More stories

Premium

Online omzet in vierde kwartaal licht gedaald

In het vierde kwartaal van 2022 nam de online omzet van detailhandelaren af met 1 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van winkels die zowel online als in fysieke winkels verkopen (multi-channelers) was ongeveer gelijk. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Retail
Premium

Recommerce: de hobbels en kansen van circulaire verkoopmodellen

Steeds meer retailers en merken zijn bezig met het verhandelen van gebruikte producten, ofwel recommerce. Van Zalando tot Decathlon en van Ikea tot Rolex. Wat zijn de motivaties, de kansen en de uitdagingen? Kan het uit? En welke kant gaat het op? “De vraag of klanten iets te verkopen hebben, wordt standaard in elke customer journey.”

E-commerce

Waarom merkwaarde creëren steeds belangrijker wordt

Performance marketing  is populair: heldere doelen en meetbare resultaten. Maar nu mensen in vijf klikken iets kunnen kopen is merkwaarde extra belangrijk.

Strategy
Premium

‘Retailambities Amazon blijven’

Amazon mag dan 18.000 mensen hebben ontslagen, het bedrijf wil zijn plannen voor de uitbreiding van zijn fysieke winkels nog steeds uitvoeren. Dat vertelt CEO Andy Jassy aan de Financial Times.

E-commerce

Van slecht naar neutraal naar goed: zo schaam je je niet langer voor je website

Gebruikerservaring is de kern van alle online shoppingervaringen. Betere UX betekent meer omzet. Tips om je niet meer te hoeven schamen voor je website.

Web-design

Retentie als route naar de meest winstgevende groei

Meer winst uit bestaande klantenbases halen wordt steeds rendabeler vergeleken met nieuwe klanten werven. Hoe beweeg je van acquisitie naar retentie?

Customer Loyalty
Premium

We winkelen weer langer en minder doelgericht

Klanten winkelen langer en zoeken opnieuw gemak én beleving. Goed winkelpersoneel had in 2022 de grootste impact op het succes van een locatie, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van salesdata en bezoekersgedrag van RetailSonar.

E-commerce

Vijf website-search-KPI’s om je contentstrategie te verbeteren

Websitebezoekers willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken op je platform. Optimaliseer je zoekfunctie en zorg daarmee voor een stevige klantrelatie.

Search

Zo krijg je als contentmarketeer weer grip op je omnichannelstrategie

Headless gaat ten koste van zélf content kunnen beheren en beheersen. Met een slimme interface kun je de sturing terugpakken en concurrerender worden.

CMS

Emerce Premium: interest-based e-commerce, misvattingen in de Creator Economy, Generative AI workflows en meer

Vandaag publiceert Emerce zijn eerste collectie premium artikelen. Een reeks verhalen die je up to speed brengt met ontwikkelingen in […]

E-commerce
Premium

Colruyt-medewerkers gaan aan de slag met ‘easy check-out’

De winkelmedewerkers van Colruyt Laagste Prijzen in Halle werken voortaan met een ‘easy check-out’. Boven de kassa hangt een camera met kunstmatige inteligentie die de producten automatisch scant wanneer deze overgezet worden van de ene kar naar de andere.

Retail
Premium

Blokker en Ochama breiden samenwerking uit

Omnichannel retailer Ochama (JD.com) en winkelketen Blokker gaan hun samenwerking verlengen. De proefperiode is succesvol verlopen en sinds 1 februari kunnen Ochama klanten hun bestellingen in Nederland bij nog eens 50 Blokker winkels ophalen.

Retail

Zie ik dubbel? Twee conversieratio’s in Google Analytics 4

In Google Analytics 4 zijn twee conversieratio’s beschikbaar: een op basis van sessies en een op basis van gebruikers. Welke is het meest betrouwbaar?

Analytics
Premium

Fysieke retail deed het beter in december dan online retail

Opmerkelijke cijfers van het CBS. De online omzet was in december 11,1 procent lager dan in december 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,7 procent minder omgezet.  De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 15,2 procent. De fysieke retail daarentegen pluste 11 procent.

Retail

Vijf gebieden waarvoor je de metaverse kunt gebruiken in je strategie

Hoe gaan Web3 en metaverse er straks uitzien? Je kunt grofweg vijf manieren onderscheiden waarop bedrijven Web3 en de metaverse straks kunnen inzetten.

Metaverse