EU start onderzoek naar machtsmisbruik Amazon
De EU start een officieel onderzoek naar mogelijk machtmisbruik door Amazon. Daarbij draait het om het gebruik van gegevens van onafhankelijke verkopers op het platform.
De EU start een officieel onderzoek naar mogelijk machtmisbruik door Amazon. Daarbij draait het om het gebruik van gegevens van onafhankelijke verkopers op het platform.
Marktplaatsen als eBay en AliExpress, maar met name Amazon, zagen het totaal van de aankopen door consumenten met dertien procent groeien tot acht miljard euro in het tweede kwartaal van 2019. Deze vorm van e-commerce toonde de grootste groei in de drie maanden tot juli.
De persoonlijke gegevens van tienduizenden particuliere autoverhuurders zijn onbedoeld toegankelijk geweest voor derden. Het datalek is, zoals de wet dat verlangt, gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bij een bank werken is niet alles. Tot dat inzicht kwam Thomas Bunnik nadat hij zijn vorige bedrijf, vermogensbeheerder Pritle, had verkocht voor 12,5 miljoen. Hij trad in dienst bij BinckBank, na eerder al acht jaar voor ABN-AMRO te hebben gewerkt. Verschillen in bedrijfscultuur deden hem besluiten definitief te vertrekken. Tijdens een vakantie die daarop volgde besloot hij iets voor een betere wereld te willen doen. “Ik wilde een bijdrage leveren aan het tegengaan van de klimaatverandering.” Dat doet hij met Whoppah.
De invloed van Amazon op de Duitse non-food detailhandel is nog groter dan werd aangenomen. Het bedrijf is al goed voor meer dan de helft van alle e-commerce, maar blijkt nu ook eenderde van alle detailhandel te beïnvloeden.
Op 15 en 16 juli biedt Amazon tijdens Prime Day 48 uur lang miljoenen deals aan mensen met een Prime membership in zeventien landen. Als je weet dat er vorig jaar in 24 uur meer dan honderd miljoen producten werden verkocht en de omzet in het MKB 1,5 miljard euro was, begrijp je dat Prime Day 2019 enorm veel potentie biedt.
In een wereld waarin het consumentenvertrouwen lager is dan ooit, gebruikers blind lijken voor advertenties en het gebruik van adblockers toeneemt, lijkt het steeds lastiger te worden om de aandacht te pakken. Tijdens Emerce Digital Marketing Live werd duidelijk hoe merken dit vandaag de dag toch heel succesvol doen.
Modewinkel Zalando denkt dat het zeker nog vier jaar duurt voordat veertig procent van de verkochte items afkomstig is van externe verkopers.
Nederland is het eerste land buiten Zweden waar H&M zijn nieuwe winkelformule Afound lanceert. De online marktplaats met retailfilialen gaat hier in het najaar van 2019 van start.
HEMA verkoopt sinds kort een deel van assortiment via de site van wehkamp en is van plan om zijn bereik verder te vergroten met meer marktplaatssites.
Topman Huub Vermeulen van bol.com hoort al sinds 2011 dat Amazon naar Nederland komt. Op dit moment kan er alleen worden besteld op een Nederlandstalige pagina via Amazon Duitsland, maar de verwachting is dat de retailer ook echt een Nederlands kantoor opent. “Voor ons zijn ze er al. En ik heb net uitgelegd hoe we daarop reageren,” vertelde Vermeulen gisteren op Emerce E-Commerce Live! in de Beurs van Berlage op vragen uit het publiek.
De innovatietak van Greenhouse start een Marketplaces-hub op. Daarmee richt het zich op grote bedrijven in Nederland die stevig strategische posities willen innemen op marktplaatsen.
Bureau Maze-One, gespecialiseerd in reclamediensten op Amazon, opent een kantoor in Kopenhagen. Van daar uit zullen de Denen Michael Chabert en Ulrik Grevenkop-Castenskiold de hele Scandinavische markt bedienen.
E-commerceplatform Spreadshirt heeft de omzet in 2018 met drie procent zien stijgen tot 110 miljoen euro. De winst (ebitda) steeg door kostenbesparing aanmerkelijk harder: met 23 procent tot tien miljoen euro.
De Chinese marktplaats JD.com hield op 18 juni speciaal voor zijn verjaardag een online koopjesfestijn. Resultaat: een recordomzet van 29,2 miljard dollar op die ene dag.