More stories

Premium

Nieuwe data Google AI Overviews: zoekkliks dalen met 30%

Het aantal impressies bij zoekmachine Google steeg afgelopen jaar met 49 procent, maar de doorklikratio daalde met dertig procent. Oorzaak: de invoering van AI Overviews, antwoorden boven de zoekresultaten.

Marketing

Kunnen klassieke marketingfunnels in de prullenbak?

De klassieke marketingmodellen AIDA, STDC en TTS hebben jarenlang dienstgedaan als het fundament onder talloze campagnes. Zijn ze nog relevant?

Customer Engagement
Premium

Belgisch Hof bevestigt: huidig systeem achter online advertenties is in strijd met Europese privacywet

Het Belgisch Hof van Beroep heeft woensdag geoordeeld dat het Transparency and Consent Framework (TCF), de standaard waarop het merendeel van online advertenties momenteel is gebaseerd, in strijd is met de Europese wetgeving. Daarmee bevestigt het hof het eerdere besluit van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit uit 2022, waarin werd vastgesteld dat de technologie achter gepersonaliseerde advertenties verschillende principes van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) schendt — de Europese privacywet die sinds 2018 van kracht is.

Online advertising

Angela Eijlander benoemd tot Chief Sales & Marketing Officer Volksbank

Angela Eijlander is per 1 juli 2025 benoemd als Chief Sales & Marketing Officer (CSMO) van de Volksbank. De CSMO is een nieuwe positie in de vereenvoudigde organisatie van de Volksbank, die deze zomer verder gaat onder de naam ASN Bank.

Online marketing
Premium

Retail zet mailbox in Nederland op scherp: e-mailmarketing blijft sterk, mits relevant

E-mailmarketing blijft een onverminderd sterk kanaal, maar de lat ligt steeds hoger. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de GDMA International Email Benchmark 2025, waarvoor wereldwijd én in Nederland de prestaties van e-mailcampagnes zijn geanalyseerd.

E-mailmarketing
Premium

‘Vijf procent Nederlands reclamegeld naar TikTok’

Vijf procent van de reclamebudgetten van webwinkels en B2C-bedrijven wordt uitgegeven bij TikTok.

Attributie
Premium

Kruidvat lanceert Digital Out of Home-netwerk in 775 winkels

Kruidvat start deze week met de landelijke uitrol van een Digitaal-Out-of-Home (DOOH) netwerk. Met een bereik van gemiddeld 5 miljoen wekelijkse winkelbezoekers biedt Kruidvat adverteerders de kans om via digitale etalageschermen te adverteren en zowel Kruidvat-bezoekers als shoppers in de winkelstraat te bereiken. Met deze stap biedt Kruidvat merken zowel on- als offline advertentiemogelijkheden onder de naam OptimO.

Retailmedia
Premium

Snapchat kondigt nieuwe advertentie-oplossingen aan

Snapchat heeft een reeks nieuwe initiatieven aangekondigd. Het bedrijf lanceert onder meer een locatiegerichte merkcampagne, nieuwe AI-gestuurde advertentie-oplossingen, updates voor adverteerders en makers, én een live muziekserie in eigen huis.

Online advertising

Meta breidt advertentiemogelijkheden uit op Reels, Facebook, Instagram en Threads

Meta heeft een reeks nieuwe advertentie- en creatorsfuncties aangekondigd op onder meer Reels, Facebook, Instagram en Threads.

Facebook Advertising

Ad Alliance start met testen van Vertical Video-advertenties

Ad Alliance, een samenwerking tussen verschillende mediapartijen, waaronder RTL Nederland, Adfactor, BrandDeli en Triade Media, start vanaf juni met het testen van Vertical Video-advertenties onder de vlag van Team Early.

Online advertising
Premium

Nieuwe start-up toont merkzichtbaarheid in AI-tools

Ondernemers Denis Debacker, Pieter Verschueren en Mathias Noyez hebben Rankshift gelanceerd, een SaaS-oplossing die inzicht geeft in de zichtbaarheid van merken binnen Large Language Models zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini. De Belgische startup speelt hiermee in op een snelgroeiende behoefte van bedrijven om inzicht te krijgen in hun vindbaarheid.

Artificial Intelligence

Dé game-changer voor B2B lead management en account based marketing: atomic content

In B2B-marketing, waar besluitvormers dagelijks tientallen berichten en contentstukken
voorgeschoteld krijgen, is relevantie geen luxe maar noodzaak. Uit onderzoek van Gartner
blijkt dat 77% van B2B-kopers hun aankooptraject als complex ervaren. Zij verwachten
content die niet alleen informeert, maar ook aansluit op hun specifieke situatie: hun sector,
hun rol, hun uitdagingen en waar zij zich bevinden in het aankoopproces. De centrale vraag
voor marketeers is dan ook: hoe lever je die mate van personalisatie, zonder dat het
schaalbaarheid en snelheid ondermijnt?

Contentmarketing
Premium

Omzet S4 Capital (Monks): -12 procent

De financiële resultaten bij het internationale digitale media- en techbedrijf S4 Capital blijven onder druk staan. In het eerste kwartaal daalde de omzet met twaalf procent.

Marketing

Kruidvat opent eigen contentstudio in Veenendaal: focus op inspirerende en datagedreven content

Kruidvat breidt zijn interne contentcapaciteit uit met de opening van de nieuwe Kruidvat Studio in Veenendaal. Deze inhouse creatiestudio vormt een sleutelonderdeel van de mid funnel contentstrategie en is gericht op het produceren van hoogwaardige, inspirerende en activerende content voor consumenten.

Creative

HubSpot-bureaus Bright Digital en Six & Flow fuseren

De Hubspot-specialisten Bright Digital en Six & Flow uit Nederland en Engeland gaan samen. Met financiële ondersteuning van DELTA Equity Partners werken ze verder aan een buy & built-strategie.

Marketing