Nederlands e-commerce mogelijk in Google Assistent en Home
De digitale butler van Google, Assistent en Home, kan in Nederland e-commercetransacties gaan faciliteren. Daartoe heeft breidt Google de butlerdienst uit met – wat heet – Transactions.
De digitale butler van Google, Assistent en Home, kan in Nederland e-commercetransacties gaan faciliteren. Daartoe heeft breidt Google de butlerdienst uit met – wat heet – Transactions.
Dat er met de voice-assistenten nieuwe contact- en verkoopkanalen bij komen is slechts één gevolg. De minder zichtbare veranderingen in de markt zijn minstens zo ingrijpend. Zo gaat de lat snel omhoog als het gaat om de klantervaring. Bedrijven en merken die zich positief willen onderscheiden van bijvoorbeeld techgiganten zullen wat dat betreft kleur moeten bekennen. Bijvoorbeeld met een verbetering van hun eigen customer experience. Welke gevolgen worden verwacht? En wat doet een grote organisatie als GrandVision – met meer dan dertig optiekketens – om die ervaring te perfectioneren?
Zoals gebruikers van Alexa en Google Home weten, is een AI-assistent enorm handig. Je kunt haar vragen jouw favoriete Spotify-lijst aan te zetten, wat het weer wordt, of op zoek te gaan naar een recept voor appeltaart. Er zijn ook legio mogelijkheden om AI op de werkvloer in te zetten. Bij een klantenservice kan AI bijvoorbeeld prima bestaande lacunes dichten, om een ‘customer gap’ te voorkomen.
‘Turning your back to the patient’ is een veelgebruikte uitdrukking in Engeland en de VS. Artsen besteden meer tijd aan de invoer van patiëntengegevens in een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD), dan aan de patiënt zelf. Spraakherkenning helpt de Britse NHS geld besparen, het gebruik van papier te verminderen en de toenemende stroom aan patiëntdocumenten te managen.
Spraakhulpje Bixby van Samsung kan nog voor het einde van het jaar Duits, Frans, Italiaans en Spaans verstaan. Ook heeft Samsung een marktplaats voor Bixby aangekondigd.
De NOS introduceert twee nieuwe diensten voor de Google Assistent. In juli al startte de omroeporganisatie de mogelijkheid om via de Google Assistent het laatste radionieuwsbulletin op te vragen. Rond 07.00 uur is er nu ook een audioversie van de al bestaande wekdienst op NOS.nl en om ongeveer 18.00 uur volgt een ingesproken selectie (drie langere verhalen) van het nieuws van de dag.
Bijna twintig procent van de Nederlandse werknemers is ronduit negatief over de introductie van voice-apps op de werkvloer. “Te luidruchtig”, stellen ze. De meesten hebben echter geen idee of en hoe zijn bedrijf voice-apps zal inzetten.
Google breidt zijn samenwerking met Disney in het voicedomein uit naar voorleesboeken voor kinderen. De Home-smartspeakers gaan achtergeluid geven bij relevante passages uit de Gouden Boekjes-reeks in Amerika.
De spraaktechnologie van het Chinese Baidu is nu aanwezig op 150 miljoen apparaten, waarmee de assistent een belangrijke concurrent is geworden van Alexa, Siri en Google Assistant. In totaal heeft Baidu 35 miljoen spraakgebruikers.
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat intelligente persoonlijke assistenten op smartphones in Nederland veel worden gebruikt voor fun-vragen – meer dan in de VS.
ComScore verwacht dat over twee jaar de helft van alle zoekopdrachten via voice zullen gaan. Voor e-commerce bedrijven brengt dat ingrijpende veranderingen met zich mee. Hoe kun je hierop inspelen?
Het dagelijks gebruik van Google Home-apparaten in huishoudens wereldwijd is afgelopen twaalf maanden gegroeid met een factor vijf. Het gaat om zeker tientallen miljoenen toestellen.
Google home wordt in Nederland geïntroduceerd, weer een teken dat voice een blijvertje is. Hoewel we het zoekgedrag via voice nog niet kunnen meten in bijvoorbeeld Google Analytics, valt niet te ontkennen dat voice een enorme vlucht neemt en zich waarschijnlijk sneller zal ontwikkelen dan search. Wat kunnen we verwachten?
KRO-NCRV lanceert de spraakgestuurde quiz Willem Wever Challenge op via de interactieve speakers van Google en diens spraakassistent op smartphones.
Amazon Alexa Fund investeert een onbekend bedrag in het Amerikaanse SevenRooms. Het hospitalityplatform moet een voice-interface krijgen.