More stories

Wat is de impact van Intelligent Tracking Prevention op online marketing?

Intelligent Tracking Prevention (ITP) is inmiddels alweer sinds halverwege 2017 actief in de webbrowser Safari. De meest recente versies (ITP 2.1 en ITP 2.2) hebben steeds meer impact op het gebied van online adverteren, analytics en A/B-testing. Wat is de impact hiervan op online marketing?

Analytics

STER: omzetgroei toont ongelijk minister Slob aan

De omzet van STER is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op 97 miljoen euro. Daarmee zijn de inkomsten 11 procent hoger ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Met voortzetting van deze omzetontwikkeling stevent Ster naar eigen zeggen af op een afdracht van 182 miljoen in 2019. Dat is 32 miljoen meer dan de 150 miljoen die het ministerie van OC&W heeft begroot.

Online advertising

Van AdWords naar ARwor(l)ds  

‘Zeg me, wat is je diepste verlangen?’ Het is de favoriete vraag van de duivel Lucifer in de gelijknamige Netflix-serie. Het antwoord verbaast de ondervraagde opvallend vaak. Onze diepste verlangens kennen we eigenlijk niet zo goed. Online proberen we daarom niet teveel te letten op wat de consument zegt, maar op wat deze doet. Wat waar is, is wat klikt. Met de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen we nóg beter gaan aansluiten op die diepste verlangens. Enter: ARwor(l)ds.

Augmented Reality

Zo profiteer je optimaal met adverteren op Amazon tijdens Prime Day

Op 15 en 16 juli biedt Amazon tijdens Prime Day 48 uur lang miljoenen deals aan mensen met een Prime membership in zeventien landen. Als je weet dat er vorig jaar in 24 uur meer dan honderd miljoen producten werden verkocht en de omzet in het MKB 1,5 miljard euro was, begrijp je dat Prime Day 2019 enorm veel potentie biedt. 

Online advertising

D66: maak niet-gepersonaliseerde advertenties standaard

D66 gooit de knuppel in het hoenderhok. De partij wil dat niet-gepersonaliseerde advertenties de standaard op internet worden. Een verbod hoeft echter ook weer niet. Als mensen hier bewust voor kiezen en bewust al hun data willen afstaan dan moet dat volgens D66 kunnen. Het doel is om de datahonger minder te voeden door mensen bewuster te laten kiezen.

Online advertising

Firefox schoffeert uitgevers en adverteerders in een poging haar nieuwe browser te promoten

Vorige week kwamen de enorme risico’s van incomplete en inconsistente web analytics data door tracking preventie instellingen in browsers en door het toenemende gebruik van adblockers aan het licht. Nog geen week later kan een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan het ‘gevecht’ tussen uitgevers en adverteerders enerzijds en browsers anderzijds. Firefox introduceert op haar blog een functie waarmee gebruikers bewust de data van adverteerders en uitgevers kunnen vervuilen. 

Analytics

Infographic: perceptie gepersonaliseerde advertenties

We zijn inmiddels wel gewend aan gepersonaliseerde advertenties: soms handig, soms reuze irritant. Signs.com ondervroeg 1000 consumenten naar hun ervaringen (volledig onderzoek hier) en die zijn niet allemaal even positief. 54 procent ziet het als een inbreuk op hun privacy. De meeste gepersonaliseerde advertenties zien we trouwens op Facebook en Instagram.

Online advertising

T-Mobile: ‘Digital is te duur’

Reclame op internet is verhoudingsgewijs te duur in vergelijking met televisie om een merk op te bouwen, ervaart T-Mobile. De telecomaanbieder kan echter niet om tv heen, noch om online reclame.

Online advertising

Techniek in dienst van creatieve concepten levert echte interactie en engagement

Hoe kan het dat de mogelijkheden van display advertising niet worden benut? Waarom blijven adverteerders ‘steken’ op de klassieke banner? De belofte van interactie tussen de adverteerder en de potentiële klant wordt onvoldoende ingelost door display advertising. Deze vorm van online advertising beperkt zich voornamelijk tot standaard-IAB-banners, waar interactie enkel bestaat uit de (hoop op een) click.

Online advertising

Maze-One opent kantoor in Denemarken

Bureau Maze-One, gespecialiseerd in reclamediensten op Amazon, opent een kantoor in Kopenhagen. Van daar uit zullen de Denen Michael Chabert en Ulrik Grevenkop-Castenskiold de hele Scandinavische markt bedienen.

Online advertising

WK Damesvoetbal, lust of last voor de adverteerder?

De NPO hoopt uiteraard op terugkeer van de euforie rondom het NL dameselftal van twee jaar geleden, toen de Oranje Leeuwinnen in eigen land het Europees Kampioenschap binnen haalden. Helaas zien we de dames op het WK in Frankrijk nog niet zo schitteren al gehoopt, waardoor het enthousiasme enigszins getemperd wordt.

Online advertising

Waarom bumper ads niet langer genegeerd kunnen worden

En plots flitste het voorbij; een video ad van (maar) 6 seconden. Wat heerlijk om als consument niet meer 30 seconden te moeten wachten voordat grumpy cat in beeld komt. En die korte ads zijn meestal best geestig of goed gemaakt. Blijkbaar dwingt de weinige beschikbare tijd de maker om met iets goeds te komen. Heeft de reclamewereld hier nou zo lang over gedaan?

Online advertising

Beslist.nl naar het buitenland

Productvergelijker Beslist.nl treft voorbereidingen om zijn diensten per 2020 op andere markten aan te bieden.

Venture

Spotify begint met podcastreclame

Adverteerders kunnen reclameruimte gaan inkopen rondom podcasts die in Spotify worden beluisterd. De Zweden zetten vaart achter de uitrol van hun podcaststrategie.

Marketing

‘Groei online reclamebudgetten vlakt af’

Volgend jaar zal meer dan de helft van alle reclamebudgetten worden uitgegeven bij online media. De uitgaven aan internetreclame blijven niet ongebreideld stijgen, zegt GroupM.

Online advertising