‘Voice bedreigt met name online reisagenten’
Welke reisbedrijven gaan het meeste merken van voice als nieuw communicatie- en verkoopkanaal? Volgens Harvard Business Review lopen juist de digitaal ontwikkelde spelers het meeste risico.
Welke reisbedrijven gaan het meeste merken van voice als nieuw communicatie- en verkoopkanaal? Volgens Harvard Business Review lopen juist de digitaal ontwikkelde spelers het meeste risico.
Het Alexa Fund Fellowship, het fonds van Amazon voor de ontwikkeling van stemtechnologie, is uitgebreid van vier naar achttien universiteiten. Zij ontvangen geld voor de ontwikkeling van nieuwe technologie.
Conversational assistants, verwerkt in producten als Amazon Echo en Google Home, maken hun entree in Nederland. Maar wat vinden Nederlandse consumenten eigenlijk van deze producten? In eerste instantie zouden de assistants onze levens moeten vergemakkelijken, maar doen ze dit daadwerkelijk ook? Josefien Scholtes, student Strategic Product Design aan de TU Delft, deed twee conclusies bij haar onderzoek naar de adoptie van conversational assistants bij Kraftwerk (linked by Isobar).
De slimme luidspreker verovert de huiskamer. Volgens NPD groeit de markt tot en met volgend jaar met zo’n 50 procent. Omgerekend is dat zo’n 2,7 miljard dollar.
Voice commerce leek even de grote belofte, maar uit cijfers die The Information openbaar heeft gemaakt, blijkt dat maar een handjevol gebruikers van Alexa gestuurde apparaten bestellingen opgeeft.
De lancering van de Nederlandstalige Google Assistent op 26 juli jl. is een belangrijke stap voor de adoptie van voice assistants in Nederland. Bij Mirabeau ontwikkelen we al langer oplossingen voor voice interfaces, onder andere voor Transavia, Qmusic en Vacanceselect. Vacanceselect bereidden we onlangs tijdens een hackathon voor op de adoptie van voice.
Ook energiebedrijven Essent en Eneco hebben de Nederlandstalige Google Assistent omarmd. Naast de temperatuur regelen kunnen bijvoorbeeld Eneco-klanten voortaan al pratend de meterstanden doorgeven.
In de wereld van de chatbots bestaan twee soorten messaging: proactief en reactief. De eerste soort geeft proactief informatie aan de klant, de tweede werkt op basis van een vraag-antwoord structuur en is eigenlijk een vraagbaak. Wat de huidige chatbots met elkaar gemeen hebben is dat ze nog relatief dom zijn. Maar, er zijn wel degelijk mogelijkheden om een chatbot op een slimme manier in te richten.
Ook Transavia heeft de lancering van de Nederlandstalige Google Assistent aangegrepen om daar een service op aan te bieden. Het gaat in eerste instantie om vluchtinformatie maar er zit meer in het vat, vertelt Vanja Mlaco, Coach of Digital Team bij Transavia.
De invoering van Google Assistent in Nederland zorgt ervoor dat nieuwsuitgevers anders gaan nadenken over audioformaten. RTL komt met mini-producties. De NOS denkt over het faciliteren van geautomatiseerde thematische berichtgeving.
De introductie van Google Assistent in het Nederlands is door KLM aangegrepen om daar een nieuwe digitale service voor te ontwikkelen. KLM-klanten kunnen in de Nederlandse taal vluchten zoeken met behulp van voice. Tegelijkertijd is de Engelse versie gelanceerd.
Jumbo heeft in de vandaag gelanceerde app voor Nederlandstalige Google Assistant een boodschappendienst opgenomen. Met behulp van spraaktechnologie kunnen digitale boodschappenlijstjes opgesteld en aangevuld worden.
Google brengt vandaag voice-app Assistent uit in Nederland op mobiele telefoons. Achttien bedrijven bieden bij livegang ee integratie. Voor eind 2018 komen ook apparaten Home en Home Mini op de markt.
Speakermaker Sonos heeft documenten ingediend voor de aanvraag van een notering aan Nasdaq.
Marktplaats bekijkt onder meer welke rol digitale assistenten kunne spelen in het koop- en verkoopproces. Dit vertelde Chief Commercial Officer Annemarie Buitelaar op E-Commerce Live!. “Er zijn een hoop trends die buiten ons zichtveld plaatsvinden, maar met een fundamentele impact op het beslissingsproces. Voice is daarvan een voorbeeld.”