More stories

Tsjechië traineert BTW-verlaging e-publicaties

Het voorstel van de EU tot BTW-verlaging voor onlinepublicaties zoals kranten en tijdschriften is geblokkeerd door Tsjechië. Er is unanieme instemming van de lidstaten nodig voor het plan.

Publishing

Sabine van der Plas (Sweek): ‘Wat YouTube is voor video’s zijn wij voor verhalen en fictie’

Een open en sociaal platform voor lezers en schrijvers. Dat is Sweek.com. Bedacht in Rotterdam, negen maanden geleden live gegaan en inmiddels 130.000 gebruikers wereldwijd. Waarbij Latijns Amerika de grootste markt vormt.

Publishing

‘Nepnieuws is gewoon te koop’

Nepnieuws is te koop. Beweert in elk geval Trend Micro in het rapport ‘The Fake News Machine: How Propagandists Abuse the Internet and Manipulate the Public’. Een twaalf maanden durende campagne om verkiezingsuitslagen te beïnvloeden kost zo’n 357.700 euro. Het in diskrediet brengen van een journalist kost ongeveer 49.175 euro.

Communicatie

John de Mol doet weer openbaar bod op aandelen TMG

John de Mol brengt wederom een openbaar bod uit op alle uitgegeven gewone aandelen van uitgeverij TMG. Per aandeel wordt wederom 6,50 euro geboden.

Publishing

PwC over Media & Entertainment: ‘Het gaat niet om prijs’

Het gaat niet om de prijs en het gaat niet om distributie van content in de digitale business. De Entertainment & Media Outlook 2017–2021 van PwC stelt wat niet-mediabedrijven al lang weten: ‘Het gaat om de gebruikerservaring’.

Customer Experience

Munchies (VICE) in verkoop online maaltijden

Munchies, de label van VICE dat over eten gaat, stapt in Amerika in e-commerce. Meer specifiek: het gaat maaltijdkits verkopen om zelf een bijzonder ontbijt, lunch, diner of desert te fabriceren.

Food

Start-up zet blockchain in tegen GDPR-problemen

De nieuwe privacywetten van mei 2018 slaan enorme deuken in datagedreven marketing als uitgevers en adverteerders hun praktijk niet aanpassen. Start-up Faktor heeft een op blockchain gebaseerde oplossing gevonden.

Blockchain

Sanne Walvisch adjunct-hoofdredacteur digitaal FD

Per 1 juli aanstaande treedt Sanne Walvisch in dienst als adjunct-hoofdredacteur digitaal van Het Financieele Dagblad. Walvisch zal zich in deze nieuwe functie bezig houden met de digitale (door)ontwikkeling van bestaande en nieuwe FD-uitgaven.

Publishing

FD Mediagroep investeert in Springest

FD Mediagroep neemt een strategisch belang in online leerplatform Springest. Dat gebruikt het nieuwe geld om te groeien op de Duitse markt.

Strategy

Weer daling oplages Amerikaanse kranten

De oplages van Amerikaanse kranten dalen nog steeds. In 2016 wederom met 8 procent naar 35 miljoen exemplaren per dag en 38 miljoen op zondagen, aldus nieuwe cijfers van Pew Research.

Publishing

Startup haalt 35 miljoen op in 24 seconden

Softwarebedrijf Brave, van een Mozilla-oprichter, haalde met blockchaintechnologie Ethereum 35 miljoen dollar groeigeld op in 24 seconden. De financiers waren geen dure durfinvesteerders, maar gewone geïnteresseerde mensen.

Payment

‘Dit maakt performance interessant voor native en brands’

Performancenetwerk TradeTracker brengt een systeem dat uitgevers anders, ‘eerlijker’ beloont dan nu. Met ‘Real Attribution’ kan iedereen die bijdroeg aan een conversie daar een vergoeding voor krijgen. “Performance is in een keer interessant voor native advertising, storytelling en merkadverteerders”, aldus directeur Bas Dokter.

Attributie

E-books en elektronische kranten goedkoper

E-books en digitale tijdschriften en kranten worden goedkoper. Het Europees Parlement heeft vandaag met overgrote meerderheid ingestemd met een lager BTW tarief. Papieren boeken hadden dat lagere tarief al.

Publishing

‘Op mobiel hoéft alles niet kleiner’

Grondige data-analyse van het mobiele kanaal leerde NRC Media dat niet alles per se klein en snel hoeft te zijn. “De langstlopende contracten worden op mobiel gesloten”, aldus directeur Marketing & Data Xavier van Leeuwe.

Publishing

Europese nieuwsuitgevers klagen in Europa angstig over cookies

Dertig van Europa’s grootste nieuwsuitgevers beklagen zich met een open brief bij Europese parlementariërs en ministers over de toenemende macht van Google, Apple, Facebook, Microsoft en Mozilla.

Online advertising