De coupon: na conversiemiddel nu een mobiele vereiste
Als iets de storm der digitalisering in ouderwetse vorm overleeft, is het de coupon wel. De evolutie naar een digitale […]
Als iets de storm der digitalisering in ouderwetse vorm overleeft, is het de coupon wel. De evolutie naar een digitale […]
Het mobiele kanaal was in het eerste kwartaal van 2015 goed voor meer dan een derde van alle wereldwijde eCommerce aankopen [1}. In diezelfde periode boden de apps stores van IOS en Androïd gezamenlijk meer dan 2,5 miljard mobiele apps aan. Consumenten besteden inmiddels meer tijd met deze apps dan met het gebruik van de desktop of het mobiele web. De mobiele telefoon is de belangrijkste toegangspoort tot het leven van de moderne consument geworden. Hoe houd je de apps sticky?
Hoe vaak gebeurt het je niet dat je je aan de kassa realiseert thuis nog een kortingssticker of -coupon te hebben? Het is hoog tijd voor de grootschalige uitrol van contextuele en slimme coupons. De marketeer loopt hopeloos achter.
JetBlue bleek de grote winnaar tijdens de Loyalty Awards 2015 in Londen. Met het loyaliteitsprogramma wist de vliegmaatschappij drie prijzen in de wacht te slepen. Die voor beste gebruik van gamification, de inzet van communicatie en die als beste programma in de categorie Travel.
Amazon-klanten met een Prime-pakket converteren veel beter dan die zonder. Dat blijkt uit metingen van Millward Brown Digital. Leden van het loyaliteitsprogramma van Amazon zijn vaker geneigd bestellingen te doen.
Klanten van supermarkt Coop kunnen bij het winkelen sparen voor korting bij grote webwinkels als Zalando en Wehkamp.
Michel La Pierre verlaat het bureau Webloyalty om een eigen strategisch consultancy- en transformatiebureau te starten. Guy Chiswick, Managing Director Noord-Europa, zal vanaf 1 juli de leiding van Webloyalty Nederland op zich nemen.
Al decennia worden coupons geknipt of kortingscodes verzameld. Maar nu we massaal de krant en huis-aan-huisfolder hebben verruild voor het draagbare scherm moet de coupon doorgroeien. Ook in digitale vorm kan de coupon ongekend populair worden. Met een creatieve aanpak ligt viraliteit op de loer.
De zes universele principes van beïnvloeding door Dr. Robert Cialdini zijn deels gebaseerd op persoonlijke observaties bij autoverkopers en telemarketeers. Beïnvloeding heeft vaak een negatieve lading, zeker in de context van verkopers die moeite hebben met het horen van ‘nee’. Het doet ook denken aan misleiding, terwijl een bedrijf juist zijn klant een optimale positieve beleving wil geven. Hoe kun je Cialdini’s principes nu gebruiken om op lange termijn toegevoegde klantwaarde te bieden?
De nieuwe Wallet-app van Apple, de opvolger van Passbook in iOS 9, biedt nieuwe mogelijkheden voor marketeers, zo laat het bedrijf zelf weten.
Loyaliteit geldt voor veel retailers als heilige graal. Terugkerende klanten zorgen voor extra verkopen en dus meer omzet. De mobiele coupon blijkt daarvoor een steeds belangrijker ingrediënt.
Chocomel claimt het eerste merk in Nederland te zijn met een consumentenactivatie via WhatsApp. Facebookgebruikers worden hierin opgeroepen om Chocomel aan hun WhatsApp vriendengroep toe te voegen om zo met elkaar kans te maken op een door henzelf gecreëerde festivalbeleving op het Zwarte Cross festival.
Wanneer de voorkeur van de klant, consumentengedrag of populaire technologie verandert, moet een loyaliteitsprogramma in een zelfde tempo en richting meebewegen. Daarvoor is het nodig om gedrag te monitoren en op basis van data voorspellingen te doen. Maar wat is de klant bereid te delen in ruil voor een kortingsbon of deelname aan een spaarprogramma?
De Nederlandse startup GrowPromoter heeft 400.000 euro aan investeringen opgehaald bij een niet nader genoemde informal investor. Daarmee wil leverancier zijn internationale ambities realiseren en het lokale verkoopteam uitbreiden.
Proximus (Belgacom) test gedurende een maand het gebruik van gesponsorde apps of mobiele internetdiensten zonder dat daarvoor datakosten in rekening worden gebracht.