Nederlandse online reclamemarkt naar 2,2 miljard euro
De Nederlandse digitale reclamemarkt groeide in 2018 met 8 procent tot 2,2 miljard euro. Nederland is qua groei nog steeds Europees hekkensluiter, samen met Bulgarije, Griekenland en België.
De Nederlandse digitale reclamemarkt groeide in 2018 met 8 procent tot 2,2 miljard euro. Nederland is qua groei nog steeds Europees hekkensluiter, samen met Bulgarije, Griekenland en België.
Sinds eind maart is het mogelijk om te adverteren op Pinterest in Nederland. Dentsu Aegis Network was een van de eersten die mee mocht doen aan de bèta versie om te adverteren in Nederland. Er is direct ervaring opgedaan met meerdere klanten zoals Ahold en KARWEI, en later met BMW. Adverteren op dit platform blijft echter een spannende aangelegenheid.
Chemiebedrijf Bayer heeft 10 miljoen dollar bespaard door het geautomatiseerd inkopen van advertenties niet langer uit te besteden. In het verleden was GroupM hiervoor verantwoordelijk.
De Persgroep en Telegraaf Media Groep (TMG) overwegen een joint venture in het automotive domein. De online platformen Gaspedaal.nl (TMG) en AutoTrack.nl (de Persgroep) gaan verder in Automotive Mediaventions, waarvan de Persgroep 51 procent van de aandelen heeft en TMG 49 procent.
Amazon bevestigt dat het digitaal reclamebedrijf Sizmek overneemt om zijn eigen advertisingactiviteiten mee uit te breiden.
Volgens branche-organisatie IAB is er geen grond voor de klacht die Bits of Freedom heeft ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens over geautomatiseerde advertentieverkoop. De organisatie sprak onlangs over het ‘massaal weglekken van persoonsgegevens bij online advertentiehandel’.
De STER kan vanaf 1 oktober reclame gaan verkopen bij NPO-programma’s op YouTube. Dat meldt STER directeur Frank Volmer in NRC naar aanleiding van het vandaag verschenen jaarverslag.
Adblockers in hun bestaande vorm zijn in de toekomst niet meer welkom in webbrowser Google Chrome. Dat onderstreept het technologiebedrijf weer in een bericht aan de ontwikkelaarsgemeenschap.
John de Mol wil dat Facebook misleidende advertenties voor bitcoinbeleggingen gaat aanpakken waarin zijn naam wordt misbruikt. Komende woensdag eist hij bij de rechtbank Amsterdam ook de afgifte van de gegevens van de afzender van de advertenties. Facebook doet volgens hem onvoldoende om de advertenties te verwijderen.
Google wil zijn advertentieplatform AdSense moderniseren. Advertenties met alleen tekst worden uitgefaseerd, zo laat het bedrijf weten aan klanten.
De populariteit van adblockers stagneert, volgens berichten in de media. Aanleiding zijn deze cijfers gepubliceerd door The Association for Online Publishing in de UK. Is hier het begin van het einde te zien van dit hoofdpijndossier voor marketeers? Ik twijfel.
De Ierse privacywaakhond is een onderzoek begonnen naar de wijze waarop Google reclamediensten aanbiedt in de Europese Unie.
Facebook lijkt nu dan toch echt te willen verdienen aan WhatsApp. Vanaf volgend jaar verschijnen er advertenties in het programma, zij het alleen in WhatsApp Status.
Amerikaanse adverteerders lijken Googles YouTube in te ruilen voor de online activiteiten van de grote Amerikaanse tv zenders. Dat schrijft Reuters op basis van gegevens van MediaRadar. Het zou kunnen verklaren waarom de groei van moederbedrijf Alphabet voor het eerst in drie jaar is afgenomen.
T-Mobile mag consumenten attent blijven maken op de jaarlijkse algemene prijsverhogingen van KPN en VodafoneZiggo. De kabelaar had in een kort geding geëist dat T-Mobile zou stoppen met misleidende informatie daarover. Maar VodafoneZiggo claimt eveneens dat het gewonnen heeft. De misleidende radiocommercials heeft de rechter verboden.