More stories

Premium

Hot: De hevige strijd in online food

De markt voor maaltijdbezorgingen groeit als kool. Nederlanders lieten in 2018 voor 3,2 miljard euro aan eten thuisbezorgen, ruim twintig procent meer dan een jaar eerder. Een kenmerkende ontwikkeling voor de online voedingssector die ook als geheel groeit. Rijst de vraag welke partijen gaan domineren. De onafhankelijke bezorgdiensten staan vooralsnog op voorsprong, maar supermarkten en internetreuzen roeren zich.

E-commerce

Infographic: de grootste online marktplaatsen

Vooruitlopend op de Emerce Update Markertplaces, op 12 maart in Amsterdam, een infographic over de grootste marktplaatsen in de wereld. Platforms als Alibaba, Amazon en eBay zijn goed voor 52 procent van de totale online omzet. Omgerekend zo’n 1,8 biljoen dollar.

Marketplaces
Premium

Salmon wordt Wunderman Thompson Commerce

E-commerceconsultant Salmon verandert zijn naam in Wunderman Thompson Commerce. Dat vloeit voort uit de fusie tussen JWT en Wunderman eerder dit jaar.

Digital Agencies

Pinterest breidt mogelijkheden voor retailers uit

Pinterest rolt een aantal tools uit voor retailers om producten te verkopen. Met Catalogs kunnen ze hun volledige catalogus uitventen.

Conversie

Deel Intertoys gered door Green Swan

De Portugese investeerder Green Swan neemt speelgoedwinkel Intertoys definitief over. Het bedrijf heeft de intentie om de helft van de 286 winkels van Intertoys open te houden. De rest gaat sluiten. Vermoedelijk zullen tussen de 1000 en 1500 banen behouden blijven.

Retail

ACM tikt webwinkels op de vingers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft webwinkels We Love Musthaves en Bluegood aangesproken omdat zij hun klanten niet goed informeerden. Daarbij gaat het om het zogeheten herroepingsrecht, de levertijd en hun contactgegevens. Beide webwinkels hebben de informatie op hun website inmiddels aangepast.

E-commerce

Airbnb neemt online boekingsdienst voor last-minute reserveringen over

Airbnb heeft HotelTonight ingelijfd, de online boekingsdienst voor last-minute reserveringen.

Travel

Amazon sluit alle pop-upstores

Amazon.com sluit alle 87 pop-upstores in Amerika en kiest voor een ander retailconcept. Het bedrijf wil meer ‘4 sterren-winkels’ openen, zaken met de populairste artikelen volgens kopers.

Retail
Premium

Lil’ Kleine opent webshop Jorik.com

Rapper Lil Kleine opent vandaag de webshop bij zijn net gelanceerde kledinglijn Jorik. De webwinkel sluit iedere maand tijdelijk om het assortiment te updaten met tijdelijke exclusief verkrijgbare items.

E-commerce

Bestsellerauteur Tiffani Bova naar B2B Marketing Forum 2019

Voor de jaarlijkse portie B2B marketing insights is er op 19 maart in Maarssen het B2B Marketing Forum 2019. Het thema van de dag luidt Game changers in B2B. Je hoort tips van B2B marketing pioniers als Salesforce, Havenbedrijf Rotterdam, Olbico, ORTEC, Leadscope en spotONvision.

B2B Digital

Universiteit Maastricht en Provincie Limburg richten Brightlands Institute for Supply Chain Innovation op

Universiteit Maastricht en Provincie Limburg slaan de handen ineen om de logistieke sector in de regio en Nederland verder te ontwikkelen met innovatieve supply chainoplossingen. Daartoe richten de UM en provincie het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI) op. Dit instituut zal worden gevestigd op Brightlands Campus Greenport Venlo en zal vanaf zomer 2019 operationeel zijn.

Fulfillment

McDonald’s McDelivery via UberEats naar Delft en Rijswijk

McDonald’s McDelivery via UberEats wordt uitgebreid naar Delft en Rijswijk. Eerder was de bezorgdienst al beschikbaar in Amsterdam/Amstelveen, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Haarlem en Groningen.

Food

Provincie Groningen stimuleert stadsdistributie

De provincie Groningen gaat het bedrijf Dropper ondersteunen bij het opzetten van een onderneming voor efficiënte pakketbezorging in de stad Groningen. Hiervoor krijgt het bedrijf een subsidie van 200.000 euro.

Logistics

Google lanceert nieuwe advertentievorm voor CSS partners

Om aan de feedback van Europese vergelijkingssites te voldoen breidt Google de adverteermogelijkheden uit met een nieuwe advertentievorm: de Comparison Listing Ad (CLA). Met deze uitbreiding krijgen vergelijkingssites meer mogelijkheden om campagne te voeren die verkeer naar hun eigen site genereren.

Online advertising

Office Depot en Alibaba gaan Amerikaanse MKB bedienen

Office Depot en Alibaba gaan samen het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf bedienen. Producten van Office Depot worden ook via de webwinkel Alibaba.com aangeboden. Ook krijgt Alibaba toegang tot het klantenbestand van Office Depot.

B2B Digital