More stories

Google moet omzet AdWords afstaan aan patenttrol

Google moet een deel van de inkomsten van AdWords afstaan aan een octrooihouder. Dat heeft een rechtbank in Virginia dinsdag bepaald. Om precies te zijn 1,36 procent van de omzet gaat straks naar Vringo, die daarmee honderden miljoenen dollars opstrijkt.

Online advertising

‘Meer bedrijven gaan met video adverteren’

“Niet enkel de usual suspects gaan meer online video-adverteren. De spoeling wordt breder. De combinatie televisie en online wordt ook steeds meer ingekocht”, signaleert Joost Vosmer van Videostrip.

Online advertising

Layar zoekt toepassingen Google Glass

Technologiebedrijf Layar neemt een voor de hand liggende stap en gaat op zoek naar toepassingen voor Google Glass. Printuitgevers kunnen in de toekomst hun titels interactief tot leven brengen op internetbrillen.

CMS

Dalende reclame-inkomsten Yahoo

Yahoo sloot het laatste kwartaal van 2013 af met dalende advertentie-inkomsten. De omzetplus uit reclame bij de zoekresultaten compenseert de daling bij display advertising niet. Beleggers reageren negatief.

Online advertising

Criteo schuift performance-reclame in mobieltjes

De gedragsgebaseerde reclametechnieken van Criteo worden ontsloten voor het mobiele domein, apps in het bijzonder.

Online advertising

Retailers overstag voor Google Shopping

De productzoekmachine Shopping van Google is in Nederland nog niet erg groot, maar als Amerikaanse cijfers illustratief zijn dan komt daar snel verandering in. In de VS ging eind 2013 een kwart van het paidbudget al naar Shopping.

Online advertising

Googles vehikel nieuwe online reclame: taxi’s

Taxi’s worden nieuwe dragers voor Google om reclame te verspreiden. Het bedrijf heeft daar een patent op gekregen. Klanten van de taxi krijgen heel veel korting als ze ingaan op de reclameuiting die ze tijdens het vervoer zien.

Online advertising

Machtsstrijd: de wereld na de cookie

Na het slopen van de cookiemuren lijkt ook de cookie zelf op zijn retour. Van Microsoft tot Google: ze werken allemaal aan anonieme profielsystemen. Grootste nadelen: geen standaardisatie en geen controlemechanismen.

Online advertising

Ontslagen op hoofdkantoor Zanox

Zanox ontslaat in Duitsland een aantal medewerkers om de organisatie efficiënter te maken. De reorganisatie heeft geen gevolgen voor de Nederlandse afdeling.

Online advertising

Mobiel gamen: dé nieuwe digitale kans voor adverteerders

De stijgende populariteit van online en mobiel gamen levert ongekende kansen op voor adverteerders, zeker nu er een grote verschuiving naar online – en dan met name online video – plaatsvindt binnen de reclamebudgetten. De omvang van deze kansen komen naar voren uit het rapport ‘2013 State of Online Gaming’. Een overzicht.

Mobile

Topman Havas stapt op

CEO David Jones van mediabedrijf Havas is opgestapt. Hij wordt opgevolgd door de 34-jarige Yannick Bolloré, de zoon van investeerder Vincent Bolloré. Bij het reclamebedrijf Havas wordt Andrew Benett CEO.

Online advertising

H&M adverteert met ‘tv-winkel’ tijdens Super Bowl

Amerikaanse kijkers van de Super Bowl kunnen volgende maand vanuit de tv-reclames van H&M direct doorklikken en de geadverteerde kleding kopen.

E-commerce

Sturing op bannerzichtbaarheid: let op de valkuilen

Onlangs kwam Google Display Network (GDN) met het nieuws dat campagnes voortaan ook getarget en afgerekend kunnen worden op zichtbaar getoonde banners. Een mooie ontwikkeling en wederom een hoofdstuk in een discussie die de online display-gemoederen al een tijdje bezighoudt. Maar wat betekent deze ontwikkeling nu en wat zijn de valkuilen voor adverteerders?

Online advertising

Gmail Sponsored Promotions: beste online advertentiemogelijkheid van 2014

Halveer CPO, verdubbel conversie. Op een lijstje ‘Beste nieuwe online advertentiemogelijkheden van het jaar’ zou Gmail Sponsored Promotions hoog scoren. Google heeft de mogelijkheden om te adverteren binnen de mail uitgebreid met Gmail Sponsored Promotions, op diverse plekken in Gmail terug te vinden.

Online advertising

Autoscout24: Merendeel verkeer uit mobiel

Mobiel kannibaliseert niet op het verkeer van Autoscout24. Het web en mobiel versterken elkaar, zegt directeur Jurgen Vugts. De apps zorgen ervoor dat autokopers jagers worden. Volgend jaar brengt de site een ‘vergelijker’ voor werkplaatsen uit.

Online advertising