More stories

Zo realiseer je maximale outcome van je digitale projectteam

Ken je het gevoel dat je opdrachtgever perse wilt scrummen, terwijl jij twijfels hebt of dit wel de beste werkwijze is. Of dat de output van je team plotseling afneemt? Of dat je team steeds naar jou kijkt en wacht tot jij ze vertelt wat ze moeten doen? Het inrichten en begeleiden van een project is niet makkelijk. Je hebt te maken met allerlei verwachtingen, beloftes, politieke invloeden, afhankelijkheden, meningen, karakters, oftewel met mensen en hun grillen.

In mijn rol als Scrum Master en Projectleider bij Jungle Minds loop ik hier geregeld tegenaan. In deze rol train en begeleid ik ook (onervaren) Product Owners en Scrum teams. Bij navraag bij 6 ervaren Product Owners en Scrum Masters, die bij vooraanstaande corporates werken, bleek (gelukkig) dezelfde ervaringen naar boven te komen. Ik heb onze ervaringen gebundeld in dit artikel. Je vindt in dit artikel tips hoe je tot een maximalisatie van de outcome van jouw project team komt en wat de valkuilen zijn.

Agile

Ontwikkelaars gaan jouw probleem niet oplossen: zo maak je digitale innovatie inzichtelijk

Zes jaar geleden schreef ondernemer, investeerder en software engineer Marc Andreessen het beroemde ‘Why software is eating the world’. Hij stelt dat elk bedrijf een softwarebedrijf zou moeten worden om in deze digitale tijd te kunnen overleven. De laatste zes jaar hebben hem zeker niet tegengesproken. Er zijn maar weinig bedrijven die ‘digitalisatie’ niet als strategisch thema op de agenda hebben staan voor de komende jaren. Tegelijkertijd worstelen veel bedrijven met het vinden van hun richting. Het is inmiddels duidelijk dat de impact van ‘digital’ veel verder gaat dan het ontwikkelen van software of het inzetten van digitale kanalen.

Strategy

Google haalt doel 100% hernieuwbare energie

Alle energie die Google in Amerika gebruikt wordt duurzaam opgewekt. In 2018 betrekt het wereldwijd alle benodigde energie uit, voornamelijk, zon en wind.

Strategy

Wat zeggen de investeringen en patenten over de plannen van Airbnb?

Airbnb heeft zijn zinnen gezet op een beursgang en evolueert daarom van een huizendeelplatform naar een reisbedrijf, waarbij het concurreert met gevestigde namen als Expedia en Priceline. CB Insights dook tijdens een webinar in de achtergrond en ambities van Airbnb.

Strategy

10 manieren om je shopping campagnes te verbeteren voor de feestdagen

Ben je een kleine of middelgrote onderneming die graag op Google Shopping wil concurreren tijdens het feestdagen seizoen? In 2016 gaven online retailers 56% van hun advertentiebudget uit op Google Shopping. In totaal was er een ROAS van 542% (volgens een CPC Strategy-studie). Met dit in het achterhoofd kan niemand het je kwalijk nemen als je ook een stukje van de taart wilt. Maar.. als kleine of middelgrote onderneming, hoe concurreer je dan met grotere bedrijven?

Grotere ondernemingen hebben grotere budgetten, toegang tot meer expertise en vaak ook veel meer producten om de PLA-posities in te nemen. Maar: niet alles is verloren. Dit artikel verkent 10 top tips om je te helpen bij het vinden van een competitieve insteek van je Product Listing Advertenties als klein of middelgroot bedrijf.

Online marketing

De do’s en don’ts van digitale teams samenstellen

De tijd dat het maken van je website een overzichtelijk project is, is voorbij. Je kunt er als bedrijf geen jaren meer over doen om iets live te krijgen, klanten verwachten overal de beste ervaring. Of het nu gaat om het snappen van klantdata, flexibele CMS-systemen, slimme content of de beste user experience; het vereist een leger aan experts, die ook nog als een team samenwerken, snel kunnen schakelen en dingen geregeld krijgen.

Recruitment

Flexibele distributie bespaart webwinkels tot 78 cent per order

Webwinkels doen mee aan een logistieke race naar de bodem. Het gaat er vooral om welke bedrijf het snelste of goedkoopste kan zijn. Terwijl dat voor de meeste klanten niet het belangrijkste is, zegt Roland Slegers van DeliveryMatch. Hij deed onderzoek naar het thema en publiceert binnenkort zijn uitgebreide verslag ‘Distributiebesturing webshops: van push naar pull’. Slegers rekent onder meer voor hoeveel webwinkels gemiddeld per order kunnen besparen.

Fulfillment

Booking.com gaat meer investeren in China

Booking.com wil graag een graantje meepikken van de snel groeiende binnenlandse toeristische markt in China. Dit heeft CEO Gillian Tans laten weten aan de South China Morning Post.

Strategy

Snelheid versus gedegen: zo gaan agile en onderzoek goed samen

Neemt de tijdsdruk binnen agile development of scrum toe dan leidt UX research daar vaak als eerste onder, schreef een Design Operations Manager van IBM niet zo lang geleden. De druk op de ketel kan soms zo hoog zijn dat ontwikkelen het belangrijkste lijkt. Staat snelheid niet haaks op gedegen onderzoek dat óók belangrijk is – bijvoorbeeld voor het bieden van context? Twee experts delen hun kijk.

Agile

Zo ziet Evidence Based Growth er in 2024 uit

Zeven jaar geleden kwamen de eerste schaalbare oplossingen voor a/b-testen op de markt. Inmiddels heeft elk groot bedrijf een proces geïmplementeerd voor continue optimalisatie. De komende zeven jaar zal dit verder groeien in kwantiteit en kwaliteit, terwijl verandert wat en hoe we optimaliseren. Vier kernpunten:

Conversie

Emesa in handen van Talpa – wat heeft De Mol gekocht?

Talpa Networks heeft Emesa gekocht, het moederbedrijf van VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en VavaBid. Wat krijgt De Mol nu precies in handen?

Strategy

Hyatt: marketing wordt digital-first

Hyatt verlegt de focus in Nederland van traditionele marcom naar digitale marketing. Hiervoor is Arzu Harvey Ozcan aangetrokken als kersverse digital marketingmanager. “Hyatt gaat naar een digital-first aanpak en dat is best een grote stap.”

Customer Experience

“Knowingo speelt met het engagement van de gebruiker”

Loren Roosendaal stond in 2012 op het Innovation Awards-podium met virtueel trainingsplatform InterACT. Vorige maand won hij weer een Blauwe Tulp, nu met Knowingo, in de categorie Skills to Succeed. “Knowingo is de enige oplossing die je kan vertellen wat je medewerker vandaag weet en kan toepassen – en hoe lang dat nog zo blijft.”

Strategy

Schiphol benoemt nieuwe Chief Digital Officer

Met ingang van 1 februari a.s. wordt Henk Jan Gerzee (44) de nieuwe Chief Digital Officer (CDO) van Royal Schiphol Group. Hij gaat zich bezighouden met de verdere digitale transformatie en technologische innovatie van de luchthaven. Gerzee volgt Roy Scheerder op, die de functie de afgelopen zes maanden op interim basis bekleedde.

Strategy

Digitale transformatie bij UBS: ‘Marketing is van strategisch belang’

‘Marketing is te belangrijk om alleen aan marketeers over te laten.’ Met dit citaat van Harvard Business Review legt Michael Utz, senior digital strategist bij UBS, uit hoe de Zwitserse bank tot het inzicht is gekomen dat marketing een strategische asset is. 

Online marketing