More stories

Start-up zet blockchain in tegen GDPR-problemen

De nieuwe privacywetten van mei 2018 slaan enorme deuken in datagedreven marketing als uitgevers en adverteerders hun praktijk niet aanpassen. Start-up Faktor heeft een op blockchain gebaseerde oplossing gevonden.

Blockchain

Sanne Walvisch adjunct-hoofdredacteur digitaal FD

Per 1 juli aanstaande treedt Sanne Walvisch in dienst als adjunct-hoofdredacteur digitaal van Het Financieele Dagblad. Walvisch zal zich in deze nieuwe functie bezig houden met de digitale (door)ontwikkeling van bestaande en nieuwe FD-uitgaven.

Publishing

FD Mediagroep investeert in Springest

FD Mediagroep neemt een strategisch belang in online leerplatform Springest. Dat gebruikt het nieuwe geld om te groeien op de Duitse markt.

Strategy

Weer daling oplages Amerikaanse kranten

De oplages van Amerikaanse kranten dalen nog steeds. In 2016 wederom met 8 procent naar 35 miljoen exemplaren per dag en 38 miljoen op zondagen, aldus nieuwe cijfers van Pew Research.

Publishing

Startup haalt 35 miljoen op in 24 seconden

Softwarebedrijf Brave, van een Mozilla-oprichter, haalde met blockchaintechnologie Ethereum 35 miljoen dollar groeigeld op in 24 seconden. De financiers waren geen dure durfinvesteerders, maar gewone geïnteresseerde mensen.

Payment

‘Dit maakt performance interessant voor native en brands’

Performancenetwerk TradeTracker brengt een systeem dat uitgevers anders, ‘eerlijker’ beloont dan nu. Met ‘Real Attribution’ kan iedereen die bijdroeg aan een conversie daar een vergoeding voor krijgen. “Performance is in een keer interessant voor native advertising, storytelling en merkadverteerders”, aldus directeur Bas Dokter.

Attributie

E-books en elektronische kranten goedkoper

E-books en digitale tijdschriften en kranten worden goedkoper. Het Europees Parlement heeft vandaag met overgrote meerderheid ingestemd met een lager BTW tarief. Papieren boeken hadden dat lagere tarief al.

Publishing

‘Op mobiel hoéft alles niet kleiner’

Grondige data-analyse van het mobiele kanaal leerde NRC Media dat niet alles per se klein en snel hoeft te zijn. “De langstlopende contracten worden op mobiel gesloten”, aldus directeur Marketing & Data Xavier van Leeuwe.

Publishing

Europese nieuwsuitgevers klagen in Europa angstig over cookies

Dertig van Europa’s grootste nieuwsuitgevers beklagen zich met een open brief bij Europese parlementariërs en ministers over de toenemende macht van Google, Apple, Facebook, Microsoft en Mozilla.

Online advertising

Outbrain sluit aan op AppNexus

Het tot nu toe gesloten contentmarketingnetwerk Outbrain lanceert Outbrain Programmatic Access (OPA) en stelt zijn inventory beschikbaar via AppNexus’ Marketplace.

Contentmarketing

TMG boekt verlies in eerste vier maanden

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft over de eerste vier maanden van 2017 een omzet gerealiseerd van 127,2 miljoen euro, 7,6 procent minder dan een jaar geleden. De cijfers werden vrijdag hoogst ongebruikelijk nabeurs bekend gemaakt.

Publishing

Mads Bukholt neemt leiding Imbull over

De oprichters van Imbull, Jochem Vroom en Jelle van der Bij, verlaten het bedrijf per 1 juli en doen de leiding over aan Mads Bukholt.

Retail

Wayne Parker Kent neemt One More Thing over

Wayne Parker Kent neemt het Apple blog One More Thing over. In totaal bestaat het portfolio van het Amsterdamse mediabedrijf nu uit zestien merken.

Publishing

Persgroep met tv-commercial voor Topics.nl

De Persgroep houdt een tv-campagne voor Topics, zijn abonneedienst waarin nieuws en opinie op thematische wijze worden weergegeven.

Campagnes

Column: Beter weten

Bij Christian Van Thillo, CEO van de Persgroep, straalt het werkplezier – het maken en verkopen van kranten als Het Parool, De Volkskrant en De Morgen – van het gezicht. Hij is een echte courantier. Bij John de Mol zie je hetzelfde als het gaat om de productie van tv-programma’s zoals The Voice of… En ook bij Sanoma lopen ze rond.
Als mediamakers zich op een andere categorie storten, gaat het echter vaak mis.

Publishing