More stories

Digital marketing wordt simpelweg ‘marketing’ door versmelting van mens en machine.

One-to-moment marketing was in 2016 en 2017 een hot topic, maar post-digital marketing gaat veel verder dan dat. Twee jaar geleden werd de post-digital world aangekondigd door Forrester, met 2017 als stip op de horizon. Deze drie trends helpen je om deze belofte waar te maken. 

Strategy

Dit zijn de drie dingen om een succesvol digital dreamteam samen te stellen

Marketeers zouden meer tijd moeten besteden aan het sourcen van de juiste mensen. Wachten tot de nood hoog is en zomaar iemand van de bank halen is niet de oplossing. De juiste vaklui op het juiste moment beschikbaar hebben lukt alleen als je op tijd weet wie en wat je nodig hebt voor je dreamteam. Er zijn drie dingen belangrijk: de juiste mensen, het juiste proces en de juiste tooling. In dit artikel lees je hoe te werk kunt gaan.

Recruitment

AI van Deloitte genereert unieke patentrapporten

Deloitte breidt zijn webshop uit met unieke patentrapporten die real time worden gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie.

Research and development

Acquisitie vernietigt vaak waarde van startup, een alliantie niet  

Gevestigde bedrijven doen er goed aan startups niet over te nemen, maar er een alliantie mee te sluiten. De acquisitie van startups loopt regelmatig uit op een teleurstelling voor beide partijen. Maar al te vaak gaat de startup kopje onder in de cultuur en processen van de nieuwe eigenaar, en daarmee raakt de koper het unieke dat hij dacht binnen te halen, snel kwijt. Een alliantie of joint venture heeft een betere overlevingskans.

Start-ups

Digitaal DNA ontrafeld: verandering is mogelijk

Hoe goed zijn Nederlandse bedrijven nu echt bezig met hun digitale transformatie? Op deze vraag hebben we in het onderzoek Dutch Digital DNA Demystified een datagedreven antwoord gevonden. Onze conclusie: hoewel alle bedrijven het moeten doen met hetzelfde DNA, bepalen de keuzes die zij maken bij de verschillende DNA-elementen in hoge mate hun digitale succes of falen.

Strategy

De verwachtingseconomie dwingt tot meer wendbaarheid

Het lijkt tegenwoordig misschien soms alsof onze klanten nooit meer echt tevreden zijn. Terwijl we toch echt het beste met ze voor hebben. Ze eisen iedere dag meer en eigenlijk is het beste niet goed genoeg. Daarbij komt dat wanneer ze even niet tevreden zijn, makkelijk kunnen overstappen op een groeiende groep concurrenten. Dit vraagt van organisaties veel flexibiliteit en wendbaarheid. Flexibel en wendbaar om snel te veranderen, omdat stilstaan geen optie meer is.

Customer Loyalty

‘Reisbranche wil betere operationele marge en meer omzet’

Touroperators, reisagenten en andere reisbemiddelaars zijn in strategisch opzicht vooral bezig met het verbeteren van de operationele marge. Op de tweede plaats van prioriteiten staat omzetgroei.

Venture

Data driven marketing begint klein, en niet bij de klant

E-commerce (marketing) managers zitten vaak met de handen in het haar wanneer data driven marketingcampagnes moeten worden geschreven. De overload aan beschikbare data maakt het niet makkelijker om de juiste informatie hiervoor te gebruiken. En dan laten we voor het gemak organisaties buiten ogenschouw die qua volwassenheid nog niet zo ver zijn dat data centraal wordt verzameld en opgeslagen. Weten waarom je data nodig hebt, geeft richting aan je eerste stappen.

Analytics

Waymo bouwt duizenden robottaxi’s met Fiat-Chrysler

Waymo, dat technologie ontwikkelt om auto’s autonoom te laten rijden, koopt een paar duizend grote personenauto’s van Fiat-Chrysler. Met behulp van de technologie van de Alphabet-dochter worden die omgevormd tot robottaxi’s.

Tech

Wordt Talpa’s Network hét Nederlandse business ecosysteem?

Na een spannende machtsstrijd om TMG – de uitgever van onder meer De Telegraaf – zijn John de Mol’s Talpa en het Belgische Mediahuis in november 2017 tot een akkoord gekomen. Talpa doet afstand van zijn aandeel in de ochtendkrant, terwijl de TMG de aandelen in de radiotak verkoopt aan Talpa. Waarom is dit een slimme zet van Talpa? Kan het hiermee echt de concurrentie met Facebook aan? En wat is het netwerk van deze kanalen samen als ecosysteem waard?

Strategy

MediaMarkt: ‘Omnichannel is het winnende model’

De fysieke winkel en webwinkel van MediaMarkt hebben een elkaar versterkende werking. De helft van de online aankopen wordt geinitieerd met een bezoek aan een fysieke winkel.

Retail

Tencent wil minderheidsbelang in Carrefour China

De Chinese technologiegigant Tencent onderhandelt met het Franse supermarktbedrijf Carrefour over de aankoop van een minderheidsbelang in diens Chinese dochter. Tencent belooft marketing en technologie te leveren die Carrefour zichtbaarder maken en beter laat draaien.

Retail
Premium

Richemont doet bod op Yoox Net-a-Porter

Richemont Group, eigenaar van luxe merken als Cartier en Dunhill, wil 2,7 miljard euro betalen om Yoox Net-a-Porter van de beurs te halen.

E-commerce

Een data driven reclamebureau zorgt voor operational excellence

De verwachtingen van klanten en medewerkers veranderen en dat vereist een nieuwe benadering voor reclamebureaus. De digitalisering opent de deur naar nieuwe benaderingen. Steeds meer technologie worden aangeboden in de cloud. Een belangrijk voordeel van een cloud oplossing is dat ze je voorzien van objectief overzicht van je operationele organisatie. Deze data kan je vervolgens gebruiken bij het verbeteren van de efficiëntie van operationele processen.

Marketing

Hoe Amazon de insurtech-wereld op z’n kop zet

In juni 2017 kocht Amazon de supermarktketen Whole Foods voor 13,7 miljard dollar. Het bedrijf kondigde een combinatie aan van zijn loyauteitsprogramma Prime met de afhaalkluisjes in de supermarkten. Kort nadien verlaagde het de prijzen bij Whole Foods. Dit deed meteen 15 miljard dollar in de beurswaarde van de supermarktketens wereldwijd verdampen. Ook Ahold Delhaize verloor toen in één klap meer dan 4% van zijn beurswaarde. Nu stapt de reus in de verzekeringswereld.

Strategy