More stories

Nederlandse online omzet Ahold naar 886 miljoen euro in vierde kwartaal

De Nederlandse winkels van Ahold en de webwinkels ah.nl en bol.com verkochten 3,3 procent meer dan een jaar geleden. In het vierde kwartaal bedroeg de online omzet in Nederland 886 miljoen euro tegen 682 miljoen in 2017.

Food

250.000 gebruikers voor app Too Good To Go

Het van oorsprong Deense initiatief Too Good To Go heeft na één jaar in Nederland meer dan 200.000 maaltijden gered van de vuilnisbak. De gelijknamige app heeft ondertussen al meer dan 250.000 geregistreerde gebruikers en meer dan 1000 partners met dekking in alle provincies in Nederland.

E-commerce

‘Platformen als Amazon, Alibaba en Bol kunnen Nederlandse online retail naar zich toetrekken’

Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit naar verwachting van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. Het zijn echter vooral de grote platformen als Amazon en Alibaba die dit segment gaan domineren, zegt het ING Economisch Bureau. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek inmiddels bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment.

Marketplaces
Premium

Duits e-commerce groeit tot 65 miljard euro

E-commerce in Duitsland is vorig jaar met 11,4 procent gegroeid tot 65,1 miljard euro. Bijna de helft daarvan (47%) wordt gerealiseerd op marktplaatsen, overwegend Amazon.

E-commerce

Aandeelhouder zet eBay onder druk; Marktplaats moet verkocht

De activistische belegger Elliott zet veilinghuis eBay, moederbedrijf van Marktplaats, onder druk. De aandeelhouder, die voor 1,4 miljard dollar een belang van 4 procent heeft gekocht, wil dat eBay onderdelen verkoopt.

Marketplaces

Bezorger PostNL gaat retourpakketjes meenemen

Klanten van webwinkels kunnen vanaf vandaag retourpakkertjes aan de bezorger van PostNL meegeven.

Logistics

Strategisch e-mailplan Kees Smit Tuinmeubelen verviervoudigt omzet

Door een nieuwe strategie heeft Kees Smit Tuinmeubelen in krap twee jaar tijd de omzet uit e-mailmarketing zien verviervoudigen. Door eerst het zogenoemde ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) in kaart te brengen, is nu goed duidelijk hoe effectief de verschillende e-mailcampagnes zijn. En wat de nieuwe strategie doet voor de verkoop.

E-mailmarketing

Picnic gaat ook op zondag bezorgen

Online supermarkt Picnic gaat ook op zondag boodschappen thuisbezorgen, zo meldt het AD vanochtend. Een proef in diverse steden is dermate succesvol verlopen dat zondagbezorging nu overal waar het bedrijf actief is gaat plaatsvinden.

Food
Premium

Independer na de overname: ‘Persgroep is het umfeld dat we zoeken’

Het was zonder twijfel de opvallendste transactie op de Nederlandse internetmarkt van vorig jaar: de overname van de financiële vergelijkingssite Independer door De Persgroep. Ook al komt Independer terecht in een portfolio van bekende zoek- en vergelijkingssites, de Belgische uitgeverij is geen voor de hand liggende keuze. Heeft de achtergrond van directeur Coen de Ruiter (Max Havelaar, Apenheul) daar wellicht iets mee te maken?

E-commerce

Groei OTA’s remt af in Europa

Online reisagenten in Europa hebben in 2018 bijna 50 miljard euro omgezet. De komende jaren wordt een bescheiden groei verwacht, zegt onderzoeksbureau Phocuswright.

Travel

Catawiki bereikt mijlpaal met vijf miljoenste kavel

Catawiki heeft naar eigen zeggen een ‘indrukwekkende mijlpaal’ bereikt en zijn vijf miljoenste kavel geveild. Onder de vijf miljoen verkochte kavels bevinden zich speciale voorwerpen zoals het complete skelet van een mammoet, een 14-karaats gouden Lego-steen, een eerste editie van Kuifje en een origineel script van de televisieserie Game of Thrones.

Marketplaces

Topper van Naspers naar Picnic

De COO van Naspers B2C E-commerce stapt over naar de online supermarkt Picnic. Cristina Berta Jones zal er de internationale expansie begeleiden.

Food

Omzet Montapacking naar 50 miljoen euro

Fulfillmentbedrijf Montapacking verwacht jaarlijks minimaal drie magazijnen te openen en honderd webshops aan te sluiten. Afgelopen jaar waren dat er respectievelijk twee en 106.

Fulfillment

Omzet Takeaway in 2018 naar 240 miljoen euro (update)

Takeaway, moederbedrijf van Thuisbezorgd, zette in 2018 240 miljoen euro om, een groei van 44 procent ten opzichte van 2017. Dat blijkt uit een voorlopige prognose.

Food

FNV: Eindbod PostNL aanfluiting, mogelijk acties (update)

FNV wijst het eindbod van PostNL voor een nieuwe cao af, in tegenstelling tot de andere betrokken vakbonden. Naar het oordeel van de FNV is het bod volstrekt onvoldoende. De bond dreigt wederom met acties.

Logistics