More stories

Premium

Display advertising do’s voor 2012

2011 was het jaar van de wederopstanding van display advertising, voornamelijk door ontwikkelingen op het gebied van technologie. Wat zijn de do’s in display advertising voor 2012?

Online advertising

De verplichting van CPS

Bedenk als adverteerder waar je aan begint als je een CPS-campagne start. Je gaat verplichtingen aan met de site waarop je adverteert, maar ook met degene die je banners ziet. Als je interne organisatie niet is voorbereid (of ingelicht), heeft zo’n campagne weinig zin.

Online advertising

Inzicht bepaalt succes mediacampagnes

Wat maakt voor jou een mediacampagne tot een succes of een tegenvaller? Grote kans dat dit alles te maken heeft met het behalen van targets. Maar hoeveel voldoening geeft dit als je geen flauw idee hebt hoe de targets gehaald zijn? Het is zaak om je mediabudget elk jaar effectiever in te zetten en hiervoor is inzicht nodig.

Analytics

Last Call for Cookies

Dit voorjaar werd duidelijk dat de initiatieven vanuit de internetvakorganisaties om de voorgestelde wetswijziging over het gebruik van cookies op internet te beïnvloeden, niet het gewenste effect hadden gesorteerd. Er is nog gelegenheid voor een reactie van de branche, maar de tijd dringt.

Legal
Premium

Display advertising: ‘the best of both worlds’?

Display adverteren zit in de lift. Na een moeilijke periode ten tijde van de opkomst van search advertising, wordt er nu – geholpen door een explosie in formaten en video – weer steeds meer gebannerd. Toch worstelen veel adverteerders met de beoordeling van de effectiviteit van display.

Online advertising

Bepaal de optimale online media mix met Google Analytics Multi-Channel

Als adverteerder wil je weten welke kanalen en welke combinaties van kanalen leiden tot het optimale aantal conversies tegen zo min mogelijk kosten. Met de multi-channel analyse functionaliteit van Google kun je in Google Analytics inzicht krijgen in de invloed van verschillende kanalen (en combinaties hiervan) in de funnel.

Analytics

Real Time Bidding: renaissance van de banner

Toen Google DoubleClick overnam in 2008 verwachtte niemand dat de markt voor display advertising zo op de kop zou gaan als nu gebeurt. Geen vergadering met uitgevers en adverteerders of de term ‘Real Time Bidding’ staat op de agenda. Vooralsnog leidt de wedergeboorte van de banner overwegend tot onduidelijkheden en vragen.

Online advertising

Column: Google+ en Facebook maken cookiedebat overbodig

De Tweede Kamer heeft na veel uitstel en amendementen eindelijk een besluit genomen over de ePrivacy-richtlijn. De vraag is of dit iets uithaalt. Google en Facebook zijn zo alwetend dat een regeltje uit Europa hen op geen enkele manier deert.

Online advertising

Laat de ‘cookiemarkt’ zichzelf reguleren

De overheid zadelt de Nederlandse online markt op met onnodige cookieregelgeving. Wat ooit is gestart als een maatregel tegen spyware is uitgemond in een, volgens mij, onzinnige wetgeving.

Online advertising

De nieuwe cookiewet: waar staan we nu juridisch?

Met een cookie is het mogelijk bezoekers te herkennen en te volgen. Daarmee is gedragsafhankelijke of afgestemde reclame mogelijk, een nuttig mechanisme maar wel privacytechnisch lastig. Op dit moment geldt voor cookies een opt-out regime: bezoekers moeten worden geïnformeerd en ze kunnen het ontvangen van cookies weigeren. Een Europees wetsvoorstel wil hier verandering in brengen door een opt-in regime in te voeren, waarbij toestemming moet worden gegeven voordat (tracking) cookies mogen worden geïnstalleerd.

Online advertising

Wat is retargeting?

Het begrip retargeting kom je steeds vaker tegen. Hierbij wordt retargeting op diverse manieren uitgelegd. Veelal wordt retargeting uitgelegd als behavioral targeting of interest based targeting. Hoewel deze manieren van adverteren raakvlakken hebben, is retargeting een vak apart.

Online advertising