More stories

Machine learning in forensische markt: Crimineel met prepaid telefoon is niet meer anoniem

Voor criminele activiteiten worden vaak prepaid telefoons gebruikt. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) spoort op basis van machine learning de gebruikers van deze – anonieme – telefoons op. Boeven vangen nieuwe stijl. 

Artificial Intelligence

Amsterdam en Uber gaan samen aan verkeersveiligheid werken

De gemeente Amsterdam en taxi-app Uber hebben een taskforce opgericht die gaat werken aan maatregelen om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. In deze taskforce zitten experts van de gemeente, Uber en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rob van Holten, mede-oprichter van Qbuzz, wordt voorzitter.

Disruptie

DNB en AP bezegelen samenwerking in toezicht op PSD2

De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) hebben een samenwerkingsprotocol ondertekend om effectief en efficiënt toezicht te houden op de naleving van PSD2.

Innovatie

Mogelijk gezamenlijke credit card van Apple en Goldman Sachs

Apple en zakenbank Goldman Sachs bereiden naar verluidt een eigen creditcard voor. Werknemers van beide bedrijven mogen de kaart vast gaan testen, meldt The Wall Street Journal.

Financials

Digital food: Digitalisering verandert relaties en productontwikkeling

Producten zijn data. Waar ze vandaan komen is data. Hoe ze door de keten reizen is data. Klanten zijn data. Wie al die gegevens gaat gebruiken, brengt een proces van diepgaande verandering in de voedselketen op gang.

Food

Verdienmodel voor digitaal bureau: eigen start-up en de verkoop ervan

Her en der zoeken digitale bureaus naar alternatieve verdien- en samenwerkingsmodellen. De Wortel van Drie richtte daarom de zorgstart-up Fello op. Maar besloot deze uiteindelijk toch weer te verkopen aan DELA. Ze zou het zo weer doen, zegt bureaupartner Elien Phernambucq. Maar wel anders. “De ontwikkeling van een start-up is als een mikadospel, zo nauw als het luistert. Elke beslissing raakt tien andere.”

Digital Agencies

Zuid Holland vraagt startups om innovatieve oplossingen

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra vraagt startups na te denken over innovatieve oplossingen voor vraagstukken van de provincie. Bijvoorbeeld het verbeteren van fietsveiligheid of optimaliseren van onderhoud aan wegen op basis van data.

Start-ups

Sonic branding: laat horen wie je bent

Voice shopping zal in 2022 alleen al in de VS en het VK goed zijn voor een omzet van meer dan veertig miljard dollar. Dat betekent dat de visuele component van je merkidentiteit niet altijd zichtbaar zal zijn. Hoe blijf je als merk overeind in een schermloze wereld? Met behulp van sonic branding.

Customer Engagement

‘Open de black box voor meer AI-transparantie’

Nu artificial intelligence steeds vaker wordt toegepast, groeit de behoefte aan transparantie. Alles wat eerst verborgen was, komt nu steeds meer out in the open. Consumentenrechtadvocaten verleggen hun focus van datacollectie naar hoe AI al die data gebruikt. Hoe bepaalt AI welke gegevens wel of niet worden gebruikt? Hoe beïnvloedt AI de gebruikerservaring? Welke vooroordelen zijn er?

Artificial Intelligence

Al veel belangstelling voor PSD2 vergunningen

Zeker twintig partijen hebben zich bij DNB gemeld met voorlopige aanvragen voor een PSD2 vergunning. Dinsdag is het loket voor de aanvraag geopend.

Financials

Miele Nederland start online wasplatform

Witgoedfabrikant Miele lanceert in Amsterdam de Miele Laundry Club, een onlinedienst voor het ophalen van de vuile was. Die wordt binnen de 48 uur schoon en netjes gestreken terugbezorgd.

Disruptie

FlyGRN: wel reizen, zo min mogelijk impact

De klimaatverandering en de impact die reizen daarop heeft, waren de aanleiding voor Jelle Bekirovic om van start te gaan met FlyGRN. Deze start-up gebruikt een deel van zijn commissie om de CO2-uitstoot van geboekte vluchten te compenseren. De consument betaalt hier dus niets extra’s voor. “Ik wil dat heel Nederland bewuster gaat reizen.”

Start-ups

Rabo Ventures investeert in medische AI

Rabo Ventures, het investeringsinitiatief van Rabobank, investeert in de medische Artificial Intelligence (AI) start-up Aidence. Het Nederlandse bedrijf probeert medische diagnostiek te verbeteren aan de hand van Deep Learning.

Innovatie

LEGO zoekt aansluiting – AR als nieuwe spelinterface

Speelgoedmaker LEGO kondigt een nieuwe lijn aan waarmee het een brug wil slaan tussen de digitale en fysieke wereld. Een speciaal ontwikkelde app en augmented reality zorgen voor een extra laag tijdens het spelen. Met de LEGO Hidden Side-serie hoopt het bedrijf uiteindelijk weer groeicijfers te kunnen tonen.

Digital Design

‘Het is tijd dat techbedrijven openheid en transparantie omarmen’

Ik weet nog goed hoe geïntrigeerd ik was, toen ik voor de eerste keer de woorden van John Perry Barlow hoorde: “Regeringen van de industriële wereld, jullie vermoeide reuzen van vlees en staal, ik kom uit Cyberspace. Uit naam van de toekomst verzoek ik jullie om ons met rust te laten. Jullie zijn niet welkom hier, jullie hebben hier geen soevereiniteit.”

Communicatie