Alibaba werkt aan buitenlandse bekendheid
Alibaba stelt na een pitch het mediabureau MediaCom aan om zijn bekendheid op markten buiten China te werken.
Alibaba stelt na een pitch het mediabureau MediaCom aan om zijn bekendheid op markten buiten China te werken.
Voor veel Nederlandse webshops is een uitbreiding naar Duitsland een logische stap. Met een e-commerceomzet van €48,9 miljard in 2017 heeft de Duitse markt veel potentie. Toch blijkt een uitbreiding naar Duitsland ingewikkelder dan het lijkt. Velen raken daardoor gefrustreerd en gooien de handdoek te snel in de ring. Dat hoeft niet, in deze whitepaper lees je aan de hand van vier thema’s hoe je resultaat kunt behalen in Duitsland.
Otto Group is bereid de meerderheid van de aandelen in zijn Europees werkende pakketbezorger Hermes te verkopen en gaat actief op zoek naar een investeerder.
Onderhandelingen tussen Alibaba Group en Russische investeerders zijn in een vergevorderd stadium om de fundamenten te liggen voor een e-commercesysteem waar miljarden euro’s aan handel over gaan.
Een nieuw platform voor online retailers, Cross-Border Commerce Europe, wil internationale webwinkels helpen beter hun werk te doen op de Europese markt.
Modeconcern Bestseller Group breidt zijn belang in online meubelwinkel AmbienteDirect uit tot 87 procent.
Online dierenwinkel Zooplus verkocht in Nederland voor 41 miljoen euro aan producten in de eerste zes maanden van 2018. Het Duitse concern groeit hard, maar schrijft rode cijfers.
De trein begint een serieus alternatief te worden om goederen uit China naar Europa te veroveren. DHL promoot het vervoersmiddel richting start-ups als alternatief voor het vliegtuig.
Warenhuis Walmart heeft de overname van Flipkart, de Indiase Amazon, afgerond. Er is 16 miljard dollar voor op tafel gelegd.
Waar veel spelers ervoor kiezen om losse domeinen samen te voegen tot één webshop, staat Oriqo juist op het punt om 45 nicheshops te lanceren. De Utrechtse specialist in ophangsystemen is van mening dat de afwezigheid van afleiding zorgt voor succes. “Bovendien bereiken we hiermee een andere doelgroep, waardoor we sneller groeien,” aldus algemeen directeur John Esmeijer.
De online fietsverhuurder Swapfiets breidt zijn dienstverlening uit naar Denemarken. Het Nederlandse bedrijf is nu actief in vier landen.
JD.com, de belangrijkste Chinese rivaal van Alibaba, is een overeenkomst aangegaan met het Nederlands-Britse Unilever voor de distributie van bepaalde artikelen in China, zoals Lipton’s thee en Lux zeep.
Vorig jaar kochten naar schatting 125 miljoen Chinese consumenten producten in het buitenland. Cross-border e-commerce is een relatief nieuw handelskanaal dat internationale retailers en merken in staat stelt om rechtstreeks aan Chinese consumenten te verkopen. Dat is lucratief: de Chinese consument besteedt jaarlijks gemiddeld 725 euro aan overzeese producten. Daarmee komen de totale uitgaven uit op 90 miljard euro – acht keer zo hoog als de totale online consumentenuitgaven in Nederland (10,3 miljard euro).
Nederlandse consumenten hebben volgens CBS in het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 400 miljoen euro (exclusief btw) uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dit is 15 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017.
Online op- en verkoper van electronica reBuy breidt uit naar Engeland en heeft tot eind 2018 nog twee landen op de agenda staan.