More stories

Dit zijn de dominante sales- en marketingtrends in 2018

Wat je klanten willen, wat ze denken en hoe die klanten met elkaar omgaan, verandert voortdurend. We zien de opkomst en ondergang van sociale-mediaplatformen, plotseling opduikende trends en overkoepelende veranderingen in klantvoorkeuren. Bewegingen die de online marketingwereld dwingen om te evolueren.

Online marketing

Voorkom paniek bij volgende IT-mediahype

Nu het stof over de DDoS-aanvallen is neergedaald, mogen we niet overgaan tot de orde van de dag. Rustig afwachten tot een volgende IT-mediahype over cyber security is geen optie. Laten we iets leren van de ophef.

Wat de afgelopen weken wederom duidelijk werd, is de grote kloof tussen IT-gebruik en IT-kennis. Daarbij kennen we geen balans tussen vertrouwen en angst. Allerlei wildwestverhalen over spuwende geldautomaten veroorzaakt door DDoS-aanvallen op een bank zorgen voor angst en paniek. Zonde van de energie.

Security

Europcar en Snappcar met nieuw model autoverhuur

Snappcar rolt een nieuw model voor auto’s delen uit over Europa met zijn aandeelhouder Europcar. Na proeven in Frankrijk wordt Drive & Share aangeboden in Duitsland en Denemarken.

Strategy

‘ProSiebenSat.1 in gesprek met General Atlantic’

ProSiebenSat.1 is in gesprek met investeerder General Atlantic over een minderheidsbelang in de digitale activiteiten van het Duitse mediabedrijf.

Publishing

Drie merken die jongeren wél weten te binden via Instagram

“Instagram is het snelst groeiende kanaal van dit moment, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van NEWCOM. Waar in 2017 zo’n 3,2 miljoen Nederlanders gebruikmaakten van dit platform, is dit in 2018 gestegen naar 4,1 miljoen. Deze stijging was vooral zichtbaar onder de vijftien- tot en met negentienjarigen. Onder hen verslaat Instagram met 50% voor het eerst Facebook met 43% in het dagelijks gebruik. Hoe bind je deze doelgroep via dit kanaal aan jouw merk? 

Social

Drie tips om je artikelen op het juiste prijsniveau te houden

Als omnichannel- of online retailer neem je ieder jaar tegen wil en dank afscheid van overtollige, uitlopende artikelen via een finale uitverkoop, een outlet of in het ergste geval een opkoper. Artikelen die aan het einde van hun levenscyclus zitten of die simpelweg een te lage rotatie hebben, leggen immers beslag op kostbare ruimte in het distributiecentrum en brengen steeds minder op. Tijd voor doordacht dynamisch prijzen.

Strategy

Kan kleine winkelier mee op de innovatiegolf?

Winkelrobots die klanten helpen, algoritmen die kledingadvies geven, drones die pakketten bezorgen, chatbots die klanten te woord staan. Innovatie biedt talloze mogelijkheden voor de retailer, maar gaat die vlieger ook op voor de bestaande kleine winkelier? Kan een ondernemer zonder diepe zakken ook aanhaken?

Retail

Digital marketing wordt simpelweg ‘marketing’ door versmelting van mens en machine.

One-to-moment marketing was in 2016 en 2017 een hot topic, maar post-digital marketing gaat veel verder dan dat. Twee jaar geleden werd de post-digital world aangekondigd door Forrester, met 2017 als stip op de horizon. Deze drie trends helpen je om deze belofte waar te maken. 

Strategy

Dit zijn de drie dingen om een succesvol digital dreamteam samen te stellen

Marketeers zouden meer tijd moeten besteden aan het sourcen van de juiste mensen. Wachten tot de nood hoog is en zomaar iemand van de bank halen is niet de oplossing. De juiste vaklui op het juiste moment beschikbaar hebben lukt alleen als je op tijd weet wie en wat je nodig hebt voor je dreamteam. Er zijn drie dingen belangrijk: de juiste mensen, het juiste proces en de juiste tooling. In dit artikel lees je hoe te werk kunt gaan.

Recruitment

AI van Deloitte genereert unieke patentrapporten

Deloitte breidt zijn webshop uit met unieke patentrapporten die real time worden gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie.

Research and development

Acquisitie vernietigt vaak waarde van startup, een alliantie niet  

Gevestigde bedrijven doen er goed aan startups niet over te nemen, maar er een alliantie mee te sluiten. De acquisitie van startups loopt regelmatig uit op een teleurstelling voor beide partijen. Maar al te vaak gaat de startup kopje onder in de cultuur en processen van de nieuwe eigenaar, en daarmee raakt de koper het unieke dat hij dacht binnen te halen, snel kwijt. Een alliantie of joint venture heeft een betere overlevingskans.

Start-ups

Digitaal DNA ontrafeld: verandering is mogelijk

Hoe goed zijn Nederlandse bedrijven nu echt bezig met hun digitale transformatie? Op deze vraag hebben we in het onderzoek Dutch Digital DNA Demystified een datagedreven antwoord gevonden. Onze conclusie: hoewel alle bedrijven het moeten doen met hetzelfde DNA, bepalen de keuzes die zij maken bij de verschillende DNA-elementen in hoge mate hun digitale succes of falen.

Strategy

De verwachtingseconomie dwingt tot meer wendbaarheid

Het lijkt tegenwoordig misschien soms alsof onze klanten nooit meer echt tevreden zijn. Terwijl we toch echt het beste met ze voor hebben. Ze eisen iedere dag meer en eigenlijk is het beste niet goed genoeg. Daarbij komt dat wanneer ze even niet tevreden zijn, makkelijk kunnen overstappen op een groeiende groep concurrenten. Dit vraagt van organisaties veel flexibiliteit en wendbaarheid. Flexibel en wendbaar om snel te veranderen, omdat stilstaan geen optie meer is.

Customer Loyalty

‘Reisbranche wil betere operationele marge en meer omzet’

Touroperators, reisagenten en andere reisbemiddelaars zijn in strategisch opzicht vooral bezig met het verbeteren van de operationele marge. Op de tweede plaats van prioriteiten staat omzetgroei.

Venture

Data driven marketing begint klein, en niet bij de klant

E-commerce (marketing) managers zitten vaak met de handen in het haar wanneer data driven marketingcampagnes moeten worden geschreven. De overload aan beschikbare data maakt het niet makkelijker om de juiste informatie hiervoor te gebruiken. En dan laten we voor het gemak organisaties buiten ogenschouw die qua volwassenheid nog niet zo ver zijn dat data centraal wordt verzameld en opgeslagen. Weten waarom je data nodig hebt, geeft richting aan je eerste stappen.

Analytics