More stories

Premium

KLM: ‘Bij helft van online antwoorden kunstmatige intelligentie betrokken’

In de helft van de antwoorden die KLM digitaal geeft, wordt al een vorm van kunstmatige intelligentie toegepast. Dit vertelt Director of Social Media Martine van der Lee op The Social Conference. “We meten op dit moment door hoeveel sneller we daarmee worden.”

Artificial Intelligence

PayPal krijgt trekjes van een echte bank

PayPal ontwikkelt zich steeds meer als een echte bank. Volgens The Wall Street Journal wil het bedrijf in de VS een groot aantal traditionele bankdiensten introduceren, zoals bankkaarten waarmee ook geld uit de automaat kan worden gehaald.

Innovatie

Apple maakt iMessage geschikt voor klantcontact

Apple introduceert een nieuwe functie in iMessage voor contact tussen bedrijven en hun klanten. Dat betekent dat het bedrijf zich na Facebook, WhatsApp en veel anderen opwerpt als chatapp voor klantcontact.

Customer Engagement

Hogeschool Utrecht opent 23 techlabs en werkplaatsen

Hogeschool Utrecht heeft vrijdag 23 labomgevingen geopend waar studenten, onderzoekers, bedrijven en instellingen samen innovatieve oplossingen kunnen bedenken voor de stad van de toekomst.

Research and development

Steven Nelemans (Amber): ‘Wij garanderen de beschikbaarheid van een deelauto’

Nederland telt inmiddels diverse initiatieven voor ‘auto delen’. Daar is sinds enige tijd het Eindhovense deelplatform van elektrische auto’s Amber Mobility bijgekomen. Amber, bedacht door vier jonge studenten uit Eindhoven, richt zich op de business to business markt. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen door de beschikbaarheid van een deelauto te garanderen voor haar gebruikers. “Dat is anders dan bij andere car sharing diensten waar je als het ware geluk moet hebben dat er eentje staat. Bij ons krijg je garantie”, aldus Steven Nelemans, CEO van Amber, tegen Top Names.

Disruptie

Registratie voor Accenture Innovation Awards geopend

Accenture opent officieel de registratie voor de Accenture Innovation Awards. Het jaarlijkse programma, dat in 2018 voor de twaalfde keer wordt georganiseerd, onderscheidt impactvolle innovaties. Zowel startende ondernemers als start-up-initiatieven binnen grote bedrijven kunnen zich aanmelden. De inschrijving loopt tot en met 30 juni 2018.

Start-ups

‘Digitalisering van de Nederlandse overheid gaat niet snel genoeg ‘

De digitalisering van de Nederlandse overheid gaat niet snel genoeg en verloopt ook niet doelmatig, ondanks programma’s als Digitaal 2017 en de Digitale Agenda 2020. Er is onvoldoende samenhang, regie en centrale ondersteuning om de doelstellingen te realiseren. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur.

Innovatie

Negen online consumententrends: dystopie of utopie?

Artificiële intelligentie is zich langzaam maar zeker aan het bewijzen. Het neemt steeds meer werk over, onderzoekt ziektes en maakt producten slim en vanzelfsprekend. Daarmee begint het silhouet van een ware utopie zich af te tekenen, maar ook de donkere wolken van een dystopia. Welk beeld gaat het worden? Dit zijn negen consumententrends die onze toekomst bepalen.

Strategy

Microsoft pompt 5 miljard dollar in IoT

Microsoft trekt de komende jaren 5 miljard dollar uit voor ontwikkelingen op het gebied van internet of things. Daar is het bedrijf al langer mee bezig, zelfs ‘voordat de term werd gebruikt’, maar nu ziet de softwarereus een sterke vraag naar dit soort producten.

Internet of Things

INS passeert met blockchain ‘middle man’: fabrikant verkoopt aan consument

Met een intentieverklaring tussen INS en PostNL krijgt een Nederlands platform waarop fabrikanten en consumenten elkaar vinden vorm. Het Russische bedrijf wil met een blockchainoplossing de ‘middle man’ overslaan – de supermarktketens dus.

Disruptie

Waarom logistiek pure marketing is

Van Nederlanders ouder dan 15 jaar heeft 95 procent het aflopen jaar een aankoop online gedaan. Nu de e-commercemarkt de startupfase ontgroeit, verhoogt de aandacht voor e-fulfillment. Een ontdekkingstocht is gaande om de geleverde service aan te sluiten bij de wensen van de consument. Nu is logistiek onderdeel van het marketingplan en bepaalt het mede de overlevingskans van webwinkels.

Fulfillment

Abonnementen op fysieke producten slaan niet aan in Nederland

Abonnementen op fysieke producten zoals maaltijdpakketten, dierenvoeding of wasmachines slaan niet echt aan in Nederland. Dit in tegenstelling tot consumenten in andere landen in Europa. Die duidelijk enthousiaster, zegt het ING Economisch Bureau.

Disruptie

Spielwork: ‘Ruimte voor nieuw soort jobboard – openheid loont’

Er blijkt verrassend genoeg nog ruimte te zijn voor een nieuw soort jobboard. Op het recent gelanceerde Spielwork zijn de standaard, door een HR-afdeling gefabriceerde, vacatureteksten uit den boze. En komen bedrijven er niet mee weg als ze slechts twee regels wijden aan dat wat ze zelf te bieden hebben. Spielwork – in feite een vacaturesite en contentbureau in één – vraagt bedrijven eerlijk te zijn over het werk. Onder meer KPN, Elsevier en Vopak gingen het experiment aan en gaven de touwtjes deels uit handen.

Recruitment

Wie wordt Emerce Travel Startup 2018?

Tijdens Emerce Travel op 7 juni gaan we op zoek naar de Emerce Travel Startup 2018. Vorig jaar sleepte botendeelplatform Barqo de titel in de wacht. Doe je dit jaar ook mee?

Travel

Nieuwe blockchainoplossing voor muziekevenementen

Het Rotterdamse FissaCoin lanceert een nieuwe blockchainoplossing voor muziekevenementen. Met dit betaalmiddel worden volgens de initiatiefnemers zwarthandelaren een hak gezet, kunnen bezoekers snel afrekenen aan de bar en betalen organisatoren minder transactiekosten dan gebruikelijk.

Payment