More stories

Premium

Google Bard gaat advertentiecampagnes maken

Googles AI hulpje Bard kan straks worden gebruikt om advertentiecampagnes te maken. De technologie wordt onderdeel van Performance Max, een programma dat adverteerders ondersteunt met behulp van algoritmen.

Online advertising
Premium

Boete Betent voor reclame gericht op jongvolwassenen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft kansspelaanbieder Betent een boete opgelegd van 400.000 euro. Betent kreeg deze boete omdat zij zich met reclame-uitingen richtte op jongvolwassenen (18-24 jaar).

Online advertising
Premium

Minister Weerwind verbiedt ongerichte reclame voor online kansspelen, sector niet blij

Minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming verbiedt per 1 juli ongerichte reclame voor online kansspelen. Het verbod moet kwetsbare groepen, waaronder jongeren, beter beschermen tegen het risico op kansspelverslaving. Reclame die per 1 juli verboden is, zijn radio- en tv-commercials en billboards op straat.

Online advertising

Embassy of Dutch Creativity opnieuw naar Cannes Lions

De Embassy of Dutch Creativity is dit jaar voor de zevende keer aanwezig tijdens Cannes Lions International Festival of Creativity. De gezamenlijke handelsmissie van de Nederlandse creatieve industrie betrekt dit jaar een statige villa en wordt daarmee een echte ambassade voor Nederlandse creativiteit. Van maandag 19 tot en met vrijdag 23 juni zal het dé plek zijn voor internationale promotie.

Online marketing

Google stopt met vergelijkbare doelgroepen: de gevolgen en de oplossingen

Google gaat stoppen met vergelijkbare doelgroepen in Google Ads en DV360. Kijk nu al naar de alternatieven en oplossingen die Google voorstelt.

Online advertising
Premium

Alleen maar meer merkbudget naar TikTok (+60%)

Ondanks kritiek en verbanningen door overheden groeit TikTok in commerciële zin tegen de klippen op. Adverteerders spenderen er eind vorig jaar 60 procent meer dan in 2021.

Online advertising
Premium

Regionale publieke omroepen overgestapt op cookieloos adverteren

De dertien Nederlandse regionale publieke omroepen (RPO’s) zijn op maandag 20 maart overgestapt op cookieloos adverteren op de websites en […]

Online advertising
Premium

DDMA stelt Gerda Arends-Ruitenberg aan als vertrouwenspersoon voor leden en team

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, stelt Gerda Arends-Ruitenberg aan als onafhankelijk vertrouwenspersoon voor leden en het DDMA-team. DDMA sluit zich hiermee aan bij het initiatief van VIA Nederland om een meldpunt te creëren voor ongewenste omgangsvormen en grensoverschrijdend gedrag, met als doel een veiliger werkklimaat binnen de creatieve, media- en marketingsector.

Online advertising
Premium

Nieuw platform retailmedia gaat tv-campagnes aanvullen

Mediaplatform RetailMedia.One bereikt tot tachtig procent van de Nederlandse bevolking op het moment dat die zich naar een winkelaankoop bewegen. Het nieuwe bedrijf biedt een aanvulling op tv als merkbouwend kanaal.

Online advertising

Onderzoek toont: Gen-Z straft adverteerders af bij niet passende content

De context waarin advertenties worden getoond is belangrijk en de effecten verschillen per generatie. Ongeschikte context heeft bij Gen-Z een groot effect.

Online advertising
Premium

[Emerce TV] Het meesterwerk van Jumbo-Visma

Toen de Nederlandse wielerploeg supermarkt Jumbo naast Visma als sponsor binnenhaalde, moeten ze zich niet gerealiseerd hebben dat er een probleem zou ontstaan bij de organisatie van de Tour de France. Die was niet erg gecharmeerd van de gele shirts waarin de wielerploeg zich had gestoken. “Er werd ons vriendelijk verzocht een ander shirt aan te trekken vanwege de gelijkenissen met de Gele Trui,’ zegt Jasper Saeijs, Marketing Manager, Team Jumbo-Visma, bij Emerce TV.

Online marketing
Premium

HYPR neemt branchegenoot over

HYPR neemt ToLocal over. Deze acquisitie moet het voor bureaus en landelijke adverteerders nog makkelijker maken om advertenties hyperlokaal in te zetten.

Marketing
Premium

Meer geld naar gokreclames in aanloop naar verbod

Online gokbedrijven geven in aanloop naar een reclameverbod fors meer geld uit aan reclames, ondanks beloftes om het aantal reclames te matigen. De afgelopen vier maanden is er een derde meer uitgegeven aan reclame dan een jaar eerder. Het komt neer op bijna 15 miljoen euro extra, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen waarover de NOS vanochtend schrijft.

Online advertising
Premium

Producthero neemt klanten Engelse concurrent over

Producthero, een Nederlandse specialist in reclame maken op Google Shopping, neemt de klanten van zijn Engelse concurrent aisle 3 over.

Venture
Premium

Kijkersmarkt terug op het oude niveau

In 2022 zijn de bestedingen in de tv-reclamemarkt opnieuw gestegen. Na een sterk herstel van de reclamemarkt in 2021, zorgde 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen. Deze komen in 2022 uit op 977 miljoen euro, voor spot en non-spot, zo blijkt uit het TV Jaarrapport 2022 dat door Screenforce is gepubliceerd.

Online advertising