More stories

Wie zoekt er nog via Google? Op weg naar holistische Search 3.0

Dat paid en organic Search binnen Google om een geïntegreerde aanpak vraagt is al jaren bekend bij adverteerders. Maar Search gaat verder dan Google.

Search
Premium

‘AI-gedreven klantcontact wint aan vertrouwen bij Nederlandse consument’

Consumenten krijgen in contact met organisaties steeds vaker te maken met door AI-ondersteunde vormen van klantcontact, zoals spraakassistenten en chatbots. Hoewel de consument kritisch blijft, is de houding van de consument ten aanzien van deze vorm van klantcontact sterk verbeterd. Dit blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek uitgevoerd onder meer dan 1.000 Nederlandse consumenten.

Artificial Intelligence

WIM Creative Agency neemt David Raakt over

WIM Creative Agency, het full-service bureau uit Veghel, neemt David Raakt over, het strategische creatieve bureau uit Uden. Hoewel de samenwerking direct van start gaat – David Raakt verhuist deze maand al naar het pand van WIM – zullen beide bureaus de komende twee jaar nog onder hun eigen naam blijven opereren.

Digital Agencies

Aspen Digital neemt Zuid-Afrikaanse digital agency Digitl Sky over en breidt internationaal uit

Aspen Digital, het digital marketingbedrijf binnen de Outtask Group, neemt Digitl Sky, een toonaangevende Zuid-Afrikaans bureau, over. Met deze overname versterkt Aspen Digital zijn internationale positie en breidt het zijn diensten uit naar meerdere landen.

Digital Agencies

Google moet 76 miljoen euro betalen aan Belgische start-up Proxistore

Een Belgische rechtbank heeft Google veroordeeld tot het betalen van een dwangsom van 76 miljoen euro aan het Waalse bedrijf Proxistore. Google zou advertentiecampagnes van het bedrijf op basis van geolocatie hebben geblokkeerd.

Legal

David de Bruijn benoemd tot Chief Creative Officer van WINK

Digitaal bureau WINK kondigt de benoeming aan van David de Bruijn als Global Chief Creative Officer (CCO). De Bruijn heeft meerdere prijswinnende wereldwijde experiential campagnes geleid voor merken zoals Corona, Budweiser en NFL.

Digital Agencies

ACT.agency neemt The Post over

ACT.agency neemt The Post over, een bekroond contentbureau uit Zwolle. Met deze overname versterkt het bureau zijn aanwezigheid in de B2B-, onderwijs- en publieke sector. Klanten zoals PPG (Histor, Sigma), Achmea en Gemeente Zwolle worden voortaan bediend onder de ACT.agency-vlag.

Digital Agencies
Premium

Tot 41% weigert cookies en tracking; ‘duurste klanten’

Vier op de tien Nederlandse online consumenten weigert cookies en tracking als dat kan. Bij ‘lastige cookiewalls’, die een nee willen voorkomen, doet 27% echt zijn best adverteerders buiten te houden.

Online advertising

Vanaf deze week ook advertenties in de trein

Vanaf maandag 17 maart toont NS ook advertenties op de informatieschermen in de trein. Het is al langer mogelijk om te adverteren op het station en perron. De reisinformatie op de schermen blijft het belangrijkste en is altijd zichtbaar in een vaste balk onder de advertentie.

Online advertising

Social media leidt aankoopbeslissingen Gen Z

Voor meer dan de helft (56%) van de Nederlanders hangt een aankoop af van wat ze op social media voorbij zien komen. Bij GenZ is dat zelfs 89 procent.

Marketing

Vluchtelingenwerk Nederland en KLM winnen Friends of Search Awards 2025

Tijdens Friends of Search 2025 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2025 bekendgemaakt. In de categorie ‘Best SEO’ ging de award naar Vluchtelingenwerk Nederland, terwijl KLM Royal Dutch Airlines de overwinning behaalde in de categorie ‘Best PPC’.

Search
Premium

Unilevers reclamebudgetten: van 30 naar 50% social first

De nieuwe CEO van Unilever, Fernando Fernandez, trekt alle registers open met social advertising, werken met influencers en AI-contentcreatie. In de komende jaren zal de helft van alle budgetten naar deze nieuwe dragers gaan.

Social

Stop de Brand-versus-Performance-onzin

De marketingindustrie blijft zichzelf voorliegen. We bedenken termen als Performance Branding en Brandformance alsof ze revoluties zijn.

Strategy

BUX krijgt boete voor aanbrengvergoedingen finfluencers

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 18 november 2024 een boete opgelegd van 1,6 miljoen euro aan online broker BUX B.V. voor het overtreden van het provisieverbod. Om nieuwe klanten te krijgen gaf BUX een vergoeding aan finfluencers, vergelijkingswebsites en bestaande klanten. Dit soort ‘aanbrengvergoedingen’ is verboden omdat deze niet in het belang van een potentiële klant zijn. BUX heeft de overtredingen inmiddels beëindigd.

Influencer marketing

Microsoft lanceert advertentieformaat voor Copilot

Microsoft heeft een speciaal reclameformaat ontwikkeld voor zijn AI assistent Copilot. Tot nu toe is reclame bij AI assistenten nog een zeldzaamheid. Bijzonder in dit geval is dat de reclame niet wordt opgedrongen.

Artificial Intelligence