More stories

AI-optimalisatie voor vindbaarheid: noodzaak of alleen een hype?

De opkomst van AI (zoek)tools zorgt voor veel discussie en onzekerheid in zoekmachineland: moet SEO plaatsmaken voor AI?

SEO

KLM, LedLoket en Soccerfanshop genomineerd voor Friends of Search Awards

De jury van de Friends of Search Awards heeft de genomineerden bekendgemaakt. In de categorie Best PPC dingen KLM Royal Dutch Airlines, LedLoket en Soccerfanshop International mee naar de winst.

Search

Het digitale sollicitatiegedrag van Gen-Z

Gen-Z dwingt werkgevers om anders te denken over werving en selectie. De bedrijven die zich het snelst aanpassen, winnen de strijd om jong talent.

Recruitment

Stichting Reclame Code start campagne tegen misleidende reclame online

De Stichting Reclame Code (SRC), bekend van de Reclame Code Commissie (RCC), start een nieuwe campagne om jongeren te helpen misleidende reclame op te sporen en elkaar te waarschuwen. Het symbool van deze campagne is de kogelvis, bekend om zijn vermogen zichzelf op te blazen bij gevaar.

Online advertising

ShowHeroes brengt AI-audio naar videocommercials

Adverteerders die ShowHeroes gebruiken voor online videocommercials kunnen de audio van hun berichten simpel gaan aanpassen met een nieuwe AI-tool.

Online advertising

Echte winst in CX zit hem vooral in diepgaand inzicht in de klant

Stephan Kleian betoogde hier de noodzaak van ‘validatie na ideatie’ voor een positieve ROI op CX-initiatieven. Ik mis vooral de klant zelf in zijn verhaal.

Customer Experience
Premium

‘Kleinste influencers bieden meeste waar voor geld’

Een analyse van campagneresultaten van vele duizenden internationale influencers laat zien dat adverteerders het meeste waar voor hun geld krijgen bij de allerkleinste creators.

Online advertising

Camilla Agardh wordt CEO van Europese Hubspot-groep Siloy

Hubspot-groep Siloy, met daarin het Nederlandse Webs, stelt Camilla Agardh aan als CEO.

Marketing

‘Agencies hebben moeite met verhogen productiviteit’

Nederlandse marketingbureaus worstelen met het verhogen van hun productiviteit. Uit het Agencies Benchmark Report van Simplicate blijkt dat de gemiddelde productiviteit van de onderzochte bureaus in 2024 op slechts 55 procent bleef steken. De top 20 procent van de markt is echter in staat om een gemiddelde productiviteit van 67 procent te realiseren. Dit geeft aan dat er binnen de sector nog veel ruimte is voor groei en efficiëntieverbetering.

Digital Agencies

Out of Home-markt in 2024 gegroeid met 8 procent tot ruim € 300 miljoen

Het jaar 2024 is door de Out of Home-markt (OOH) afgesloten met een groei van 8 procent waardoor de omzet uitkwam op een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dat is ruim 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. De traditionele vormen zagen de omzet met 2 procent toenemen.

In 2023 was het aandeel van digital met 52 procent voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59 procent van de OOH-bestedingen naar digitaal. Daarbinnen is 26 procent gereserveerd voor het ‘programmatic’ inkopen.

Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH in 2024. De omzet bedroeg net als in 2023 95 miljoen euro. De reden van deze nulgroei is de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In het vierde kwartaal van 2023 waren die zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen. Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met 16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 77 miljoen.

Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19 procent.

Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en CEO van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. ‘Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden.’

Nieuw in de tellingen voor de OOH-markt is de ontwikkeling van het aantal schermen of vlakken. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt naar traditioneel en digital. Binnen traditioneel wordt gekeken naar groter en kleiner dan twee vierkante meter. Bij digitaal gaat het om groter of kleiner dan 86 inch. In totaal gaat het om zo’n 93.000 schermen en vlakken waarvan het merendeel bestaat uit traditionele vlakken kleiner dan twee vierkante meter. Eind 2024 bedroeg het aandeel voor deze vlakken 87 procent. Een jaar geleden was dat 89 procent. Er was een verschuiving te zien van 2 procent richting de kleine digitale vlakken waarmee dat aandeel op 11% kwam. Voor de overige twee categorieën resteert een aandeel van elk 1 procent.

Het aantal vlakken/schermen is in 2024 min of meer gelijk gebleven. De transitie is zichtbaar in de vervanging van traditioneel (met een afname van 2% van het aantal vlakken) naar digitaal, waar 17 procent meer schermen zijn geteld.

Online advertising

KFC kiest Abovo Maxlead als nieuw mediabureau

Na een intensief oriëntatietraject heeft KFC Nederland Abovo Maxlead geselecteerd als nieuwe full service media- en marketingpartner. Het bureau gaat KFC in het volledige crossmediale proces ondersteunen: van strategie tot executie, en van performance tot media.

Digital Agencies

IPG Mediabrands lanceert de Mediabrands Academy

IPG Mediabrands

Online marketing

Nog twee weken voor nominaties Dutch Interactive Awards

Over twee weken, op vrijdag 7 maart, sluit de inschrijftermijn voor de Dutch Interactive Awards 2025. Bureaus kunnen tot die tijd hun beste werk van 2024 inzenden.

Marketing

Onderzoek: bedrijven posten massaal op Instagram maar de helft reageert niet op vragen

Instagram wordt vaak ingezet voor engagement, maar 51 procent van de bedrijven reageert niet als een iemand een concrete vraag bij hun laatste post zet.

Social
Premium

‘Reclame-inkomsten’ Coolblue naar 116 miljoen

De reclame-inkomsten bij Coolblue stegen afgelopen jaar met zes procent naar 115,9 miljoen euro.

Marketing