More stories

Advertentie-industrie dringt er bij Californië op aan om privacyvoorstel te herzien

De Amerikaanse advertentie-industrie dringt er bij de Californische autoriteiten op aan om voorgestelde privacyregels te herzien, met name regels die bedrijven verplichten om risicoanalyses uit te voeren bij het gebruik van gevoelige locatiegegevens.

Privacy

(DML!) Helft nieuwe Videoland-klanten heeft ‘reclame-abo’

De digitale mediaconsument wil wel Videoland, maar wil daar niet de volle mep voor betalen. Dat verklaart de trend waarbij bijna de helft van de nieuwe abonnees er het goedkopere abonnement mét reclameblokken kiest.

Marketing

(DML!) Eenderde Google-keywords genereert AI Overviews

Nu al genereert in Nederland tussen de 25 en 35 procent van de keywords een AI Overview, aldus Stijn Bergmans op grond van data van zijn werkgever, marketingbureau Follo.

Search

Dit zijn de winnaars van Dutch Interactive Awards 2025

Vandaag zijn, tijdens een feestelijke uitreiking van de Dutch Interactive Awards in de Beurs van Berlage, de beste interactieve cases van Nederland bekroond. In 15 categorieën reikte presentatrice Anic van Damme zowel gouden als een zilveren awards uit.

Marketing

Waarschuwing voor BetMGM voor inzet minderjarig rolmodel

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft BetMGM, aanbieder van online kansspelen, op de vingers getikt voor een advertorial met een minderjarig rolmodel op een bekende nieuwswebsite. In de reclame was de bekende voetballer Lamine Yamal te zien.

Marketing
Premium

Nissan en Omnicom hebben Nissan United SPARK (NU SPARK) gelanceerd

Nissan en Omnicom introduceren NU SPARK: een vernieuwend marketingteam dat vanuit Amsterdam opereert en fungeert als regionale incubator voor innovatie. De nieuwe unit bedient de markten in de Benelux, Denemarken, Zweden en Noorwegen en heeft als doel om nieuwe werkwijzen op het gebied van creatie, media en realtime marketing te testen, te optimaliseren en – wanneer succesvol – internationaal op te schalen binnen de AMIEO-regio en daarbuiten.

Digital Agencies

Channel Factory introduceert AI-platform voor meer grip op videocampagnes

Channel Factory heeft ‘Channel Factory Intelligence’ gelanceerd: een nieuw AI-platform dat adverteerders meer inzicht en controle moet geven over hun videocampagnes. Het platform start met twee AI-gedreven tools: de Media Intelligence Hub, een geïntegreerd rapportagedashboard, en de Chatbot Assistant, een gepersonaliseerde AI-data-analist die uniek is in zijn soort.

Video

Tim Samsom draagt leiding ShowHeroes Nederland over aan Zoë Brandenburg

ShowHeroes Group, wereldwijd marktleider op het gebied van digitale videocontent, technologie en advertentieoplossingen, kondigt het vertrek van Tim Samsom als Country Manager Nederland aan. Na twee jaar in deze functie en negen jaar samenwerking, heeft Samsom besloten een nieuwe stap in zijn carrière te zetten. Zoë Brandenburg neemt per 1 juli de rol van Commercieel Directeur Nederland op zich.

Digital Agencies

Signaalverlies van ‘third-party’ cookies beperken met CAPI’s en Google Consent Mode

Organisaties bereiden voor op het verdwijnen van ‘third-party’ cookies. We zijn nu in een overgangsfase. Cookies kampen met toenemend signaalverlies.

Web performance

Broadsign met volledig geautomatiseerde directe inkoop van buitenreclame

De Canadese outdoorreus Broadsign begint in Nederland de uitrol van een dienst om geautomatiseerde reclameruimte in te kopen bij statische en digitale outdoorkanalen.

Marketing

Slimmer bieden in een geautomatiseerde wereld

Automatiseringen bij Google en Meta zorgen ervoor dat campagnes grotendeels door algoritmes worden aangestuurd op een tCPA- of een tROAS-biedstrategie. Hoe verbeter je de biedstrategie?

Online advertising

Vanaf morgen: Emerce E-Commerce Live! en Digital Marketing Live!

Emerce E-Commerce Live! en Digital Marketing Live! zijn de go-to events voor duizenden bevlogen en ambitieuze professionals in e-commerce, online marketing, advertising en interactieve media. Morgen barst het traditionele voorjaarsevenement van Emerce weer los in de Amsterdamse Beurs van Berlage, mis het niet!

E-commerce

Hoe leidt creativiteit tot sales? 3 best practices

Creativiteit is een cruciaal strategisch middel om commerciële doelen te bereiken.
Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe zet je creatief vermogen in om extra sales en
meer omzet te genereren?

Marketing

BvA: retailmedia worstelt met data en standaardisatie

Retail media is bezig aan een opmars in het Nederlandse marketinglandschap. Uit het eerste ledenonderzoek van de bvA Taskforce Retail Media blijkt dat 85 procent van de merken in 2025 investeert in dit mediatype. Toch zijn er duidelijke signalen dat deze vorm van adverteren nog niet volwassen is. Fragmentatie, beperkte datatoegang en het ontbreken van gestandaardiseerde metrics vormen serieuze obstakels voor verdere groei.

Retailmedia

Van ‘creative spark’ naar klantimpact

De kracht van samenwerking tussen Creatie en Marketing via een geïntegreerde
Content Value Chain.

Marketing