Propagandists Abuse the Internet and Manipulate the Public’. Een twaalf maanden durende campagne om verkiezingsuitslagen te beïnvloeden kost zo’n 357.700 euro. Het in diskrediet brengen van een journalist kost ongeveer 49.175 euro.

Communicatie

John de Mol doet weer openbaar bod op aandelen TMG

John de Mol brengt wederom een openbaar bod uit op alle uitgegeven gewone aandelen van uitgeverij TMG. Per aandeel wordt wederom 6,50 euro geboden.

Publishing

PwC over Media & Entertainment: ‘Het gaat niet om prijs’

Het gaat niet om de prijs en het gaat niet om distributie van content in de digitale business. De Entertainment & Media Outlook 2017–2021 van PwC stelt wat niet-mediabedrijven al lang weten: ‘Het gaat om de gebruikerservaring’.

Customer Experience

Munchies (VICE) in verkoop online maaltijden

Munchies, de label van VICE dat over eten gaat, stapt in Amerika in e-commerce. Meer specifiek: het gaat maaltijdkits verkopen om zelf een bijzonder ontbijt, lunch, diner of desert te fabriceren.

Food