Hans Bakker algemeen directeur ad-interim TMG (update)
De Raad van Commissarissen van Telegraaf Media Groep (TMG) heeft Hans Bakker benoemd tot algemeen directeur ad-interim van uitgeverij TMG.
De Raad van Commissarissen van Telegraaf Media Groep (TMG) heeft Hans Bakker benoemd tot algemeen directeur ad-interim van uitgeverij TMG.
Uitgevers moeten kiezen: zelfgemaakte content distribueren via Facebooks Instant Articles, Google AMP of Snapchat of het gewoon houden bij de eigen kanalen? Voor de advertentie-inkomsten hoeven ze het nog niet te doen, zo blijkt uit een gelekt rapport.
De overnamestrijd rond TMG lijkt zich te verplaatsen naar de Ondernemingskamer. Naast John de Mol en de Centrale Ondernemingsraad zal ook beleggersvereniging VEB verzoeken om een onderzoek naar de gang van zaken bij de uitgever van De Telegraaf.
De digitale omzet bij RTL Group groeide in 2016 met 32 procent tot 670 miljoen euro. Digital is goed voor 11 procent van de concernomzet. Dat moet rond 2020 op 15 procent liggen. Digital en Duitsland leiden in 2017 de groei.
Ondanks dalende opbrengsten realiseerde TMG in 2016 toch nog een kleine winst. De nettowinst van bedroeg 1,6 miljoen tegenover een verlies van 23,6 miljoen in 2015, zo laat TMG weten in een voorlopig verslag.
Talpa verzoekt de Ondernemingskamer om een onderzoek te gelasten en bij uitgever TMG een onafhankelijke commissaris te benoemen. ‘In weerwil van uitdrukkelijk en publiekelijk gedane toezeggingen heeft de Raad van Commisarissen het vereiste gelijke speelveld voor Talpa illusoir gemaakt’, zo laat aandeelhouder John de Mol dinsdagavond laat weten.
NRC stapt vanaf 1 april uit bladenkiosk Blendle. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch vreest naar eigen zeggen oprecht dat Blendle ‘op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek’.
Beleggersvereniging VEB vindt dat uitgever TMG heel wat heeft uit te leggen aan beleggers nu de Raad van Commissarissen niet met Talpa in gesprek wil. Het mediabedrijf van John de Mol biedt sinds zondag 6,50 euro per aandeel TMG. Een fors hoger bedrag dan de 6 euro die Mediahuis/VPE nu biedt.
John de Mol geeft niet op. Zojuist meldt Talpa dat het maandag opnieuw 874.692 certificaten van aandelen in Telegraaf Media Groep heeft gekocht tegen gemiddeld 6,4 euro per aandeel.
TMG, Mediahuis en VP Exploitatie hebben een voorlopige overeenstemming bereikt over een bod van 6 euro per aandeel TMG. Daarmee is John de Mol, die zijn bod verhoogde naar 6,35 euro per aandeel, op een zijspoor gezet. Leo Epskamp en Geert-Jan van der Snoek, bestuursleden van Telegraaf Media Groep (TMG), zijn per direct geschorst door de Raad van Commissarissen.
Talpa Holding N.V. heeft op de beurs 387.830 certificaten van aandelen in Telegraaf Media Groep N.V. gekocht tegen voor gemiddeld 6,2 euro per aandeel.
Gert-Jan Lasterie, onder meer oprichter van Flabber, gaat naar TMG Digital voor de functie Director Business Development.
Mediahuis/VPE nemen als aandeelhouders van uitgeverij TMG een grotere positie in dan Talpa. Toch is het in het belang van TMG èn de minderheidsaandeelhouders dat TMG ook het bod van Talpa serieus overweegt. Dat schrijft de Nederlandse beleggersvereniging naar aanleiding van de biedingenstrijd tussen Mediahuis en John de Mol.
FD Mediagroep zag zijn omzet in 2016 met 4,3 procent groeien tot 74,5 miljoen euro. Bijna de helft daarvan, 44 procent, is afkomstig uit digitale diensten.
Talpa verhoogt haar bod op uitgever TMG naar 6,35 euro per aandeel, ruim boven het bod van Mediahuis van 5,90 euro. Mediahuis en VP Exploitatie noemen het bod ‘kansloos’.