More stories

Premium

Rathenau Instituut: beperk risico’s internet tracking

Internetgebruikers betalen een hoge prijs voor gratis apps en websites. De overheid slaagt er momenteel onvoldoende in om de risico’s van online tracking te beperken. Dat is de conclusie van het rapport ‘De prijs van gratis internet’, waarin het Rathenau Instituut de Tweede Kamer oproept om met het trackingbeleid een andere weg in te slaan.

Analytics

Hoe duurzaamheid je winst vergroot en je merk versterkt

We zien het overal in boardrooms, vergaderkamers en congreszalen. Gaat het over duurzaamheid als bedrijfsdoel, dan wordt het stil. CMO’s en sustainability managers weten dat ze duurzaamheid en transparantie hierover moeten aanpakken, maar er lijken altijd andere prioriteiten te zijn. Volgend kwartaal, of misschien volgend jaar? Er zijn genoeg redenen om nu al te praten over de inspanningen van je bedrijf om duurzaam te zijn en daarover te communiceren. Elke dag dat je wacht, mis je omzet, klantloyaliteit en concurrentievoordeel. Wil je deze kans grijpen? Of neem je genoegen met een inhaalslag wanneer je daar uiteindelijk toe gedwongen wordt? 

Marketing

(Emerce TV) Retailmedia Bol: 1 miljard ads per maand

De reclametak van Bol genereert maandelijks meer dan een miljard reclame-impressies en bereikt dagelijks 2,5 miljoen klanten, waarvan een deels zelfs meerdere keren per etmaal.

Retailmedia

Alsnog advertenties in WhatsApp

Meta rolt dan toch wereldwijd advertenties uit binnen WhatsApp, maar deze worden bewust beperkt tot de Updates-sectie (Status-chats). Met meer dan 3 miljard maandelijkse gebruikers, waaronder ongeveer 200 miljoen bedrijven, introduceert WhatsApp niettemin zijn eerste in-app advertenties.

Online advertising
Premium

Kantar: ‘Merkcampagnes scoren goed bij streamingdiensten’

Adverteren bij streamingdiensten heeft volgens nieuw onderzoek van Kantar ‘hele hoge scores’ voor merkeffecten. Deze en andere nieuwe inzichten deelt de onderzoeker vandaag in Cannes.

Marketing
Premium

Reclametijd Amazon Prime heimelijk verdubbeld (naar 6 minuten)

Toen Amazon in januari 2024 advertenties op Prime Video introduceerde, zouden die maximaal twee tot drie minuten duren per uur. De praktijk vandaag de dag is het dubbele.

Online advertising

Search wordt conversational: zo blijf je als merk zichtbaar in het AI-tijdperk

AI verandert ons zoekgedrag fundamenteel. Is organisch verkeer belangrijk voor je merk? Dan moet je begrijpen hoe conversational search werkt […]

Marketing

Details over Emerce’ nieuwe leergang Digital Marketing-strategie

Emerce begint na de zomer een nieuwe, uitgebreide leergang die zich richt op de snel evoluerende wereld van digitale marketingstrategie. Vandaag tonen we enkele inhoudelijke details.

Marketing

Bigshopper koopt Google CSS-specialist BuyNow Digital

Bigshopper uit Groningen neemt de site en klanten van sectorgenoot BuyNow over om zijn nationale en Europese positie te verstevigen.

Marketing

AI en cookies: wat mag volgens de cookiebepaling?

Je werkt dagelijks met klantdata en trackingtechnologie: AI speelt hier een steeds grotere, vaak onzichtbare rol. Wat mag wel en wat niet?

Legal

Meta aangeklaagd voor heimelijk volgen Android-gebruikers

Meta is aangeklaagd omdat het heimelijk Android-gebruikers zou hebben gevolgd via mobiele websites die Metas analysepixel bevatten. Volgens de aanklacht verzamelde Meta tussen september 2024 en juni 2025 browsergegevens van gebruikers en koppelde deze aan hun Facebook- en Instagram-profielen, waardoor de informatie niet langer anoniem was.

Legal

DPG Media maakt ‘attention score’ voor digitale advertenties kosteloos beschikbaar

DPG Media introduceert de attention score, een innovatieve metric waarmee adverteerders inzicht krijgen in de attentiewaarde van hun digitale advertenties. De score toont niet alleen of een advertentie daadwerkelijk is gezien, maar ook hoeveel aandacht deze heeft gekregen.

Analytics

Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton uitgeroepen tot beste marketingbedrijven

Basic-Fit (categorie Large), Consumentenbond (Medium) en Jean Bâton (Small) zijn in Utrecht bekroond voor hun uitzonderlijke marketingprestaties in 2024. De NIMA Marketingprijzen zijn bedoeld om de integrale marketingstrategie van organisaties te erkennen. Niet een enkele campagne, maar een systematische, organisatie brede benadering staat centraal. En dat werd dit jaar zichtbaar beloond.

Online marketing

Publicis krijgt media account Mars

Publicis heeft het wereldwijde media-account van Mars ter waarde van 1,7 miljard dollar binnengesleept, waarmee het WPP verdringt als de belangrijkste mediapartner.

Online advertising
Premium

WPP verlaagt wereldwijde groeiverwachting voor reclame naar 6 procent

Reclamebedrijf WPP heeft zijn wereldwijde advertentiegroeiprognose voor 2025 verlaagd naar 6 procent, een daling ten opzichte van de 7,7 procent die in december werd voorspeld. De daling wordt toegeschreven aan verstoring van de wereldhandel en de toenemende druk van deglobalisering op advertentie-investeringen.

Online advertising