AO.com groeit dankzij Nederland en Duitsland
De Engelse online elektronicawinkel AO.com groeit vooral dankzij de ontwikkelingen in Duitsland en Nederland. Op de thuismarkt heerst strengere concurrentie en slappe markt.
De Engelse online elektronicawinkel AO.com groeit vooral dankzij de ontwikkelingen in Duitsland en Nederland. Op de thuismarkt heerst strengere concurrentie en slappe markt.
Nederlanders kunnen vanaf eind 2018 in andere EU-lidstaten online shoppen zonder dat ze worden omgeleid naar een nationale website. Europa heft geoblocking op, maar dat geldt niet voor Spotify en Netflix.
Meer dan de helft van alle Europese e-shoppers deed dit jaar online aankopen over de grens; een stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Bijna een vijfde van alle goederen die shoppers afnemen, is afkomstig van buitenlandse websites. Dat blijkt uit onderzoek van pakketvervoerder DPD.
China is een markt met bijna anderhalf miljard consumenten. die vorig jaar 750 miljard dollar online besteedden, in binnen- en buitenland. Ook de uitgaven van Chinezen in het buitenland groeien sterk. Zo’n gigantische markt wil iedereen wel op, natuurlijk. Alleen: de Chinese markt is bijzonder complex en kostbare misstappen zijn erg snel gemaakt. Wat zijn de valkuilen in logistiek en wet- en regelgeving, en hoe tackel je culturele verschillen?
Nederlanders kopen steeds vaker via buitenlandse webshops. Vooral Azië is in trek. Kocht in 2015 24 procent van de Nederlandse consumenten weleens iets bij Aziatische webshops, in 2017 is dat percentage opgelopen tot 42 procent. Dat blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder ruim 5.000 Nederlanders.
Online warenhuis fonQ laat een nieuw distributiecentrum bouwen en vergroot daarmee de capaciteit tot 22 duizend vierkante meter. Daarmee kan het de Nederlandse markt beter bedienen en voorzien in de verwachte Belgische groei.
Als internetmarketeer hielp Mitchel Geerts tientallen multinationals bij het veroveren of behouden van een marktleiderspositie. TopDierenShop is eigenlijk een spin-off van zijn marketingbureau, maar wel één die in vier jaar uitgroeide tot koploper in ons land en een omzet met 7 nullen heeft. “Ik wilde laten zien dat je zeer snel de grootste kunt worden, zelfs in een branche van formaat, als je maar de juiste focus hebt.”
Online warenhuis Lesara investeert 45 miljoen euro in de bouw van een nieuw distributiecentrum in hartje Duitsland. Vanuit Erfurt zal heel Europa vanaf komende zomer worden bediend.
Online dierenwinkel Zooplus ziet de omzet over het derde kwartaal met 21 procent toenemen tot 277 miljoen euro. Consumenten gaan voor de simpele herhaalaankopen van zaken als honden- en kattenbrokjes steeds minder naar hun vertrouwde fysieke dierenspeciaalzaak.
Alibaba is vandaag de pre-sales marketingactiviteiten van zijn 11.11 Global Shopping Festival begonnen. Daarmee zette het in 2016 voor 15 miljard euro om op één dag.
Modehuis CoolCat heeft een Duitse webwinkel gelanceerd. De Nederlandse webwinkel kreeg regelmatig bestellingen uit Duitsland en af en toe reden storemanagers van Nederlandse CoolCat winkels die gevestigd zijn aan de grens naar Duitsland om pakketjes af te leveren.
Deze week heeft non profit-organisatie Ecommerce Foundation het eerste wereldwijde ecommerce keurmerk Safe.Shop gelanceerd. Doel is het online consumentenvertrouwen helpen te versterken en wereldwijd digitale handel te stimuleren.
vidaXL begint een dropshipmentprogramma. Dat stelt derde webwinkeliers in staat om delen uit het assortiment van de internationale online retailer in hun eigen schappen te leggen.
Het Amerikaanse Dollar Shave Club, onderdeel van Unilever, breidt zijn e-commercediensten uit naar Europa. Het bedrijf zou hier begin 2018 al van start kunnen gaan.
IKEA begint een test waarbij het, voor het eerst in zijn geschiedenis, voor het eerst via externe webshops zijn producten gaat aanbieden.