More stories

IAB: Klacht over massaal weglekken van persoonsgegevens bij online advertentiehandel ongegrond

Volgens branche-organisatie IAB is er geen grond voor de klacht die Bits of Freedom heeft ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens over geautomatiseerde advertentieverkoop. De organisatie sprak onlangs over het ‘massaal weglekken van persoonsgegevens bij online advertentiehandel’.

Online advertising

STER mag vanaf oktober reclame verkopen op YouTube

De STER kan vanaf 1 oktober reclame gaan verkopen bij NPO-programma’s op YouTube. Dat meldt STER directeur Frank Volmer in NRC naar aanleiding van het vandaag verschenen jaarverslag.

Online advertising

Google volhardt in blokkeren van adblockers

Adblockers in hun bestaande vorm zijn in de toekomst niet meer welkom in webbrowser Google Chrome. Dat onderstreept het technologiebedrijf weer in een bericht aan de ontwikkelaarsgemeenschap.

Tech

John de Mol naar de rechter voor misleidende advertenties op Facebook

John de Mol wil dat Facebook misleidende advertenties voor bitcoinbeleggingen gaat aanpakken waarin zijn naam wordt misbruikt. Komende woensdag eist hij bij de rechtbank Amsterdam ook de afgifte van de gegevens van de afzender van de advertenties. Facebook doet volgens hem onvoldoende om de advertenties te verwijderen.

Online advertising

Google AdSense gaat stoppen met tekstadvertenties

Google wil zijn advertentieplatform AdSense moderniseren. Advertenties met alleen tekst worden uitgefaseerd, zo laat het bedrijf weten aan klanten.

Online advertising

Groei adblockers stagneert: niet te vroeg juichen

De populariteit van adblockers stagneert, volgens berichten in de media. Aanleiding zijn deze cijfers gepubliceerd door The Association for Online Publishing in de UK. Is hier het begin van het einde te zien van dit hoofdpijndossier voor marketeers? Ik twijfel.

Online advertising

Google op de korrel bij Ierse toezichthouder

De Ierse privacywaakhond is een onderzoek begonnen naar de wijze waarop Google reclamediensten aanbiedt in de Europese Unie.

AVG

Vanaf volgend jaar advertenties in WhatsApp

Facebook lijkt nu dan toch echt te willen verdienen aan WhatsApp. Vanaf volgend jaar verschijnen er advertenties in het programma, zij het alleen in WhatsApp Status.

Online advertising

‘Amerikaanse bedrijven adverteren minder bij YouTube’

Amerikaanse adverteerders lijken Googles YouTube in te ruilen voor de online activiteiten van de grote Amerikaanse tv zenders. Dat schrijft Reuters op basis van gegevens van MediaRadar. Het zou kunnen verklaren waarom de groei van moederbedrijf Alphabet voor het eerst in drie jaar is afgenomen.

Online advertising

VodafoneZiggo en T-Mobile claimen elk overwinning in zaak rond prijsverhoging (update)

T-Mobile mag consumenten attent blijven maken op de jaarlijkse algemene prijsverhogingen van KPN en VodafoneZiggo. De kabelaar had in een kort geding geëist dat T-Mobile zou stoppen met misleidende informatie daarover. Maar VodafoneZiggo claimt eveneens dat het gewonnen heeft. De misleidende radiocommercials heeft de rechter verboden.

Online advertising

‘Succesvolle NPO-programma’s doorverkopen aan de commerciëlen is een leuke gedachtegang’

Wat is de maatschappelijke toegevoegde waarde van STER? Heeft STER nog bestaansrecht? En moet de STER als overheidsorgaan niet uitvoering geven aan het Nationaal Preventieakkoord door bepaalde reclames te bannen? STER-directeur Frank Volmer vertelt in deze podcast over de koers van reclame en televisie.

Online advertising

‘Amazon wil reclamebedrijf Sizmek kopen’

Amazon zou dichtbij de overname zijn van de bijna failliete boedel van reclametechnologiebedrijf Sizmek.

Online advertising

Nieuwe definitiebepaling voor Digital Out of Home

Het JIC Buitenreclame Onderzoek (BRO), waarin zowel OOH-exploitanten (Outreach) als adverteerders (BvA) en mediabureaus (PMA) zijn vertegenwoordigd, is het onlangs eens geworden over een nieuwe definitiebepaling voor DOOH.

Marketing

iProspect brengt campagnemanagementtool voor Amazon

Digitaal marketingbureau iProspect, onderdeel van Dentsu Aegis Network, brengt een hulpmiddel uit waarmee adverteerders op grote schaal, geautomatiseerd reclamecampagnes kunnen draaien op Amazon.

Marketing

Honderdjarige BvA voortaan ‘Netwerk van merkleiders’

De 100-jarige Bond van Adverteerders presenteert zich voortaan als een Netwerk van merkleiders. ‘Als ambitieuze aanjagers van merken en markten […]

Marketing