More stories

Winkel van de toekomst: wat online en offline spelers van elkaar kunnen leren

Elke retailer denkt erover na hoe de winkel van de toekomst eruit zou moeten zien maar vaak blijft het bij het ad hoc implementeren van coole technologie. Hoe kun je dit strategisch aanpakken zonder je doelgroep van je te vervreemden?

Customer Engagement

Specishops start pilot in Duitsland via Amazon

Toen Jeroen Boeve tijdens zijn studie enkele producten verkocht via Marktplaats en eBay om wat bij te verdienen, had hij nooit gedacht dat dit het startsein zou zijn van drie goedlopende webwinkels. Om het toenemende aantal orders te kunnen bijbenen moest Specishops, het overkoepelende bedrijf, de afgelopen jaren zelfs drie keer verhuizen. “Ook dit jaar verwachten we weer met zo’n 30 procent te groeien.”

Cross Border

Personalisatie in retail vraagt om realtime benadering

Consumenten worden nog steeds veeleisender en verwachten een persoonlijke benadering, zowel in de winkel als online. Grote generalistische marketingcampagnes verliezen hun kracht en maken plaats voor gepersonaliseerde boodschappen. Het liefst realtime, want dat is the moment of truth.

Customer Engagement

Omoda: ‘Data-innovatie versnellen om klant te blijven verrassen’

Schoenenwinkel Omoda introduceert deze week een nieuwe webwinkel. Ook de app – waarvoor het een klein jaar geleden nog een Dutch Interactive Award won – is vervangen. Daarvoor stapt het over van een maatwerk e-commercesysteem naar het platform van Salesforce. Het doel van de verandering is helder: het bedrijf wil klantdata beter kunnen inzetten.

Customer Experience

Column: Disrupted by Amazon

2017 was het jaar waarin we massaal gewend raakten om online spullen te bestellen en te gebruiken wanneer wij dat willen, in plaats van dat door anderen te laten bepalen. Zo zorgde Netflix ervoor dat seamless tech de norm werd door ons kennis te laten maken met content die je zowel op je smartphone, je tablet als het grote scherm kunt bekijken. En dat geheel device-agnostisch.

Disruptie

Oprichter wupti.com start winkelformule in Utrecht

De Deense keten NORMAL, wat staat voor normale producten voor abnormale prijzen, gaat in Nederland de strijd aan met ‘belevingswinkel’ Action. Op 5 mei opent de eerste winkel zijn deuren in Hoog Catharijne. Maar net als Action mijdt NORMAL iedere vorm van e-commerce.

Retail

Mini-apps in WeChat brengen nieuwe vormen van e-commerce

De verdeling is altijd heel duidelijk geweest: Tencent domineert in gaming en social media, Alibaba is bekend om zijn e-commerce. Maar met hele kleine stapjes begeeft die eerste internetreus zich op het vlak van de ander. Tencent experimenteert met nieuwe vormen van e-commerce in WeChat.

Digital Wallets

Datagedreven de concurrentie verslaan op bol.com en Amazon

Marketplaces zoals Amazon, bol.com en Alibaba groeien als kool en bieden kansen op het gebied van traffic en brand exposure. Het omzetaandeel van merken die hun product via deze kanalen verkopen, stijgt in rap tempo. Maar hoe blijf je de concurrentie voor? Alleen met de juiste datagedreven optimalisaties word je succesvol op marketplaces.

E-commerce platforms

Google Shopping sluit API voor Magento: wat te doen?

Over drie weken verdwijnt de API waarmee onder meer Magento-gebruikers hun webwinkel direct integreren met Google Shopping. Wat is het alternatief?

Magento

Dille & Kamille: ‘Webwinkel hoeft niet leidend te zijn’

Vergeleken met de dertig winkels is de webshop van Dille & Kamille nu in omzet de grootste vestiging. En hoewel het belang van de online verkoop alleen maar zal groeien, realiseert het bedrijf zich ook dat de focus moet blijven liggen op de offline aanwezigheid. “Het klinkt als de omgekeerde wereld”, zegt marketing- en e-commercemanager Arnout Baas. “Maar veel van onze klanten kopen liever in de winkelstraat.”

Customer Experience
Premium

Coolblue groeit 38% naar 1,2 miljard euro omzet

“2017 was misschien wel het aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit”, vertelt directeur Pieter Zwart bij de toelichting van zijn jaarcijfers. De omzet steeg met 38 procent tot 1,2 miljard en de nettowinst bleef stabiel op negen miljoen euro. Want de meeste verdiensten worden terug in het bedrijf geïnvesteerd.

E-commerce

Emerce Retail: ‘Alles een robot laten doen gaat niet renderen’

Wat kunnen robots betekenen in het distributiecentrum? Is het distributiecentrum daar wel klaar voor? Zijn de robots er wel klaar voor? Op deze vragen zal Heico Sandee op Emerce Retail (15 maart) antwoord geven aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden. Sandee, medeoprichter en managing director van Smart Robotics, heeft 18 jaar ervaring in de robotica. Van 2010 tot 2013 was Heico programmamanager robotica aan de Technische Universiteit Eindhoven, en platform manager van RoboNed, de voorloper van Holland Robotics.

Fulfillment
Premium

AI beïnvloedt retail merkbaar: de verwachtingen voor de komende tijd

Hoewel Artificial Intelligence (AI) al decennia onderwerp van gesprek is, is het nu één van de meest populaire onderwerpen ooit. Maar wat gaat het komend jaar concreet betekenen voor de online retailer?

Artificial Intelligence
Premium

Grootste Engelse e-tailers worden groter

Ook in Engeland worden de grootste e-tailers alleen maar groter. De omzet van de grootste pure players nam afgelopen jaar met 23 procent toe tot 8,4 miljard pond.

E-commerce

Icecat koopt Syndy, specialist in supermarktdata

Het beursgenoteerde bedrijf Icecat koopt de Nederlandse start-up Syndy, dat een platform exploiteert voor productinformatie-uitwisseling tussen fabrikanten en retailers, vooral makers van Fast Moving Consumer Goods en supermarkten.

Retail