‘Bol biedt beste winkelervaring’
IKEA en bol.com bieden de Nederlandse consument de beste winkelervaring. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden.
IKEA en bol.com bieden de Nederlandse consument de beste winkelervaring. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden.
De retail-sector is dynamisch en voortdurend in beweging om te voldoen aan de veranderende behoeften van de moderne consument. Nu AI (Artificial Intelligence), virtual reality en gepersonaliseerde aanbevelingen onze dagelijkse levens steeds meer beïnvloeden, verwachten consumenten steeds meer van de winkelervaring. En dit zowel online als in de fysieke winkel. Dus waar moeten retailers op letten in 2018? Dit zijn de belangrijkste 5 technologietrends waarvan ik voorspel dat ze van grote invloed gaan zijn op de retailer van nu:
In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een bijzonder crossmediale brandingcampagne van Nespresso.
Met een intentieverklaring tussen INS en PostNL krijgt een Nederlands platform waarop fabrikanten en consumenten elkaar vinden vorm. Het Russische bedrijf wil met een blockchainoplossing de ‘middle man’ overslaan – de supermarktketens dus.
Per 1 juli aanstaande is Dick Boer niet meer de CEO van Ahold Delhaize. Hij geeft het roer over aan collega-bestuurder Frans Muller.
Albert Heijn wil zijn kassaloze Tap to go-technologie uitbreiden naar alle tachtig winkels van AH to go. Dat zegt general manager Jan-Willem Dockheer in het Financieele Dagblad.
Elke retailer denkt erover na hoe de winkel van de toekomst eruit zou moeten zien maar vaak blijft het bij het ad hoc implementeren van coole technologie. Hoe kun je dit strategisch aanpakken zonder je doelgroep van je te vervreemden?
Toen Jeroen Boeve tijdens zijn studie enkele producten verkocht via Marktplaats en eBay om wat bij te verdienen, had hij nooit gedacht dat dit het startsein zou zijn van drie goedlopende webwinkels. Om het toenemende aantal orders te kunnen bijbenen moest Specishops, het overkoepelende bedrijf, de afgelopen jaren zelfs drie keer verhuizen. “Ook dit jaar verwachten we weer met zo’n 30 procent te groeien.”
Consumenten worden nog steeds veeleisender en verwachten een persoonlijke benadering, zowel in de winkel als online. Grote generalistische marketingcampagnes verliezen hun kracht en maken plaats voor gepersonaliseerde boodschappen. Het liefst realtime, want dat is the moment of truth.
Schoenenwinkel Omoda introduceert deze week een nieuwe webwinkel. Ook de app – waarvoor het een klein jaar geleden nog een Dutch Interactive Award won – is vervangen. Daarvoor stapt het over van een maatwerk e-commercesysteem naar het platform van Salesforce. Het doel van de verandering is helder: het bedrijf wil klantdata beter kunnen inzetten.
2017 was het jaar waarin we massaal gewend raakten om online spullen te bestellen en te gebruiken wanneer wij dat willen, in plaats van dat door anderen te laten bepalen. Zo zorgde Netflix ervoor dat seamless tech de norm werd door ons kennis te laten maken met content die je zowel op je smartphone, je tablet als het grote scherm kunt bekijken. En dat geheel device-agnostisch.
De Deense keten NORMAL, wat staat voor normale producten voor abnormale prijzen, gaat in Nederland de strijd aan met ‘belevingswinkel’ Action. Op 5 mei opent de eerste winkel zijn deuren in Hoog Catharijne. Maar net als Action mijdt NORMAL iedere vorm van e-commerce.
De verdeling is altijd heel duidelijk geweest: Tencent domineert in gaming en social media, Alibaba is bekend om zijn e-commerce. Maar met hele kleine stapjes begeeft die eerste internetreus zich op het vlak van de ander. Tencent experimenteert met nieuwe vormen van e-commerce in WeChat.
Marketplaces zoals Amazon, bol.com en Alibaba groeien als kool en bieden kansen op het gebied van traffic en brand exposure. Het omzetaandeel van merken die hun product via deze kanalen verkopen, stijgt in rap tempo. Maar hoe blijf je de concurrentie voor? Alleen met de juiste datagedreven optimalisaties word je succesvol op marketplaces.
Over drie weken verdwijnt de API waarmee onder meer Magento-gebruikers hun webwinkel direct integreren met Google Shopping. Wat is het alternatief?