More stories

Vluchtelingenwerk Nederland en KLM winnen Friends of Search Awards 2025

Tijdens Friends of Search 2025 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards 2025 bekendgemaakt. In de categorie ‘Best SEO’ ging de award naar Vluchtelingenwerk Nederland, terwijl KLM Royal Dutch Airlines de overwinning behaalde in de categorie ‘Best PPC’.

Search
Premium

Unilevers reclamebudgetten: van 30 naar 50% social first

De nieuwe CEO van Unilever, Fernando Fernandez, trekt alle registers open met social advertising, werken met influencers en AI-contentcreatie. In de komende jaren zal de helft van alle budgetten naar deze nieuwe dragers gaan.

Social

Stop de Brand-versus-Performance-onzin

De marketingindustrie blijft zichzelf voorliegen. We bedenken termen als Performance Branding en Brandformance alsof ze revoluties zijn.

Strategy

BUX krijgt boete voor aanbrengvergoedingen finfluencers

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 18 november 2024 een boete opgelegd van 1,6 miljoen euro aan online broker BUX B.V. voor het overtreden van het provisieverbod. Om nieuwe klanten te krijgen gaf BUX een vergoeding aan finfluencers, vergelijkingswebsites en bestaande klanten. Dit soort ‘aanbrengvergoedingen’ is verboden omdat deze niet in het belang van een potentiële klant zijn. BUX heeft de overtredingen inmiddels beëindigd.

Influencer marketing

Microsoft lanceert advertentieformaat voor Copilot

Microsoft heeft een speciaal reclameformaat ontwikkeld voor zijn AI assistent Copilot. Tot nu toe is reclame bij AI assistenten nog een zeldzaamheid. Bijzonder in dit geval is dat de reclame niet wordt opgedrongen.

Artificial Intelligence

Mediahuis Radio kiest DRIIVN voor digitale marketingstrategie

DRIIVN, onderdeel van de Eager-group, wordt de digitale marketingpartner voor Mediahuis in 2025. Het is eerste keer dat DRIIVN de digitale marketingstrategieën voor alle zenders van Mediahuis zal verzorgen, waarbij de focus ligt op het verhogen van de top-of-mind awareness en het stimuleren van luistergedrag via een geïntegreerde full-funnel aanpak.

Marketing

Dit zijn de eerste sprekers van Emerce Digital Marketing Live! 2025

Het duurt nog een paar maandjes, maar Digital Marketing Live! in de Beurs van Berlage komt met rappe schreden dichterbij. We hebben de namen van de eerste sprekers voor 5 juni. Hoor ruim honderd koplopers over topics als GenAI in marketing automation, platformization, unified branding, TikTok als zoekmachine en AI-SEO.

Marketing

Tomorrowmen benoemt Erwin Manten tot CTO

Het Groningse digitale marketingbureau Tomorrowmen stelt in de persoon van Erwin Manten zijn eerste CTO aan, om tegemoet te komen aan het groeiend aantal data- en techvragen.

Digital Agencies
Premium

‘Reclame-omzet op TikTok over 30 miljard in 2025’

Een gemiddelde gebruiker besteedt maandelijks 35 uur op TikTok, aldus nieuw onderzoek. Adverteerders volgen braaf met hun portemonnee en besteden dit jaar 32 miljard op het platform.

Online advertising

Infographic: adverteren op TikTok

Diverse rapporten suggereren dat ongeveer 60 procent van de tieners TikTok regelmatig gebruikt, vaker dan andere elke andere app. En ze besteden ook meer tijd aan het gebruik van van TikTok dan enig ander platform, zelfs YouTube. Het ‘alleswetende algoritme’ houdt gebruikers vast aan de app. Kortom, marketing via TikTok wordt steeds belangrijker. In bijgaande infographic alles over adverteren op TikTok.

Online advertising

Internationale sprekers bij Emerce Conversion & Analytics

Booking.com, NS International, De Volksbank en Funda zijn enkele van de bedrijven die acte de présence geven op Emerce Conversion & Analytics.

Marketing

Alle RTL-videokanalen in één selfservice inkooploket

Media-exploitant RTL AdAlliance maakt contentbundels waar adverteerders internationaal reclameruimte omheen kunnen inkopen. Hert nieuwe AdManager maakt dat tot een zelfbedieningsloketje.

Marketing

Inschrijving van de EMAS Battle of the Agencies 2025 geopend

Voor de DDMA EMAS Awards 2025 staat de Battle of the Agencies ook dit jaar op het programma. De inschrijving is inmiddels geopend.

E-mailmarketing
Premium

‘Bijna 4 op de 10 cookiebanners niet in de haak’

Bijna vier op de tien websites met een cookiebanner overtreden de privacywet. Ze vragen niet op de juiste manier om toestemming voor het plaatsen van volgcookies. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 100 populaire websites.

Privacy
Premium

Meer omzet en winst voor Havas

Mediabedrijf Havas heeft vorig jaar meer omzet en winst geboekt. De nettowinst steeg met 2,7 procent, van 184 miljoen naar 189 miljoen euro. De omzet groeide met 1,5 procent naar 2,74 miljard euro. Overnames droegen 2,5 procent bij aan de groei.

Marketing