More stories

Brexit chaos schept ook onduidelijkheid voor webwinkels

De historische nederlaag voor premier May gisteren in het Britse parlement brengt helaas geen duidelijkheid over wat er met de Brexit gaat gebeuren. Ook niet voor de e-commerce sector. Een no-deal of harde Brexit zou zeer nadelig voor de sector kunnen uitpakken.

Cross Border

Parfumado: ‘Begin 2019 naar Duitsland’

“Het is niet ons doel om de gevestigde orde van de troon te stoten, maar een innovatie binnen de parfumindustrie is hard nodig,” vindt Martijn van Rooy, oprichter van Parfumado. De startup laat Nederlandse en Belgische consumenten op abonnementsbasis kennismaken met een groot aantal merkparfums. “Het ledenaantal groeit bizar hard.”

Duitsland

Walmart begint Japanse webwinkel met Rakuten

Walmart heeft zijn eerste e-commerce winkel in Japan geopend, samen met internetreus Rakuten. Sinds januari werken de partijen al samen op het gebied van e-readers en audioboeken en vanaf oktober zijn de partners ook betrokken bij een boodschappendienst Seiyu Netsuper.

Cross Border

Dit zijn de drie fasen voor succesvolle crossborder e-commerce

Ruim de helft van de snelst groeiende internationaal georiënteerde bedrijven verkoopt via een eigen webshop én marketplaces. Opvallend is dat het snelstgroeiende Crossborderbedrijf, de nummer één in de CrossBorder Top 30, DisQounts International, de groei realiseerde met enkel de verkoop via marketplaces en dealsites. Dit zijn de fasen die succesvolle internationale verkopers doorlopen.

Marketplaces

McKinsey: vier mythes over Chinese toeristen

China is nu al de grootste markt voor uitgaand toerisme geworden. Reisorganisaties, hotels en verkeersbureaus die de lucratieve Chinese toerist willen lokken, moeten oppassen dat ze niet in een aantal hardnekkige mythes trappen, waarschuwt McKinsey.

Cross Border

BlaBlaCar koopt Franse busmaatschappij

BlaBlaCar neemt de busdivisie Ouibus van de Franse spoorwegen over. Klanten kunnen dus voortaan kiezen of ze op lange afstanden willen carpoolen of de bus nemen. Het is niet bekend wat BlaBlaCar neertelt voor Ouibus.

Start-ups

‘Maak gebruik van de bestaande Chinese expertise’

Het linken van retailers en merken aan makers van innovatieve technologische oplossingen, dat is de missie van David Li, oprichter van Shenzhen Open Innovation Lab. Hij stelt dat cross-border samenwerking tussen de maakindustrie in de Chinese miljoenenstad Shenzhen en Europese ondernemers grote kansen biedt aan beiden.

Cross Border

Kleine Vlaamse webshops kunnen niet op tegen grote ketens

Het aantal Belgische zelfstandigen met een online winkel is sinds vorig jaar gedaald met 8,5 procent. Onvoldoende winstgevendheid en prijsconcurrentie van mastodonten als Bol.com zouden webshops de das omdoen, zo blijkt uit cijfers van beroepsorganisatie UNIZO.

Cross Border
Premium

Hete zomer raakt omzetcijfers Zalando hard

Het doel van 20 à 25 procent groei ieder kwartaal haalt Zalando bij lange na niet. De lange hete zomer speelt de kledingwinkel parten. Wel ziet de keten dat klanten gemiddeld vaker een order plaatsen tegen een lager aankoopbedrag.

E-commerce

Europese webwinkels zetten 455 miljoen om in Nederland

Nederlandse consumenten kochten in het tweede kwartaal van 2018 voor ongeveer 455 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 18 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2017.

Cross Border

Snelle internationale groei bij B2B e-commerce

Vorig jaar bereikte de verkoop in de wereldwijde B2B e-commerce-markt $7,7 biljoen. Volgens Statista’s 2017 B2B E-commerce Report, is de B2B-markt nu groter dan de B2C-markt. De enorme kansen die zijn gecreëerd door de wereldwijde B2B e-commerce zijn eenvoudigweg te groot om te negeren. Maar hoe pak je dit efficiënt aan?

Cross Border

Tiqets vindt aansluiting tot Wechat

Tiqets sluit een samenwerkingsverband met het Chinese Qyver om tickets voor toeristische attracties aan te bieden op WeChat Mini.

Travel

H&M Group bijna online-dominant

Met vier van zijn negen merken is H&M Group groter op de online markt dan in de fysieke wereld. Cheap Monday en ARKET zijn wat dat betreft de grootsten.

Fashion

Nederlander shopt steeds vaker in buitenland

Nederlanders bestellen steeds vaker bij buitenlandse webwinkels. Het aantal zogeheten consumenten dat wel eens op een andere markt koopt steeg van 37 procent naar 49 procent.

Cross Border

Amazon opent Turkse webwinkel

Amazon heeft een Turkse versie van zijn webwinkel gelanceerd. Weliswaar konden Turkse consumenten bestellen via de internationale site, maar ze moesten dan vaak toeslagen betalen voor het transport.

Cross Border