More stories

Eenderde van Nederland luistert radio via de televisie

Bijna een op drie mediaconsumenten in Nederland luistert radio via zijn televisie (28%). En de mobiele telefoon is voor iedereen tot vijftig jaar het voorkeursmedium om de krant digitaal te lezen. Mediaconsumptie versplintert en de wereld wordt nooit meer zoals hij was, zo laat de nieuwe Media Standaard Survey zien.

Online marketing

Helft Nederlandse gebruikers Spotify betaalt voor de dienst

Ongeveer de helft van de gebruikers van Spotify in Nederland betaalt voor het luisteren naar de streamingdienst. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights.

Entertainment

Netflix-documentaire ‘Icarus’ wint Oscar

De internationaal spraakmakende productie ‘Icarus’ van Netflix heeft een Oscar gewonnen als beste documentaire.

Video

Wijzigingen bij digital sales-team RTL

Op 1 maart is Gijs van Beek gestart als Head of Digital Sales bij RTL. Van Beek was hiervoor Head of Publisher Trading bij GroupM. Hij volgt Anna-Maria Vujinovic op, die per 1 maart de overstap maakt naar RTL AdConnect, het internationale saleshuis van RTL Group.

Online advertising

NLConnect: geen heffing voor Nederlandse content

NLConnect, de vereniging van telecom- en kabelbedrijven, verzet zich hevig tegen het advies van de Raad voor Cultuur om een heffing op tv-pakketten in te voeren om zo unieke Nederlandse content te kunnen bekostigen. Op deze wijze zou Nederland het hoofd kunnen bieden aan grote Amerikaanse bedrijven als Netflix, Google, Facebook en Amazon.

Entertainment

Wikihoster Wikispaces stopt

Een van de bekendere hostingpartijen voor Wiki’s Wikispaces gaat sluiten. Het Amerikaanse bedrijf kan de kosten niet meer opbrengen ondanks abonnementen.

Publishing

Nederlands bezoek aan The Pirate Bay flink gedaald na blokkade

Nieuwe metingen van bureau comScore laat zien dat het aantal unieke bezoekers van thepiratebay.org uit Nederland met meer dan 40 procent is gedaald tussen september 2017 en december 2017 nadat internetaanbieders Ziggo en XS4ALL door de rechter werden bevolen de toegang tot het domein te blokkeren.

Legal

‘Programmatic is geen Bermudadriehoek’

De besteding van advertentiebudgetten is verschoven van traditionele media (tv, print) naar online en dan met name programmatic. Voorheen kocht men advertenties in op basis van een IO (Insertion Order), waarbij je voor een bepaald bedrag binnen een bepaalde periode een vooraf vastgesteld aantal impressies voorgeschoteld kreeg. Daarbij kon je niet tussentijds bijsturen. Programmatic bood in dat opzicht uitkomst, maar de betrouwbaarheid ervan wordt door het bedrijfsleven in twijfel getrokken. Tijd om dat recht te zetten.

Programmatic

De Persgroep over op header bidding

De Persgroep is bezig zijn hele inventaris voor reclame te ontsluiten met header bidding. Daarmee trekt de uitgeverij wat marktmacht terug in huis en kan zo ook meer transparantie geven aan adverteerders over hoe hun uitingen waar verschijnen.

Programmatic

Mediahuis: ‘Classifieds steeds belangrijker’

De verdiensten uit rubrieksadvertenties worden voor Mediahuis steeds belangrijker nu advertentie-inkomsten onder druk staan. De uitgeverij investeert in versnelde groei voor dit segment in 2018.

Strategy

Ook Olympische records voor online verslaggeving Winterspelen

Nederland wist de afgelopen weken massaal de Olympische pagina’s van de NOS te vinden. In totaal raadpleegden ruim 9,5 miljoen unieke bezoekers de Olympische subsite of artikelen in de NOS-app, zo blijkt uit de gegevens van de omroep.

Media

App moet muzikanten sneller aan optredens helpen

Unplug and play artiestenvereniging uit Emmen heeft een app ontwikkeld die muzikanten sneller aan optredens moet helpen.

Entertainment

Hilversum opent interactieve Media Mile

Vandaag viert Hilversum 100 Jaar Mediastad met de officiële opening van de zogenoemde Media Mile. Om 16.00 uur wordt op het plein voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid herdacht dat de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF) in Hilversum werd gevestigd. Dat was het begin van een eeuw Nederlandse mediageschiedenis, met Hilversum als mediahoofdstad.

Media

Newzoo: Nintendo kan miljarden extra verdienen

Nintendo is met een omzet van 9,2 miljard dollar eindelijk teruggekeerd in de top 10 van gamingbedrijven. Dat concludeert het Nederlandse marktonderzoekbureau Newzoo. Newzoo schat dat de potentie nog wel beter benut kan worden en nog eens 2,5 miljard dollar extra zou kunnen halen uit abonnementen, in-game verkopen en mobiele games.

Entertainment

NY Times voorspelt emoties lezers op nieuwsverhalen

De Amerikaanse krant NY Times heeft kunstmatige intelligentie ontworpen waarmee het de emotionele reacties van zijn lezers en kijkers kan voorspellen op alle items die in de krant verschijnen. Die product, Project Feels, wordt gebruikt voor de productie van reclamecampagnes van grote merken.

Online advertising