More stories

McDonald’s grootste overname gaat om data

Fastfoodketen McDonald’s legt naar verluidt 300 miljoen dollar op tafel voor de overname van Dynamic Yield. Diens technologie gaat datagedreven suggesties doen voor eten en drinken in fysieke en digitale kanalen.

Tech

Retail: Wat doen we met de invasie van de techgiganten?

De komst van Amazon naar Nederland jaagt menig adverteerder en retailer angst aan. Binnen iedere markt die het betreedt, zorgt het immers voor een aardverschuiving. Is de angst terecht of biedt het juist veel kansen? De sprekers op Emerce Retail keken naar de rol van de grote nieuwkomers.

Retail

Starbucks versterkt focus op loyaltyprogramma

Het succesvolle loyaltyprogramma van Starbucks, Starbucks Rewards, gaat opnieuw op de schop. Volgens Amerikaanse media, waaronder Fortune, wil de koffieketen haar loyaltyprogramma nog succesvoller maken. Nu zijn leden van het programma al goed voor ruim veertig procent van de Amerikaanse omzet van Starbucks.

Customer Loyalty

Bijenkorf opent deze zomer Duitse webshop

De Bijenkorf treft voorbereidingen om vanuit het Amsterdamse hoofdkantoor een webshop te openen voor de Duitse markt. Dat moet komende zomer plaatsvinden.

Duitsland

Fietsenwinkel.nl opent meer winkels, nadruk op service e-bikes

Het fysieke winkelnetwerk van fietsenwinkel.nl in de Benelux en Scandinavië groeit dit jaar van 42 naar 50. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.

Retail

‘Alibaba en Tencent willen belang A.S. Watson’

Internetreus Tencent en de webwinkel Alibaba hebben belangstelling voor de overname van A.S. Watson, het moederbedrijf van onder meer drogisterijketen Kruidvat, ICI Paris XL en Trekpleister.

Retail

Checkout for Instagram gelanceerd, maar gaat het e-commerce radicaal veranderen?

Gisteren aangekondigd: Checkout for Instagram. Facebook’s grote ‘push’ om Instagram in e-commerce te krijgen. Met meer dan een miljard actieve gebruikers en een enorme invloed op ‘popular culture’ zal dat Checkout for Instagram een enorme impact hebben op e-commerce.

Marketplaces

Talpa via investering in retaildata

Talpa Media Investments neemt een belang in de appmaker achter de betaal- en loyalty-app OK. Daarmee krijgt het indirect zicht op de transacties in omnichannel retail.

Venture

Nederlandse supermarkten moeten vooral oppassen voor ‘merkenplatforms’

“Slechts een paar traditionele supermarktspelers zullen overeind blijven. Dat duurt nog 10–15 jaar, maar als je nu niet in de kopgroep zit, dan ben je te laat!” Dat zegt Richard Janssen, Lecturer Strategy & Innovation aan Nyenrode Business University. Waar gaan we de komende 10-15 jaar onze boodschappen doen?

Food
Premium

Online omzet in januari bijna 16 procent hoger

De online omzet was in januari 15,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,8 procent meer omgezet.

E-commerce

SXSW 2019: Amazon is overal

Amazon is op SXSW in Austin, Texas dit jaar niet aanwezig als retailer of techgigant, maar als contentproducer en leverancier. Er zijn geen sprekers van Amazon die vertellen over de laatste innovatie in tech of AI, Amazon heeft geen booth of event space waar het de laatste tech laat zien, zoals vele techmerken dat wel doen. Amazon is op SXSW vooral Amazon Prime. 

SxSW

Stockon: Rechtstreeks van de pindakaasproducent naar de pindakaasconsument

Te midden van het thuisbezorggeweld van gevestigde supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en online super Picnic meldde zich vorig jaar […]

Marketplaces

Tesla gaat de helft minder winkels sluiten

Tesla komt terug op het besluit om winkels te sluiten en zich te richten op showrooms en online verkoop. Niet alle winkels gaan sluiten, maar daartoe moeten de prijzen van de duurste Tesla modellen wel omhoog.

Retail

Zo meet Bever het effect van hun online campagnes op de fysieke winkels

Veel retailers willen het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) inzichtelijk maken. Op die manier kunnen ze beter investeringsbeslissingen nemen én kunnen ze de ROI van een online kanaal beter berekenen. Hoe doe je dat? Door online en offline data te matchen. Wat het effect hiervan precies kan zijn, vertelt Erik Buis, Online Marketing Manager bij Bever.

Attributie

Pionieren in de wereld van voice: wat doen bol.com en Albert Heijn?

In 2018 werden zowel bol.com als Albert Heijn benaderd voor de lancering van de Nederlandstalige Google Assistent en Google Home. De retailers besloten om binnen Ahold Delhaize samen op te trekken en kennis uit te wisselen. En dat heeft geleid tot een aantal mooie toepassingen en veel inzichten.

Voice