Hermes neemt meerdersheidsbelang in Liefery
De Duitse pakketbezorger Hermes koopt een controlerend belang in de logistieke startup Liefery, die voor webwinkels in grote Duitse steden de same day deliveries verzorgt.
De Duitse pakketbezorger Hermes koopt een controlerend belang in de logistieke startup Liefery, die voor webwinkels in grote Duitse steden de same day deliveries verzorgt.
Shell Technology Ventures neemt een belang in de Duitse logistieke start-up Tiramizoo en werkt daarbij samen met Daimler.
Albelli is al zo’n vijf jaar actief in Duitsland. En ondanks dat Duitsland de grootste afzetmarkt is, ziet de online fotodienst het zelf (nog) niet als een kernmarkt. De Benelux en Scandinavië zijn wat wat betreft omzet belangrijker. Hoe vergaat het Albelli in Duitsland en wat zijn de plannen van het bedrijf?
Duitse consumenten zijn niet zo nationaal georiënteerd als vaak wordt gedacht. Meer dan de helft doet aan ‘grensoverschrijdend winkelen’. Daarbij zijn vooral Chinese webshops populair, blijkt uit onderzoek van Post Nord.
Een jaar na opening van zijn eerste fysieke verkooppunt neemt Mister Spex in Berlijn zijn tweede bakstenen winkel in gebruik. Locaties in vier andere steden staan al op de publieke agenda.
In Duitsland opent Media Markt al weer zijn vierde themaspecifieke online shoppingportal, dit keer over virtual reality.
Gemak, controle en flexibiliteit, dat is wat Duitse consumenten verwachten nadat ze online iets hebben besteld. Hoe kun je de last mile zo inrichten, dat je aan hun hoge eisen voldoet?
Duitse consumenten gaven in 2016 voor honderd miljard euro uit aan aankopen bij webwinkels. Dat is meer dan twintig procent van de omzet van de totale detailhandel.
De Europese opkoper van media en elektronica Momox genereerde in 2016 een omzet van 150 miljoen euro, een toename van ruim dertig procent ten opzichte van vorig jaar.
Met name Duitsland staat bekend om de vele e-commercebedrijven die er een keurmerk voeren. Bij gebrek aan een winkelmedewerker die direct bij binnenkomst al vertrouwen wekt, kiezen webwinkels voor één van de keurmerken die Duitsland rijk is. Waar kiezen de bedrijven uit?
Zeven procent van de verkopen van meubels en keukens vindt in Duitsland via internet plaats. Deze online markt was in 2016 2,3 miljard euro groot, oftewel zeven procent van het totaal.
De Duitse vakbond Verdi klaagt al jaren tegen Amazon over slechte arbeidsomstandigheden in diens distributiecentra en spant nu samen met bonden uit andere landen. Door samen te werken moet het Amazon onmogelijk worden gemaakt werk uit stakende landen naar elders over te hevelen.
Cybercriminelen roven op dit moment persoonlijke en financiële gegevens van klanten van zeker duizend webwinkels in Duitsland. De shops draaien op niet-actuele versies van Magento en zijn daarom kwetsbaar.
Duitsland is Europese koploper als het gaat om mobiele aankopen. Dit blijkt uit het feit dat in 2015 maar liefst 51% van de Duitsers minstens één keer een aankoop heeft gedaan via een mobiel apparaat. Trek dit in vergelijking met Nederland (38%) of heel Europa (41%) en de populariteit van m-commerce in Duitsland wordt snel duidelijk.
Endeit Capital investeerde onlangs in het Duitse b2b-bedrijf Contorion. Dat deed de investeringsmaatschappij niet alleen, een aantal lokale fondsbeheerders deed mee. Een bewuste keuze, vertelt Endeit-partner Martijn Hamann. Daar vraagt de Duitse investeringscultuur namelijk om. “Die is op een aantal vlakken echt anders dan de Nederlandse of Amerikaanse.”