More stories

Out of Home-markt in 2024 gegroeid met 8 procent tot ruim € 300 miljoen

Het jaar 2024 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een groei van 8 procent waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dat is ruim 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. De traditionele vormen zagen de omzet met 2 procent toenemen.

In 2023 was het aandeel van digital met 52 procent voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59 procent van de OOH-bestedingen naar digitaal. Daarbinnen is 26 procent gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.

Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH in 2024. De omzet bedroeg net als in 2023 95 miljoen euro. De reden van deze nulgroei is de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In het vierde kwartaal van 2023 waren die zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen. Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 77 miljoen.

Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19 procent.

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. ‘Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden.’

Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen of vlakken. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt naar traditioneel en digital. Binnen traditioneel wordt gekeken naar groter en kleiner dan twee vierkante meter. Bij digitaal gaat het om groter of kleiner dan 86 inch. In totaal gaat het om zo’n 93.000 schermen en vlakken waarvan het merendeel bestaat uit traditionele vlakken kleiner dan twee vierkante meter. Eind 2024 bedroeg het aandeel voor deze vlakken 87 procent. Een jaar geleden was dat 89 procent. Er was een verschuiving te zien van 2 procent richting de kleine digitale vlakken waarmee dat aandeel op 11% kwam. Voor de overige twee categorieën resteert een aandeel van elk 1 procent.

Het aantal vlakken/schermen is in 2024 min of meer gelijk gebleven. De transitie is zichtbaar in de vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17 procent meer schermen zijn geteld.

Online advertising

KFC kiest Abovo Maxlead als nieuw mediabureau

Na een intensief oriëntatietraject heeft KFC Nederland Abovo Maxlead geselecteerd als nieuwe full service media- en marketingpartner. Het bureau gaat KFC in het volledige crossmediale proces ondersteunen: van strategie tot executie, en van performance tot media.

Digital Agencies

IPG Mediabrands lanceert de Mediabrands Academy

IPG Mediabrands

Online marketing

Nog twee weken voor nominaties Dutch Interactive Awards

Over twee weken, op vrijdag 7 maart, sluit de inschrijftermijn voor de Dutch Interactive Awards 2025. Bureaus kunnen tot die tijd hun beste werk van 2024 inzenden.

Marketing

Onderzoek: bedrijven posten massaal op Instagram maar de helft reageert niet op vragen

Instagram wordt vaak ingezet voor engagement, maar 51 procent van de bedrijven reageert niet als een iemand een concrete vraag bij hun laatste post zet.

Social
Premium

‘Reclame-inkomsten’ Coolblue naar 116 miljoen

De reclame-inkomsten bij Coolblue stegen afgelopen jaar met zes procent naar 115,9 miljoen euro.

Marketing

Communicatiebureaus OONA en BAAS fuseren tot OONA/BAAS

De Benelux communicatiebureaus OONA en BAAS gaan samen verder als één organisatie. Onder de nieuwe naam OONA/BAAS bouwen ze ‘iets dat groter is dan de som der delen’.

Communicatie

CreativeNL wel op SxSW Austin, niet in Londen

De Nederlandse creatieve industrie zal ook dit jaar weer op SxSW in Austin aanwezig zijn, vertegenwoordigt in CreativeNL De Londense zustereditie in juni laten ze dit jaar voorbij gaan.

Creative

Wat kunnen adverteerders verwachten van de ‘addressable’ kanalen in 2025?

Van Connected TV tot op aandacht gebaseerde statistieken: baanbrekende tools en technologieën herdefiniëren hoe merken contact maken met hun publiek.

Publishing

Salaris- en werktevredenheidsonderzoek Digital Agencies 2025: ‘Werkdruk steeds hoger’

Wat verdienen digital agency-medewerkers in welke functie? En wat vinden zij eigenlijk belangrijk in hun werk? Voor het tweede jaar op rij hebben Emerce en Berenschot een salaris- en werktevredenheidsonderzoek uitgevoerd.

Marketing

Emerce Salaris- en werktevredenheidsonderzoek Digital Agencies 2025

Wat verdienen digital agency-medewerkers in welke functie? En wat vinden zij eigenlijk belangrijk in hun werk? Deze vragen en meer […]

Marketing

ADCN stelt nieuw Creative Board aan

ADCN, de club voor creativiteit in Nederland, heeft een nieuwe Creative Board aangesteld. Dit bestuur zal de organisatie dagelijks ondersteunen bij creatieve vraagstukken en de ontwikkeling van creatieve initiatieven stimuleren.

Creative

Goodyear brengt media en digitale diensten onder bij Publicis Groupe

De Goodyear Tire & Rubber Company brengt media activiteiten en digitale diensten onder bij de Publicis Groupe.

Digital Agencies

Open Agency Night 2025: gluren bij de beste creatieve bureaus van het noorden

Op donderdag 17 april openen de grootste creatieve bureaus van Noord-Nederland hun deuren voor Open Agency Night. Dit jaarlijkse evenement biedt studenten, starters en professionals een unieke kans om een kijkje achter de schermen te nemen bij toonaangevende bureaus in Leeuwarden en Groningen.

Digital Agencies

Performance-Max-tips voor e-commercecampagnes

Performance Max kun je inzetten als alternatief voor een traditionele shoppingcampagne. In dat geval zijn er wel een paar zaken om rekening mee te houden.

Online marketing