More stories

Apple hervat reclame op X na een pauze van 15 maanden

Apple heeft vanaf vorige week weer advertenties geplaatst op het sociale netwerk X van Elon Musk. Apple had in november 2023 alle advertenties op X stopgezet nadat Musk een antisemitisch bericht had geplaatst.

Online advertising

Waarschuwing voor VriendenLoterij voor ‘ongepaste reclame’

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de VriendenLoterij aangesproken op een ongepaste advertorial in een grote Nederlandse krant. De Vriendenloterij heeft het artikel direct offline laten halen.

Online advertising

DDMA: Transparante informatievoorziening rondom online privacy en data delen loont

Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer is verschenen.

Privacy

HAK kiest voor ACE, neemt afscheid van DDB

HAK kiest voor bureau ACE na een pitch met Hotel L’Amour en Selmore. Daarmee neemt HAK na bijna 20 jaar afscheid van DDB Amsterdam, voorheen Etcetera, die jarenlang de iconische campagnes op het veld maakte voor het groentemerk met bekende Nederlandse ambassadeurs als Martine Bijl, Herman den Blijker en Elise Schaap. DDB zette HAK daarmee op de kaart als relevant, modern groentemerk.

Digital Agencies

Nieuwe reclameformat Amazon: click-outs naar webwinkels

Weer een product erbij waarmee Amazon Google naar de kroon steekt in de VS: een reclameformat waarmee een adverteerder klanten naar zijn webshop lokt, direct vanuit de zoekresultaten op Amazon.

Online advertising

Audioreclame naar 261 miljoen, digitaal naar 18 miljoen

Reclame bij podcasts en streamers waren in 2024 de snelstgroeiende kanalen voor adverteerders in het audiodomein.

Online advertising

KNMI kiest iO als strategische en digitale partner

Het KNMI en digitaal bureau iO vernieuwen hun samenwerking: het Belgische bureau zal het instituut de komende jaren begeleiden bij zijn digitale transformatie.

Digital Agencies

Full service online marketing bureau Pixelfarm failliet

Full service online marketing bureau Pixelfarm uit Rotterdam is failliet. Het bedrijf werkte onder meer voor Teqoia, Huis van Talent en Baneninhetgroen en verzorgde de sociale media campagnes voor Veronica TV. Eerder schermde het met klanten als Macaw, ROC Amsterdam, Talpa en HDN.

Digital Agencies

Tweede editie ‘Agency at Night’ op 16 mei in Rotterdam

‘Agency at Night’ keert op vrijdag 16 mei terug in Rotterdam. Een kleine 52 creatieve en digitale bureaus openen de deuren voor iedereen die nieuwsgierig is naar de creatieve industrie.

Digital Agencies

Menzis weer terug bij N=5

Menzis en N=5 slaan de handen ineen voor een strategische samenwerking voor de komende jaren. N=5 krijgt de taak samen met het team van Menzis het merk op eigen wijze creatief tot leven te brengen.

Digital Agencies

Roorda wordt strategisch campagnebureau voor UWV

Na een openbare aanbesteding is Roorda (met Tabula Rasa en Steam) gekozen tot strategische communicatiebureau van UWV en neemt hiermee het stokje over van Dawn. Roorda is verantwoordelijk voor de imago- en publiekscampagnes, internal branding en employer brandingcampagnes.

Digital Agencies

‘Betere waarborging publieke waarden nodig bij neurotechnologie’

Technologie waarmee de hersenactiviteit is te meten en beïnvloeden (neurotechnologie) wordt ontwikkeld en getest in steeds meer maatschappelijke domeinen, zoals het onderwijs, defensie en de rechtspraak. Daarbij moet meer aandacht komen voor publieke waarden die op het spel staan, zoals mentale privacy. Dat stelt het Rathenau Instituut in de Rathenau Scan Neurotechnologie.

Analytics

Gameplatform Valve legt ontwikkelaars reclamebeperkingen op

Gameplatform Valve heeft ontwikkelaars verboden om gebruikers te verplichten naar reclame te kijken om een spel te kunnen spelen of om een spel verder te spelen.

Online advertising

Nieuwe baas retailmedia Zalando

Op het Berlijnse hoofdkantoor van Zalando is Joanna Rogers het nieuwe hoofd Retailmedia.

Retailmedia

Willem-Albert Bol draagt stokje Abovo Maxlead over aan Theun Eijkemans

Willem-Albert Bol vertrekt als CEO bij Abovo Maxlead. Hij wordt per 1 april opgevolgd door Theun Eijkemans, sinds 2020 CFO bij de organisatie. Komende maanden zal er een overgangsfase zijn, waarin ook een nieuwe topstructuur van het bureau wordt doorgevoerd. Bol zal na zijn vertrek betrokken blijven via de Raad van Advies van Abovo Maxlead.

Digital Agencies